Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Praktisk og teoretisk matte. Hva er forskjell?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enkelt sagt er det vanskegraden som skil dei to faga (har prøvd begge, ja). Eg trur alle linjene skal ha både teoretisk og praktisk matematikk som alternativ. På studiespesialiserande (allmenn) har dei 5 timar i veka, og dei yrkesfaglege linjene har 3 timar i veka. Slik er det iallfall fyrste året.

Lenke til kommentar

Dere kommer nok til å få opplysninger om dette når skolen starter, så det er ikke noe å bekymre seg for nå ;) Men forskjellen er hva de forskjellige fagene går inn på av temaer. Teoretisk matte er det som blir sett på som vanskeligere matte, men det er bare det at her er det mer ligninger og slike ting. Praktisk matte bruker mer matte som du får bruk for i hverdagen, som f.eks prosent-regning. Jeg har selv gått på teoretisk matte, og selvom jeg ikke har noen problemer med matte, skal jeg innrømme at det har vært tøft til tider. Men det kommer vel ann på konsentrasjon, læreren og hvor lett du har for å lære. Og de sier at andreåret blir lettere, iforhold til den gamle reformen, hvor andreåret var det vanskeligste.

Jeg tror at alle som vil, kan klare teoretisk matte. Men hvis du er skolelei og ikke føler at du trenger teoretisk matte, er det nok best å ta praktisk. De anbefalte oss å prøve praktisk en stund, så kunne vi heller bytte over til praktisk. Men dette er ikke noe å bekymre seg for nå ;) Det er jo sommer :D Ta det til høsten, det er masse tid til å finne utav det da ;)

Lenke til kommentar

Trådstarter: Hva har du i matte? Fikser du ligninger og algebra?

 

Det er ikke noe fasitsvar på hva som er lurest å velge. Min erfaring er at de er litt forskjellige folk som velger praktisk og teoretisk. Jeg har selv gått teoretisk, så jeg vil fortelle deg litt om det.

 

I teoretisk matte skal du gjennom et middels stort pensum, og du vil arbeide spesielt mye med grafer og funksjoner i tillegg til å arbeide litt med vinkler og ligninger/algebra.

Hvis du er flink i matte og er klar for å jobbe litt (eller bare er veldig flink i matte) vil dette bli kjempegøy. Det er ikke spesiel vanskelig. Har du femmer fra ungdomsskolen, altså god forståelse og greie bakgrunnkunnskaper, vil 1T være plankekjøring om du jobber jevnt og trutt og regner litt i ekstraboka i tillegg.

 

Fordelen med å velge teoretisk matte er at du blir flink i matte og kan velge r1 (du kan teoretisk sett velge r1 om du går praktisk matte også, men som regel ikke i praksis). Ved å gå r1 og r2 får mest mulig realfagpoeng, velger du 1FY og 2FY i tillegg vil du få spesiell studiekompetanse, og du vil kunne bli ingeniør, være best rustet for å bli siviløkonom (r2) eller studere medisin (redigert: ifølge post lenger nede, trenger du kun fysikk førsteåret og r1/s1+2 for å kommei nn på medisin). Du lar med andre ord alle dører stå åpne, og du blir flink i matte, som er viktig.

 

Praktisk har jeg ikke gått, så kan ikke helt uttale meg om det. Vil bare advare deg mot å tro at det er noen fordeler med å velge praktisk fremfor teoretisk. Alt du lærer i praktisk vil du kunne utføre enda bedre ved å gå teoretisk matte. Eneste fordelen med å velge praktsik matte, er hvis du er dårlig i matte, og ikke vil ha en ræva karakter. :)

Endret av Ingar
Lenke til kommentar
Opptakskravene for medisin vil bli: R1/S1+S2, Fysikk 1 og Kjemi 1+2.

8995939[/snapback]

 

Hmmm ja vel, da beklager jeg feilinformasjon. Men du må i hvert fall ha r2 hvis du skal inn på ingeniør, og om du skal studere økonomi, er det en fordel å ha hatt r2, selv om inntakskravet kun er r1.

Lenke til kommentar

T matten er ikkje så veldig vanskelig, men du skal igjenom mye og det går fort for seg. Eg hadde ein 5er frå ungdomskulen og var vant til å jobbe serdeles lite for den, men når eg kom på t matten og fortsatte å ikkje gjøre ein drit endte eg på ein 3 i standpunkt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...