Gå til innhold

Velge mellom to goder høy CPU eller Minne freq.


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg trenger et råd.

 

Jeg har et vannkjølt P5W DH deluxe med en E6600 og 2 GB Crucial PC8500 minne.

 

Problemet mitt er som følger:

 

Med 1:1 CPU:MEM klarer jeg fint å kjøre 3.33 på CPU, da går minnet på 740.

Men minnet mitt klarer helt fint å kjøre 1100+. Det får jeg imidlertid ikke til uten å kjøre CPU ned til 3,06 = 340 fsb med 3:4 multiplier.

 

Så hva gir best totalytelse? CPU på 3,33 og 740 minnebuss eller CPU på 3,06 og 1020 minnebuss? :hmm:

 

Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tja, prøv med super-pi eller andre benchmarks som kan gi deg et tips. Da finner du fort ut hva som yter best.

9009556[/snapback]

 

Super-pi kjører vel utelukkende i prosessoren og utnytter ikke minnebussen i særlig grad. Men jeg kan jo forsøke med 3dmark, officemark etc.

Lenke til kommentar
Tja, prøv med super-pi eller andre benchmarks som kan gi deg et tips. Da finner du fort ut hva som yter best.

9009556[/snapback]

 

Super-pi kjører vel utelukkende i prosessoren og utnytter ikke minnebussen i særlig grad. Men jeg kan jo forsøke med 3dmark, officemark etc.

9009636[/snapback]

3dmark er vel ikke det beste å teste med i denne sammenheng, da den er mer retter mot spill. Klart du vil jo finne hvilket oppsett som egner seg best til spill, men jeg ville heller brukt PCmark, da den ved å kjøre tester direkte mot CPU og minne gir et mer korrekt bilde av ytelses forskjellen.

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg trenger et råd.

 

Jeg har et vannkjølt P5W DH deluxe med en E6600 og 2 GB Crucial PC8500 minne.

 

Problemet mitt er som følger:

 

Med 1:1 CPU:MEM klarer jeg fint å kjøre 3.33 på CPU, da går minnet på 740.

Men minnet mitt klarer helt fint å kjøre 1100+. Det får jeg imidlertid ikke til uten å kjøre CPU ned til 3,06 = 340 fsb med 3:4 multiplier.

 

Så hva gir best totalytelse? CPU på 3,33 og 740 minnebuss eller CPU på 3,06 og 1020 minnebuss?  :hmm:

 

Alle tips mottas med takk.

9005605[/snapback]

 

Ditt hovedkort/CPU klarer vel over 400FSB 1:1(?). Async minne/FSB har vel visse problemer på enkelte hovedkort. Første du må finne ut er hvor høy FSB ditt hovedkort klarer, og holde deg til 1:1 under den testingen...

 

1:1 500FSB og 1000mhz på minne gir en vesentlig ytelses forbedring sammenlignet med async på devider, men på lavere FSB er det liten forskjell...

Lenke til kommentar
Hei,

 

Jeg trenger et råd.

 

Jeg har et vannkjølt P5W DH deluxe med en E6600 og 2 GB Crucial PC8500 minne.

 

Problemet mitt er som følger:

 

Med 1:1 CPU:MEM klarer jeg fint å kjøre 3.33 på CPU, da går minnet på 740.

Men minnet mitt klarer helt fint å kjøre 1100+. Det får jeg imidlertid ikke til uten å kjøre CPU ned til 3,06 = 340 fsb med 3:4 multiplier.

 

Så hva gir best totalytelse? CPU på 3,33 og 740 minnebuss eller CPU på 3,06 og 1020 minnebuss?  :hmm:

 

Alle tips mottas med takk.

9005605[/snapback]

 

Ditt hovedkort/CPU klarer vel over 400FSB 1:1(?). Async minne/FSB har vel visse problemer på enkelte hovedkort. Første du må finne ut er hvor høy FSB ditt hovedkort klarer, og holde deg til 1:1 under den testingen...

 

1:1 500FSB og 1000mhz på minne gir en vesentlig ytelses forbedring sammenlignet med async på devider, men på lavere FSB er det liten forskjell...

9009855[/snapback]

 

 

Hovedkortet klarer fint over 400 FSB men med multiplier på 9 henger ikke CPU en med, den klarer ikke 3.6 Den gir seg på ca 3.45-3.5 hvis jeg ikke volter noe voldsomt opp. Kan muligens prøve å kjøre multiplier ned på 8 og klokke opp til 425, eventuelt mp på 7 og klokken på 485.

 

Det du sier er at jeg bør kjøre 1:1 uansett? Høyere CPU gir større ytelsesforbedring enn øking av minnebussen?

 

Takker for innspillet.

Lenke til kommentar
Bah, kortet nekter av en eller annen grunn å kjøre multiplier 7 eller 8. Får satt verdien i bios, men den poster ikke skikkelig.

9010683[/snapback]

 

Sett multi alene ned før du forandrer alle de andre settingene i biosen, når den står støtt på den multi du vil ha, kan du forandre de andre....

