Gå til innhold

Stein foto i fjæra


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk eksakt den motsatte tanken.. Her er stemningen i to tredeler av motivet så "mørkt" at det er synd den lyse himmelen ødelegger. For himmelen stjeler oppmerksomheten - skriker etter den, og får den.

 

Crop bort himmelen, behold så vidt noe himmel over det høyeste fjellet, og du har et bilde med mer konsistent stemning som naturlig lar blikket vandre langsmed steinrøysa og leder deg til horisonten.

 

Motivet kunne fint overlevd en enda mindre og dystrere (mindre høylys) himmel også. Du tar likevel igjen "tapet" ved å beholde detaljene i refleksjonen på høyre side. Og da tenker jeg ikke på de blåste høylysene som reflekterer sola..

 

Vil du ha et mer panorama-aktig følelse, som sikkert vil fungere bra, kan du kroppe bort bunn også. Ta kniven rett over den største steinen i front, og du nærmer deg farlig bildets potensiale..

Lenke til kommentar

Bare et par småting å utsette på dette... Horisonten heller ørlite til høyre, og jeg synes du har vært bittelitt for hardhendt i redigeringen. Jeg er veldig konservativ når det gjelder bilderedigering, så det er godt mulig at mange er uenige, men kontrast og lysstyrke er bittelitt for høyt for min smak.

Lenke til kommentar

Jeg er uenig med alle andre her. Synes dette bildet har det et slik bilde trenger. Kontrastene og den store dybdeskarpheten suger meg inn i horisonten, og dybdefølelsen er formidabel. Komposisjonen er perfekt i mine øyne. Et fint eksempel på at man kan ta en idè som mange andre bruker, og gjennomføre det godt nok til at det ikke blir en stor klisje. Det er trygt og safe, og fungerer akurat slik det skal.

Lenke til kommentar

Først og fremst liker jeg tanken på å være stein i fjæra, som var det emnetittelen fikk meg til å tenke på, men det er en helt annen historie... :roll:

 

Jeg vil slutte meg til Autodidact, som ville se mindre himmel. Skyene har fryktelig mye på gang her, og jeg syns ikke de bidrar med noe særlig.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen ekspert, kanskje derfor jeg burde komentere :p Men jeg synes bildet er kuttet på de riktige stedene. Det er et litt dystert og mystisk bilde, så jeg synes det burde være i sort/hvitt. Og så skulle skyene vært litt mørkere, for å fortsette med det dystre som er i bildet. Men er bare et lite forslag fra min side...

Lenke til kommentar
For all del, ikke sort hvitt. Dette bildet fungerer jo delvis på grunn av fargene. De flotte fargetonene kan jo ikke sløses bort på gråtoner.

9005295[/snapback]

Kanskje fargene er fine, men stemningen blir mer "riktig" hvis bildet er sort/hvitt.

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert og uttaler meg derfor ikke som en.

 

Jeg liker skyer, jeg liker horisonter og jeg liker sjø/fjære

 

Dette bildet inneholder alt og jeg syns det funker bra som det er, fine kontraster mellom mørk fjære og lys himmel, flotte refleksjoner i sjøen.

 

Oppmerksomheten gikk først til toppen av bildet på grunn av fargene, men når blikket fokuserte mer nedover så fikk man alle de fine detaljene på stranden.

 

Bra skutt ;)

Lenke til kommentar

For min del begynner s/h å bli litt for mye raggsokker og digre te-krus i sofaen, med store s/h-bilder fra Ikea i glass og ramme etter hvert. Alt skal jo gjøres i s/h nå. Nesten annen hvert bilde blir foreslått i s/h, og alle mine :grin:

Jeg søker mer og mer en ærlig og røft ekthet i bildene, med fargetoner som gjør bildet til en estetisk opplevelse. Ikke alle bilder skal være slik, men Sportives bilde gir meg en følelse av at det har funnet sitt uttrykk nå.

Vel vel, det er opp til Sportive. Det med farge vs s/h er et bevisst valg i disse dager, siden det er så utrolig enkelt å bruke bildefilene til begge deler.

Lenke til kommentar
For min del begynner s/h å bli litt for mye raggsokker og digre te-krus i sofaen, med store s/h-bilder fra Ikea i glass og ramme etter hvert. Alt skal jo gjøres i s/h nå. Nesten annen hvert bilde blir foreslått i s/h, og alle mine :grin:

Jeg søker mer og mer en ærlig og røft ekthet i bildene, med fargetoner som gjør bildet til en estetisk opplevelse. Ikke alle bilder skal være slik, men Sportives bilde gir meg en følelse av at det har funnet sitt uttrykk nå.

Vel vel, det er opp til Sportive. Det med farge vs s/h er et bevisst valg i disse dager, siden det er så utrolig enkelt å bruke bildefilene til begge deler.

9005466[/snapback]

Foreslår at halve bildet er sort/hvitt, og halve bildet er i de fargene det er nå. Jeg vil ha høyresida :p Men for å være seriøs, så liker jeg fargene i forgrunnen. Det er den veldig blå himmelen som jeg føler ødelegger litt. Den skulle vært litt gråere, på en måte :p

Lenke til kommentar

Tja, det er en annen sak. Kanskje han kan få det til med å dra i noen spaker, men det vet jeg lite om. Selv vil jeg har det slik.

For Guds skyld, hvis sportive ønsker å prøve s/h, så gjør han nok det, uansett hva jeg synes. Vi får vente å se hva han finner på. Mulig han oppfyller dine ønsker. jeg har fått mitt allerede.

Lenke til kommentar
Mulig han oppfyller dine ønsker. jeg har fått mitt allerede.

9005764[/snapback]

Ojoj :) Gleder meg allerede :D (Litt morro må man jo få ha det så sent på kvelden). Du er en flink fotograf du, Sportive. :)

9005817[/snapback]

Det er jeg enig i. Du får håpe at han imøtekommer ditt ønske :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...