Freem@n Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Var litt usikker på om denne burde havne i her eller i butikkdiskusjonen, men legger den her i håp om å skape en tråd mer peilet inn på hvordan oppnå maksimal kvalitet enn negativ omtale til butikker. Et lite søk i arkivet gav få passende treff. Skyt meg og steng emnet om det motsatte blir bevist. Det siste året har jeg vært mye på reise og har i den anledning sendt bilder hjem til min familie fra fremkalling hos Japanphoto (både fra web og butikk). Jeg synes størrelsen 13x18 et fint kompromiss mellom pris/størrelse. Bildene har i alle tilfeller vært rimelig svære da jeg har sendte dem inn for å oppnå best mulig kvalitet. Hvert bilde er i tillegg redigert en smule i PS (Raw-konvertering, oppskarping, beskjæring tilpasset formatet etc). På oppfordring brukte jeg sRGB kalibrering på skjermen og på bildefilene Familien er meget tilfreds med bildene, men da jeg kom hjem begynte jeg (som kanskje er mer opptatt av bildenes kvalitet) å ta en nærmere titt på dem. I mine øyne har bildene mistet ganske mye skarphet og virker noe kornete spesielt i detaljområder ved fotografering i mørke omgivelser (folk som har fulgt med i Objektiv-seksjonen vil forstå). Dersom jeg sammenligner utskriftene med hvordan de ser ut på skjermen er forskjellen veldig stor. Jeg var under den oppfatning at bilder fra fremkalling ville se noenlunde like bra ut som på skjerm, om ikke bedre. Er dette feil? Da jeg drev fremkalling med analogt kamera kan jeg ikke huske å ha sett lignende. Siden jeg nå har kommet hjem fra mine lange reiser ønkser jeg å fremkalle langt flere bilder til meg selv. Jeg hadde igrunnen ikke tenkt i å investere i egen fotoprinter, men kanskje jeg må revurdere dette. Ble vel litt i lengste laget dette, men dersom noen har noen tips og erfaring med hvordan å få sylskarpe utskrifter som ikke blir overgått av en bærbar blir jeg meget takknemlig. Jeg vil ha bilder på veggen og ikke som skjermsparer. Endret 3. juli 2007 av Freem@n
tomsi42 Skrevet 3. juli 2007 Skrevet 3. juli 2007 (endret) Jeg selv printer ut mye på min gamle sliter av en Canon Pixma IP4000, da jeg er litt skeptisk til de billigste foto-print tilbudene. Jeg skriver ut i 13x18 eller større. Jeg synes at kvalitet er bedre enn hva jeg fikk for 10 år siden når jeg brukte film. Jeg har et par bilder som er så krevende at de viser svakhetene i skriveren. Dvs. jeg tror det er skriveren - det kan muligens være JPEG komprimeringen. Det er dårlig økonomi og skrive ut selv, men du verden så morsomt det er innimellom, så jeg kommer til å fortsette med det. Men jeg må nok oppgradere til en bedre skriver. Sikler på en Pixma Pro 9000 eller Pxima Pro 9500. Tom Edit: tyrkleif Endret 3. juli 2007 av tomsi42
Freem@n Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Skrevet 5. juli 2007 Takk for svar. Ingen som har fått til bra utskrifter fra butikker? (Man må vel ta i litt for å få respons )
Black Star Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 (endret) Takk for svar. Ingen som har fått til bra utskrifter fra butikker? (Man må vel ta i litt for å få respons ) 9006893[/snapback] Velger du en butikk som er litt dyrere enn netttjenestene, så får du stort sett også mye bedre kvalitet... så mye bedre at det mer enn forsvarer prisforskjellen. Jeg kan ikke snakke for andre steder enn der jeg jobber, men bildene blir satt inn i fremkallermaskinen uten at de komprimeres på noen måte. Hvert bilde blir manuelt justert for riktig eksponering, og fargetonen blir også justert om denne ser veldig rar ut. Dette skiller seg fra de aller fleste nettjenestene og billige fremkallinger der alt kjøres rett i auto, og gjerne komprimeres for å lette arbeidsflyten også. Spesielt nettjenester har en lei tendens til å komprimere bildene før de sendes over til laboratoriet, og selv