Gå til innhold

Strøm til LAN-party


Anbefalte innlegg

Hei, dere! Nå vil jeg lære litt mer om hvordan man deler ut strøm på et LAN-party :) Jeg har allerede klart å sette opp det lille LANet :)

 

La oss si at jeg har et LAN med 90-140 PCer. Hver bruker skal få ett strømuttak for hver PC-plass og må selv ha med en strømforgrener. Jeg antar at det ikke vil fungere å sette sammen mange strømforgrenere i hverandre.

 

Hva er det jeg kan bruke her for at alle PC-plpassene skal få nok strøm?

 

Tusen takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kommer helt ann på hvilket lokale dere har, noen bruker strømskap (de krever som oftest 3 eller 4 pin tilkobling) denne kontakten har de i alle større hus og lokaler samt idrettshaller osv. Noen bruker bare og få tak i kabeltrommler med fire utganger så fordeler de tromlene over kontaktene rundt om, spørs hvor mange sikrings kurser osv som er der, regn med ca 1 ampere ved 230 volt pr pc. :)

 

Nå er ikke jeg noen elektrikker så kan godt hende jeg tar noe feil her, bare og rette på meg det vet dere!

Lenke til kommentar

Først må du finne ut hvor mange kontakter det er i rommet dere skal arrangere lanet i, så må dere finne ut hvor mange kurser disse kontaktene er oppdelt i og hvor mange ampere sikringene er på disse kursene, dette må dere vite for og beregne hvor mye strøm dere faktisk har.

Lenke til kommentar

Ok, men det kan jeg ikke finne ut av før etter sommerferien :( Jeg tror det er omtrent 8-14 kontakter i rommet der lanet skal være, men man trenger ikke å koble alle til strømskapet eller hva som skal brukes... Det er i tillegg noen på kjøkkenet ved siden av lanet, men der trengs det vel ikke å gjøre noe.

Lenke til kommentar

Når vi arrangserte LAN hadde vi en egen person som var strømansvarlig, for det var faktisk noe med det vanskeligste med å arrangsjere hele LANet :p Tror det var ca. like stort som det du skal arangsjere. Uansett... Husker jeg ikke helt feil, fikk vi låne strømskap ellerno hos den lokale Expert (Bodø) butikken. Hvis dere skal ha dette på skolen vil jeg anbefale å snakke med en vaktmester som har litt peil på strømmen i huset, det gjorde vi!

Lenke til kommentar

Ja, det er det vi skal gøre. Det skal foregå på barneskolen jeg gikk på. Men hvorfor trenger jeg egentlig et strømskap? Hva gjør det? Forsterker det strømmen, eller...? Hvorfor må jeg ha det? Kan dere forklare om det? Jeg har lært hva kurser og ampere er nå :)

Lenke til kommentar
Ja, det er det vi skal gøre. Det skal foregå på barneskolen jeg gikk på. Men hvorfor trenger jeg egentlig et strømskap? Hva gjør det? Forsterker det strømmen, eller...? Hvorfor må jeg ha det? Kan dere forklare om det? Jeg har lært hva kurser og ampere er nå :)

9008862[/snapback]

 

Et strømskap kan f.eks være et skap der 400v 3 fase strøm fordeleles ned til flere 230v kretser. Flere skoler,lagerhaller, industribygg etc har innlagt 400v 3faset strøm som brukes til å drive "elektrisk krevende" utstyr. Denne strømmen kan enkelt gjøres om til vanlig 230v husholdningsstrøm (ved å skille fasene).

 

Et strømskap kan sees på som et mobilt fordelingsskap/sikringskap, det er en "stor" kabel inn til skapet som fordeles ut på mange små.

 

 

Så til hvordan du kan regne deg frem til forbruk.

 

Effekt = Ampere * Volt

 

er sikringen f.eks 10A på en 230v krets har du ca 2300W til rådighet på kretsen.

 

En normal pc ink skjerm og diverse kan du regne drar i underkant av 400W

 

Antall pcer pr krets blir da:

 

(230*sikringssørrelse i ampere)*400

 

eksempelvis

 

230*10/400 = 2300/400 = 5,75

 

 

En kan argumentere for at de fleste pcer nok ikke drar fult ut 400w, men det er greit å bruke slik at du har "noe" å gå på.

