Gå til innhold

problemer med installering av xubuntu.


Anbefalte innlegg

Selv om det er ganske så enkelt å innstallere xubuntu så har jeg problemer. Når jeg kommer til partisjons delen så velger jeg min master disk som er en 40Gb disk. Der har jeg fra før windows. Men det vil jeg gjerne kvitte meg med. Så jeg velger å bruke hele disken. Men når den begynner å jobbe så får jeg en feil beskjed:

 

Installasjonsprogrammet må lagre de nødvendige endringene på partisjonstabellene, men klarer ikke å gjøre dette fordi følgende monteringspunkt ikke kunne avmonteres:

 

/media/System\040disk

 

Vennligst lukk alle applikasjoner som bruker disse monteringspunktene.

 

Vil du at installasjonsprogrammet skal prøve å avmontere disse partisjonene igjen?

 

Hvba kan jeg gjøre for å kunne fikse dette? Jeg har nå skjørt instalasjons programmet 3 ganger og hver gang får jeg denne beskjeden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så mye peiling på dette, men det høres altså ut som at installasjonen ikke kan fortsette, fordi 40GB volumet ditt er mountet. Hva skjer når du gir installasjonsprogrammet beskjed om å unmounte disken?

 

Har du prøvd å unmounte den manuelt?

 

umount /dev/hda1 -t NTFS /media/dinDisk (sett inn korrekte baner selv).

Lenke til kommentar

Jeg blir sprø av dette her jeg.

 

Nå har jeg rota rundt i flere timer og brukt gparted. mulig jeg har rota det til alt for mye fordi jeg sletta og partisjonen. mulig jeg ikke skulle gjøre det. Men hver gang jeg prøver å installere xubuntu går det skeis. Har nå prøvd forskjellige måter. oppretet en ny parisjon i gparted og forsøkt å legge til ext3 filsystemet. UIten stort hell må jeg si. Har også forsøkt å legge opp inmstalasjonen med mauell innstilling av partisjonen men får stadig vekk feil melding om at det ikke er mulig med 3ext filsystemet der.

Lenke til kommentar

Har du flere harddisker i maskinen?

 

Åpne gparted, sørg for at du har valgt 40GB disken.

 

Her skal du se windows partisjonen din, med NTFS filsystem. Velg delete på denne, og klikk "apply" for å slette den.

 

Nå skal 40GB harddisken være upartisjonert, og du skal ha mulighet til å opprette nye partisjoner?

 

Har du gjort overstående, har du sørget for å klikke apply slik at ting iverksettes? (Ja, det er et dumt spørsmål, men man vet jo aldri).

Lenke til kommentar

Skjønner godt at du blir sprø.

 

Har du prøvd dette?

 

Prøv i gparted og slett partisjonen, ikke noe mer. Så starter du trykker du på installasjon og velger den harddisken å installere på.

 

Hvis du skal bruke Xubuntu på alle harddiskene du har, velger du å slette alle partisjonen i Gparted og velger så installasjon.

 

Se om det virker.

 

Lykke til!

Endret av Gaute65
Lenke til kommentar
Har prøvd å slette partisjonen en gang. Men jeg har ikke slettet begge harddiskene mine. men mulig jeg skulle gjøre det da. Skal prøve en siste gang før jeg gir opp for i dag.

8994585[/snapback]

 

Er flott at du ikke gir deg så lett i alle fall. :thumbup:

 

Det er mulig at du vil få bedre respons hvis du tar turen innom ubuntuforums.org og spør deg frem der, sett at det forumet er veldig mye større en linux delen av diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Selvfølgelig har jeg trykket apply i gparted. var litt nervøs første gangen men det gikk snart over til et irritasjons moment da jeg fikk en liten rød varseltrekant ved siden av den disken jeg prøvde å partisjonere. Det å unmounte og slette går greit. det er det med 3ext som ikke går greit.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har jeg trykket apply i gparted. var litt nervøs første gangen men det gikk snart over til et irritasjons moment da jeg fikk en liten rød varseltrekant ved siden av den disken jeg prøvde å partisjonere. Det å unmounte og slette går greit. det er det med 3ext som ikke går greit.

8994631[/snapback]

 

Roter alle formatene seg til? Kan du lage swap uten at du får en feilmelding, kanskje du skal bruke noe annet enn ext3?

Lenke til kommentar

Det gikk skeis det og. Fikk denne feilmeldingen her:

 

Klarte ikke å opprette et ext3-filsystemet på partisjon #1 på IDE1 master (hda)

 

Stadig vekk. den kommer heile tida nnår jeg har prøvd på å installere. jeg har brukt guided partisjon for hele disken, guided for størst sammenhengende plass, manuell parisjon. Men den nekter helt og holdent å opprette ext3 filsystemet.

 

F%&ns dritt.

Lenke til kommentar

Har en tråd gåendes på ubuntu forumet og. Det er litt anderledes svar men de går stort sett ut på det samme som det å bruke gparted og greier. Men hvis den dritten ikke virker så ser det ut til at jeg enten må bruke den store 200 gb disken min der jeg har alle media filene og greier på eller skaffe meg en ny da jeg ikke har lyst til å slette noe på den store og den er ganske full av ting og tang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...