om du ikke alltid merker de store forskjellene i 10x15, så ser man det lett ved forstørrelser. I tillegg vil en slik auto-tjeneste ikke kompensere for evt. feilkalibrering på din monitor. Justerer du bildene etter en feilkalibrert monitor, kan bildene på papir få rare farger, feil eksponering og alt for høy eller lav kontrast. Vi får veldig mye skryt for fremkallingen der jeg jobber. Selv kunder som før har brukt profesjonelle laboratorier for profesjonelle fotografer mener vi er minst like bra, og ofte synes de vi gjør en bedre jobb. Så trikset er å ikke tro på verken tester eller anbefalinger fra en tilfeldig digitalkamerabruker som mener nettbutikken eller butikken han bruker er bra... for det kan bare være at de ikke har erfaring med hvor bra et bilde fremstilt i en kjemisk prosess faktisk kan bli om de behandles på riktig måte. At testen du så på f.eks Din Side eller en annen "testside" mener at nettbutikk Y er SÅÅÅ mye bedre enn nettbutikk X, og får derfor best i test og terningkast seks, er stort sett et resultat av manglende referansebilder fra noen som faktisk vet hva de driver med, og har nok stolthet i arbeidet til å gjøre manuelle justeringer og kontroller i etterkant. Går du til en faghandel, så gjøres ofte bildene i butikken, eller butikkens eget laboratorie, og da er det viktig å levere et resultat man kan stå for. Endret 5. juli 2007 av Afseth
tomsi42 Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Velger du en butikk som er litt dyrere enn netttjenestene, så får du stort sett også mye bedre kvalitet... så mye bedre at det mer enn forsvarer prisforskjellen. Hvor mye koster en 20x25 da (capris) ? Hvor mye bedre enn en god fotoskriver ? Tom
Black Star Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 20x25/20x30 koster 39 kroner der jeg jobber. Kvaliteten er bedre enn på en god fotoskriver (hvor mye bedre kommer an på skriveren, papiret og blekket), og holdbarheten skal også være minst like god. Skal du ha tilnærmet lik kvalitet fra en fotoskriver som fra en dyktig lab, må du ha en skriver til ca. 2500-3000, papir som koster 15 kroner stykket og originalblekk som koster noen tiere for en vanlig 20x30 utskrift. Men dette varierer veldig fra produsent til produsent, og ikke minst fra skriver til skriver. Så for så store utskrifter blir kostnaden pr. print omtrent den samme. Men det stort sett i mindre størrelser at man begynner å spare kroner ved å levere til en fotolab. Du får litt under fire 10x15 utskrifter (9x12/13) på et 20x30 ark til printeren din. Kostnaden blir 5-10 kroner pr. bilde, mens en dyktig lab gir deg ekte 10x13/15 til 1-2 kroner pr. stk. Ellers får du to 13x18 utskrifter på et 20x30 ark. 10-20 kr. pr. stk, mens det koster 3-5 kroner på en dyktig lab.
tomsi42 Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Helt klart priser til å leve med. Det må jeg prøve; så snart jeg har tatt et skikkelig bilde som fortjener den behandlingen da En annen ting som har skuffet meg i denne sammenhengen er muligheten til å lage fotobøker. Den programvaren som fotobutikkene/kjedene leverer er jo mildt sagt rumpe. Og kvaliteten på resultatet er ofte ikke så veldig bra det heller. Så jeg har "investert" i ACDsee's Fotoslate som lar meg komponere boken selv på en måte som er spiselig. Problemet nå er at da må jeg enten printe ut selv, eller finne noen som tar imot PDF og lager boken for meg. Er det noen fotobutikker som kan det, eller er det til en av print-sjappene ? Tom
Black Star Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Maskinen der jeg jobber tar ikke PDF dessverre. Da er det nok lettest å lage boken selv. Canon har et kit med dobbeltsidige printark og bok/omslag. Kan kjøpes hos godt utstyrte fotoforhandlere. Ellers vil jeg tro at foretninger som Allkopi kan hjelpe deg med dette. Koster nok en del penger da, men...