Lenke til kommentar
Jeg lurer også litt på dette. Jeg har litt i overkant av 40 ampere å gå på, og skal ha inn ca 30 datamaskiner. Dette vil være tilstrekkelig?

9009706[/snapback]

 

 

Da har du 40*230 = 9200W å gå på.

 

9200W/30pcer = 306 W per pc.

 

Det bør gå, men dersom du får inn flere med doble sli oppsett og kanskje noen ekstra anlegg etc kan det bli knapt.

Lenke til kommentar

Åja! Jeg trodde det var koblet til en stikkontakt (ja, jeg vet det er teit). Det ville jo ikke gått siden det ikke ville kunne gi mer strøm enn det fikk.. Hva er det som har noe å si for hvor mye strøm strømskapet gir? Har antall amper i sikringsskapet noe å si? Hva er det jeg må tenke på når jeg skal ha en strømskap? Og hva skal gå ut fra strømskapet? Vanlige strømforgreninger? Hvor mange i så fall?

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

Et "strømskap" er en boks som du kobler på en 3-faset 400v "stikkontakt" som er på veggen.

 

Si at en datamaskin trekker 300W da er det lik:

 

P=U*I <- effekt formlen (P=watt U=Volt I=Ampere)

 

300w=230*I

I=300/230

I=ca. 1.3 ampere per maskin

 

Så da hvis du har en 16ampere krus i det rommet som skal brukes så er det nok strøm til: 16/1,3= ca. 12 pcer.

 

Så du må da ha tilgang på tilsammen:

1.3 * 90-140

 

1.3*90= 117 Ampere

 

1.3*140= 182 Ampere

 

117-182 Ampere

 

(Tar forbehold om feilberegninger og formel feil :p , altså dobbel og trippel sjekk :p )

 

En annen ting du må tenke på er å ikke starte alle maskinene samtidig da de trekker en hel del mer ampere når man starter dem en når de har skrudd seg på.

 

Ha et opplegg klart på hvem som starter maskinene når, f.eks:

Rekke 1, sete 1-5 starter maskinene nå, Rekke 1 5-10 starter maskinene nå, osv.

 

Hør med vaktmesteren på skolen om hva som er lagt inn av elektriske systemer og sånn. Kan vel også ringe å høre med et elektriker firma hva de anbefaler...

 

Bountyhunter

Lenke til kommentar
Åja! Jeg trodde det var koblet til en stikkontakt (ja, jeg vet det er teit). Det ville jo ikke gått siden det ikke ville kunne gi mer strøm enn det fikk.. Hva er det som har noe å si for hvor mye strøm strømskapet gir? Har antall amper i sikringsskapet noe å si? Hva er det jeg må tenke på når jeg skal ha en strømskap? Og hva skal gå ut fra strømskapet? Vanlige strømforgreninger? Hvor mange i så fall?

9010521[/snapback]

 

Er en stikkkontakt ( men en stor en) som er koblet på en egen krets i sikringsskapet.

 

Kontakten kan f.eks se slik ut:

 

1584202bals400.jpg

 

1584207balsskj400.jpg

 

Et "strømskap" fordelingskap vil inni se noe slik ut:

 

1578711sentral.jpg

 

Du kobler en stor kontakt i nede, og du kan bruke de 4 små vanlige (lyeblå med luker foran) du ser på toppen.

 

Over disse igjen ser du separate sikringer for utkontaktene.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Tusen takk! Men nå ble jeg litt usikker igjen. Det strømskapet jeg skal leie... Har det en egen kurs? For jeg tviler på at den orginale kursen i sikringsskapet har 117-182 ampere. Stemmer dette? Altså at strømskapet har en egen kurs?

 

PS: Jeg lærte masse nå av deres poster så det var bra, men jeg håper dere kan svare på resten av mine spørsmål! :)

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

Dersom det ikke finnes nok kretser i den delen av skolen der dere skal være skal det være enkelt nok å skaffe seg noen meter skjøteledning å ta strøm fra andre plasser i bygget. Jeg er sikker på på en skole er det tilsammen minst 200 ampere tilgjengelig for 230v anlegg, problemet er bare at de er fordelt rundt på forskjellige kretser.

 

Dersom mot formodning det ikke finnes nok strøm i hele skolebygningen, er det mulig å kontakte det lokale kraftselskapet så kan de normalt sett ordne noe midlertidig.

 

Men når skal du ha dette lanet ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...