Gå til innhold

Gratis internet på farta!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg tenkte akkurat på en liten tanke....

Den handler om å få gratis internet ved å bruke tele2 kompis :D

 

Jeg tror det finnes noe lignende sak for radioamatørbruk, men finnes dette for mitt bruk?

 

Her er planen:

 

blå/grå boks er en laptop

rød boks er en mobil med tele2 kompis.

grønn boks er mobil med tele2 ( da blir det gratis å ringe til)...

svart er den boksen som får telefonen til å fungere som et modem...

så går dette via vanlig bredbånd som ligger hjemme...

 

Altså:

rød telefon skal ringe grønn telefon via vanlig gsm...

Grønn skal svare og sende data til og fra rød telefon...

Svart boks skal omforme signal fra bredbånd til analoge signal, via lufta og til laptop som forstår...

 

Har noen en ide om hvilke baner jeg tenker? :whistle:

 

Har noen sett noe lignende tidligere?

 

Det er jo den svarte boksen som blir kluet her....

gratis_internett.bmp

post-91785-1183584374_thumb.jpg

Endret av bjohund
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En linux boks med en mobil koblet til vil nok kunne utføre denne jobben som router. Alternativt kan windows server også fungere med PPP støtten der. Vanlige windows versjoner har ikke støtte for innkommende ppp forbindelser så vidt jeg husker.

Lenke til kommentar

Dette vil strengt tatt gå, men om en slik svart boks fungerer er jeg usikker på. Mest naturlige alternativet vil å ha noe software som utfører dette og som er tilkoblet rød mobil via USB/blåtann/etc.

 

Mtp. treghet så må du huske at du ikke får GSMR-hastighet med dette da en samtale kun vil tildele deg 1/7 mulige tidsluker. Er heller ikke sikker på en løsning på hvordan overføre data-info via en samtale. Regner med man må gjøre noe smart med den grønne telefonen her også.

 

Uansett, kreativ idè! Keep us updated om du prøver å gjennomføre det! :D

Lenke til kommentar
Det blir vel ikke så farlig om han bruker 3G, min telefon bruker i hvert fall 3G når det er tilgjengelig, også til samtaler.

9007806[/snapback]

 

 

hm.. ja, isåfall, hvis det stemmer, så vil nok saken bli en annen. Men man vil få veldig høy latency.

 

Gjorde noe ligende en gang. Der jeg jobbet før satte jeg opp en pc med et modem og adsl tilkobling. Jeg ringte opp pc'en på jobb med en vanlig dialup connection (hadde ISDN på den tiden). Pc'en la automatisk på og ringte min pc tilbake, som var satt opp til å ta imot samtaler. Vips, gratis nett. Det ble ganske kjapt også, da pc'en på jobb fungerte som en slags buffer, så fikk faktisk bedre hastighet på det vise enn om jeg ringte opp vanlig telenor dialup selv. Men latencyen ble rimelig høy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...