Lenke til kommentar

du sier cpu stopper på 3.6, ja nå har du funnet maxen på cpu

 

kjør i 1:1, 9xmulti, 4x eventuelt 5x (hvist støttet på HK) på HT og kjør den jevelen av ett sett med ram opp så høyt at du ikke klarer post, så klokker du ht ned 10mhz får til windows og kjører prime95 (burn-in) en natt og håper jevelen greier det hvist ikke klokk ned litt til til den klarer det når du har gjort dette så max 3 ganger så stopper du og her kommer følesen inn,

start opp noen strategi spill samtidig ordentlig multi task, og spill litt på ett av de, streiker pcn så klokk ned litt hvist ikke så klokk opp litt og gjenta dette til du er på et stabilt punkt til du ikke kan klokke opp 1mhz før du får problemer kan ta veldig lang tid men lærer deg mye om klokking og fin justering

 

 

befrunnelse på spillinga er at det er VELDIG kjedelig å gå mer en 3 dager uten pc fordi du klokker, så du kan belaster minnet og cpu på din egen måte ved å spille spill som total war 2 og age of empire 3 på same tid skal nokk greie å dra den jevelen du har av en pc ned til sine knær og trygle om ned klokking, for hvist ikke så skal du sørge for at pcn din aldrig føler deg trygg ved å klokke litt

 

(litt sado taktikk funket fint for en pc som trenger klokkk)

Lenke til kommentar

Tror jeg nærmer meg et optimalt oppsett.

 

HK stopper på 415 mhz, ikke noe jeg får gjort noe med uten å ty til pencil mod.

 

Jeg klokket bussen til 410 og der er den stabil. Det gir meg et minne på 820. Da kan jeg kjøre 4-4-4-12 stabilt.

 

Multiplier på 8 gir 3,28 på cpu. Nytter ikke med 7 og klokke opp (bussen henger ikke med), eller med 9 (CPU gidder ikke).

 

Hovedkortet kan kun kjøre quadpumped så jeg kan ikke sette det til 5 eller noe annet.

 

Fikk 8008MB/s over minnebussen i Sandra, det er jo ikke så galt.

Lenke til kommentar
Tror jeg nærmer meg et optimalt oppsett.

 

HK stopper på 415 mhz, ikke noe jeg får gjort noe med uten å ty til pencil mod.

 

Jeg klokket bussen til 410 og der er den stabil. Det gir meg et minne på 820. Da kan jeg kjøre 4-4-4-12 stabilt.

 

Multiplier på 8 gir 3,28 på cpu. Nytter ikke med 7 og klokke opp (bussen henger ikke med), eller med 9 (CPU gidder ikke).

 

Hovedkortet kan kun kjøre quadpumped så jeg kan ikke sette det til 5 eller noe annet.

 

Fikk 8008MB/s over minnebussen i Sandra, det er jo ikke så galt.

9013430[/snapback]

 

tror ikke du kan gjøre pensil mod den er for gamle P4 eller Socket A eller no slikt no.

 

370*9 3.33

416*8 3.32

 

jeg har en ide, kjør cpu på 415*8 og har du en divider som er 14:5 (14 ganger cpu delt på 5) skal gi deg ram på 1162Mhz og da har du max system

 

da vil du ha:

CPU 415*8=3.32Ghz

HT 415*4=1.66 Ghz

RAM 14:5 eller 10:4.5 = 1.16ghz

 

håper ikke jeg bomma heilt på mine divider kalkulasjoner er veldig trøtt og alt ser bra ut ihodet mitt et ikke veldig vandt til divider, jeg liker helst nå hk gjør dette på egenhånd ogjeg bare presser inn tallene til jeg ikke kommer gjenom post eller windows starter

 

gi meg alle divider mulighetene dine hvist ikke så skal jeg se om det er en annen som passer hvist ikke du har 14:5 eller 10:4.5

Lenke til kommentar

Problemet er at HK ikke liker noe annet enn 1:1 hastighet på FSB:Minne.

Jeg kan velge 2:3, 4:5 5:4 etc men da klokker ikke cpu noe særlig i det hele tatt.

 

Så jeg er låst til 1:1 virker det som. Jeg vet at pencilmod kan gjøres på P5W kortene for å øke MCH spenning, men er litt skeptisk til det.

Lenke til kommentar
Problemet er at HK ikke liker noe annet enn 1:1  hastighet på FSB:Minne.

Jeg kan velge 2:3, 4:5 5:4 etc men da klokker ikke cpu noe særlig i det hele tatt.

 

Så jeg er låst til 1:1 virker det som. Jeg vet at pencilmod kan gjøres på P5W kortene for å øke MCH spenning, men er litt skeptisk til det.

9016458[/snapback]

 

 

da ken vet vere noen ting som kan vere problemer

 

1. sjekk etter ny bios

2. sett bios til default instilling, og så stiller du divideren (noen hk er kresne på slikt små plukk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...