tomsi42 Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Maskinen der jeg jobber tar ikke PDF dessverre. Da er det nok lettest å lage boken selv. Canon har et kit med dobbeltsidige printark og bok/omslag. Kan kjøpes hos godt utstyrte fotoforhandlere. Canon's fotobok har jeg prøvd og den blir faktisk veldig bra. Jeg lagde en for Kenya-turen jeg var på i fjor, og resultatet var over all forventning. Helt gratis er dog ikke... Ellers vil jeg tro at foretninger som Allkopi kan hjelpe deg med dette. Koster nok en del penger da, men... 9009444[/snapback] Jeg får forske litt på det til høsten. Takk for svarene. Tom
17x Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Anbefaler deg å prøve www.photobox.co.uk. Har testet flere størrelser fra dem (10x15 til A3). Synes kvaliteten er meget bra, resultatet stemmer bra med min kalibrerte skjerm. De har også et 'kalibreringsprint' som du får ved første forsendelse. De er rimelige og ikke minst meget raske, typisk 3-4 dager fra du sender filene.
tomsi42 Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 (endret) Anbefaler deg å prøve www.photobox.co.uk. Har testet flere størrelser fra dem (10x15 til A3). Synes kvaliteten er meget bra, resultatet stemmer bra med min kalibrerte skjerm. De har også et 'kalibreringsprint' som du får ved første forsendelse. De er rimelige og ikke minst meget raske, typisk 3-4 dager fra du sender filene. 9009769[/snapback] Og de tar imot PDF e.l. og jeg kan bruke den programvaren jeg vil ? Var ikke så lett å finne ut fra sidene deres... Edit: Du tenkte kanskje på enkeltbilder og ikke fotobøker ? Tom Endret 5. juli 2007 av tomsi42
Freem@n Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Skrevet 5. juli 2007 (endret) Det er godt å høre at der finns bra alternativer. Jeg var under den oppfattelse at man ville få samme kvalitet om man lastet opp fra nettet som om man bruker en av "fotoboksene" i butikk. Afseth: Hvor mye tar dere for 13x18? Japanphoto tar 5,- per bilde pluss omkostninger. Uten grunn regner jeg med at du befinner deg i Oslo-området. Stemmer dette? Er i Stavanger og Trondheim at jeg fartes mest, og trenger en dyktig lab i dette området.. Endret 5. juli 2007 av Freem@n
Black Star Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 (endret) Det er godt å høre at der finns bra alternativer. Jeg var under den oppfattelse at man ville få samme kvalitet om man lastet opp fra nettet som om man bruker en av "fotoboksene" i butikk. Afseth: Hvor mye tar dere for 13x18? Japanphoto tar 5,- per bilde pluss omkostninger. Uten grunn regner jeg med at du befinner deg i Oslo-området. Stemmer dette? Er i Stavanger og Trondheim at jeg fartes mest, og trenger en dyktig lab i dette området.. 9009921[/snapback] Fotoboksene man har i mange butikker gir nok samme kvalitet som nettjenestene, og kanskje dårligere. Du må gå til en fotoforhandler som fortsatt har et eget laboratorie med belysning av lyssensitivt papir og en kjemisk fremkallingsprosess (f.eks minilab) der man for eksempel kan levere en fysisk CD, minnekort eller USB penn. Hva 13x18 koster avhenger av antall blant annet. Men prisen er 4,90 pr. stk. ved bestilling av 25 bilder eller mer der jeg jobber. Ingen ekstra omkostninger om bildene hentes i butikken. Men ja, det er i Oslo-området. Ville tatt en tur rundt i butikker i ditt nærområde, og spurt om de har eksempelprint, eller enda bedre... lever samme bilde(ne) i alle butikkene og sammenlign i ro og mak hjemme. Endret 5. juli 2007 av Afseth
Freem@n Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Skrevet 5. juli 2007 (endret) Japanphoto sender bildene fra butikkene til en sentral lab såvidt jeg vet. Men får nok gjøre det du foreslår. Savner tiden da jeg brukte analogkamera og kun betalte for de bildene jeg ble fornøyd med. Får ta en tur innom og se om du holder ord () når jeg trekker mot østlandet neste år. Endret 5. juli 2007 av Freem@n
Black Star Skrevet 5. juli 2007 Skrevet 5. juli 2007 Du får se om du finner "meg". Kanskje vi ses (holder meg litt på lab'en, så er ikke i butikken hele tiden).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå