Gå til innhold

Hvordan sette opp virtual memory i XP?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du høyreklikker min datamaskin og velger egenskaper. Under fanen Avansert, så klikker du på knappen under Ytelse. På ytelsesalternativer velger du fanen avansert, og så finner du knappen Endre under Virtuelt minne som du klikker på.

 

Og her kan du sette opp hvilke partisjoner som det virtuelle minnet kan ligge på. Har du flere disker, så skal du kunne øke ytelsen dersom du setter sidevekslingsfila til en annen harddisk enn den som windows er installert på. Men når du alt har 2 gig med ram så tror jeg egentlig ikke det er så mye å hente på akkurat det.

 

Videre så sier tommelfingelregelen at størrelsen på sidevekslingsfila bør settes slik: Minimums-størrelse lik mengden ram du har på maskinen og maks størrelse lik 1,5 ganger mer ram. I ditt tilfelle blir det 2 og 3 Gb for sidevekslingsfila. Eller du kan fordele den utver flere disker alt ettersom.

 

Velger du Systemstyrt størrelse på sidevekslingsfila, så vil windows gjøre at filstørrelsen blir lik det du har av ram på maskinen.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
Du høyreklikker min datamaskin og velger egenskaper. Under fanen Avansert, så klikker du på knappen under Ytelse. På ytelsesalternativer velger du fanen avansert, og så finner du knappen Endre under Virtuelt minne som du klikker på.

 

Og her kan du sette opp hvilke partisjoner som det virtuelle minnet kan ligge på. Har du flere disker, så skal du kunne øke ytelsen dersom du setter sidevekslingsfila til en annen harddisk enn den som windows er installert på. Men når du alt har 2 gig med ram så tror jeg egentlig ikke det er så mye å hente på akkurat det.

 

Videre så sier tommelfingelregelen at størrelsen på sidevekslingsfila bør settes slik: Minimums-størrelse lik mengden ram du har på maskinen og maks størrelse lik 1,5 ganger mer ram. I ditt tilfelle blir det 2 og 3 Gb for sidevekslingsfila. Eller du kan fordele den utver flere disker alt ettersom.

 

Velger du Systemstyrt størrelse på sidevekslingsfila, så vil windows gjøre at filstørrelsen blir lik det du har av ram på maskinen.

9006350[/snapback]

 

Thanks.. Visste egentlig alt dette fra før.. Ble bare forvirret i et sekund ang. selve størrelsene.. Gjort! Hva med å ikke kjøre pagefile? :) Burde ikke 2 GB fysisk minne holde? Hva skjer da tro? :)

Lenke til kommentar

Det som skjer, er at ingen RAM vil trenge å ligge på pagefile.

Pagefile blir brukt når:

- Minne har vært lenge ute av bruk

- Det ikke er mer tilgjengelig fysisk minne

 

Man kan øke ytelsen ved å gjøre det, selvom Adobe Photoshop hevder man ikke gjør det, men:

Hvis man da går tom for RAM, kræsjer programmer fullstendig uten forvarsel, og man kan tape endringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...