Gå til innhold

Med kamera på Afrikas savanner


Anbefalte innlegg

Vel vel, da er det bare en løsning på problemet. Ikke kjøp en safaritur som ikke gir deg tilgang til strøm, de finnes nemlig. Jeg kjenner faktisk ikke til noen safariopplegg i Uganda som ikke er basert på løsninger med lodge/hotell, men det skyldes kanskje at Uganda er ganske nye i den bransjen.

En annen løsning er å kjøpe inn nok batterier til hele turen. Jeg vet at jeg hadde klart meg godt med to eller tre BP 511 til min Eos 20D, noe som ville kostet meg ca 450 kr for alle sammen, og da med 1600 mhA, i steden for 1400. Det finnes sikkert tilsvarende rimelige batterier til de fleste kameraer. En annen løsning er å satse på en batterilader for sigarett-tenneren i Land Roveren. Det fordrer naturligvis at sjåføren er villig til å la deg bruke den, og det skulle forundre meg at de skulle være vanskelige på det området, slik jeg kjenner afrikanerenes holdning til service overfor turister. Det fordrer også at det strømpunktet faktisk fungerer på bilen, noe som kanskje ikke er like garantert.

Jeg tror faktisk at de som arrangerer slike safarier faktisk har tenkt litt på disse problemene. Hadde de ikke gjort det, så ville de fått en del problemer med klager etter hvert. Vi europeere, og ikke minst amerikanerene, er ganske kresne på en del ting. Er det en ting ingen liker, så er det å bli skjelt ut for å være primitive og ikke up to date. Derfor er det nok noe som arrangørene av safarier har smertelig erfart, hvis de ikke har vært på stell mht de tekniske kravene moderne turister har til tekniske begrensninger. I en verden der ingen vanlige turister bruker noe annet enn digitalkamera, så ville det forundret meg at ikke turistnæringen i afrikanske land ikke tar hensyn til det.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...