Gå til innhold

Nokia N95 vs IPhone.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

N95 gruser iPhone på funksjoner.

 

iPhone gruser N95 på OSet og designet i tillegg til skjermen og innebygd minne. Sjekk disse videoene for animasjoner og intuitiviteten bak iPhone;

 

Hele OSet

De kuleste animasjonene

 

Jeg for min del venter. Neste generasjon av N95 og andre generasjon av iPhone blir sikkert litt mer interessant for min del. Jeg er forelsket i OSet i iPhone, må nesten bare prøve det snart. Det er klart at det er forbedringspotensiale, men Apple har gjort en god jobb i å komme inn i mobilt-OS kampen. Hvorfor ikke lisensiere dette OSet til flere leverandører? Nei, det glemte jeg. Apple vil jo være et nisjeprodukt ;)

Endret av iMono
Lenke til kommentar
Hvem er best av Nokia N95 og IPhone?

Jeg mener Nokia N95, Mye bedre Specs og alt. :thumbup:

Det eneste som gjør iphone kul er bare Touchscreen.

N95 Har jo dessuten GPS.

8981483[/snapback]

 

Skulle gjerne kjøpt en Nokia N95, men....

 

- hvor er 8 timers samtaletid på en lading?

- hvor er 3,5" skjerm med 480x320 oppløsning?

- hvor er multi-touch interface?

- hvor er 8GB flash-minne (max 2GB med micro-SD i N95)

- hvorfor er N95 så stor og klumpete sammenlignet med iPhone? (N95 er en _fet_ telefon, med sine 21mm tykkelse)

- hvor er OS X? (Symbian blir litt primitivt i forhold, noe vi snart vil se)

 

Men en brukbar nettleser har jo Nokia, siden den er basert på Apple WebKit :p

 

I de kommende ukene og månedene vil det komme en mengde spennende utvidelser og forbedringer av iPhone gjennom software-updates. Litt tidlig å dømme en ny og spennende mobilplattform nord og ned etter 2 dager, synes nå jeg. Hverken S60 eller Windows Mobile 5.0 var vel perfekte og komplette fra dag 1, eller?

Og til sist: Jeg kjenner 2 stykker som eier N95, og når jeg ser hvordan de knoter for å gjøre enkelte ting, ofte uten å forstå hva som skjer, må jeg bare le. Det enkle _er_ ofte det beste. Specs forteller ingen verdens ting om hvordan det er å bruke telefonen, hvor responsiv og intuitiv den er i oppsett og funksjoner, og her er det iPhone briljerer. ;)

Lenke til kommentar
Jeg kjenner 2 stykker som eier N95, og når jeg ser hvordan de knoter for å gjøre enkelte ting, ofte uten å forstå hva som skjer, må jeg bare le.

 

[spøkemodus]

Ja Newton, da vil jeg nok anbefale vennene dine å kjøpe seg iPhone! :) Jeg forstår godt at S60 kan bli litt for avansert, det er ikke alltid like lett å mestre brukergrensesnitt utover typen "pek-og-klikk". :no: Spesielt vanskelig blir det jo når det ikke følger med en pekebok-aktig bruksanvisning, men bare den leie boken med vanskelig skrift. Kanskje de kan spørre pappaene sine om de kan lese den for dem?

 

;)

[/spøkemodus]

 

Fra spøk til revolver: Til en som ikke mener specs betyr noe

 

Specs forteller ingen verdens ting om hvordan det er å bruke telefonen, hvor responsiv og intuitiv den er i oppsett og funksjoner, og her er det iPhone briljerer.

 

syntes jeg du fokuserer i overkant mye på det når du forteller hvorfor du ikke skal kjøpe deg N95

 

Skulle gjerne kjøpt en Nokia N95, men....

 

- hvor er 8 timers samtaletid på en lading?

- hvor er 3,5" skjerm med 480x320 oppløsning?

- hvor er multi-touch interface?

- hvor er 8GB flash-minne (max 2GB med micro-SD i N95)

- hvorfor er N95 så stor og klumpete sammenlignet med iPhone? (N95 er en _fet_ telefon, med sine 21mm tykkelse)

- hvor er OS X? (Symbian blir litt primitivt i forhold, noe vi snart vil se)

 

Men det er ikke din feil at det er smelt opp nok en fanboytråd. Selv har jeg ikke sansen for N95 og jeg kan ikke bruke iPhone (er 100 % avhengig av 3G), men for å snu lista di på hode:

 

Skulle gjerne kjøpt en iPhone, men....

 

- hvor er GPS-mottakeren?

- hvor er 5 mpix kameraet med autofokus?

- hvor er 3G støtten?

- hvor er minnekortslotten for dataoverføring og utbyggbart minne?

- hvor er muligheten for bytte av batteri?

- hvor er støtten for sync uten bruk av iTunes?

- hvor er det blitt av støtten for MMS?

 

Det hjelper ikke med fancy OS om ikke mobilen gjør det en mobil per dags dato bør gjøre, hvorav jeg mener 3G støtte og støtte for MMS er to av de tingene en telefon BØR ha så fort den koster over 1000 kr.

 

EDIT:

I almost forgot: Min stemme i denne fanboy-telletråden går til N95 for 3G støtte, verken mer eller mindre.

Endret av ..Bjørnar..
Lenke til kommentar

Det stemmer! Jeg skriver dette innlegget på min N95, og det var overhodet ikke knotete å komme inn her.

 

Tidligere i dag satt jeg å leste en nyhet på iTavisen da jeg fant ut at det var en film fra Engadget som "fulgte" med. Da gikk jeg inn der og lastet den med en gang. Det var mens jeg satt å hørte på en podcast som jeg lastet ned i går. Mens filen lastet seg ned satte jeg meg ned og skrev litt på et lite prosjekt jeg har privat.

 

Alt dette gjorde jeg ene og alene på N95, uten innblanding av datamaskin. Ingenting av dette kunne vært gjort på iPhone, untatt å lese iTavisen.

 

Men ikkje tro at jeg er noen motstander av iPhone/Apple. Til daglig sitter jeg på en MacBook og er VELDIG forelsket i OSX! I tillegg så har jeg sinnsykt lyst på iPhone pga multi-touch og grensesnittet.

 

Men helt til Apple putter inn 3G, MMS og kanskje et bedre kamera så sitter jeg på gjerdet...

Lenke til kommentar
Jeg kjenner 2 stykker som eier N95, og når jeg ser hvordan de knoter for å gjøre enkelte ting, ofte uten å forstå hva som skjer, må jeg bare le.

 

[spøkemodus]

Ja Newton, da vil jeg nok anbefale vennene dine å kjøpe seg iPhone! :) Jeg forstår godt at S60 kan bli litt for avansert, det er ikke alltid like lett å mestre brukergrensesnitt utover typen "pek-og-klikk". :no: Spesielt vanskelig blir det jo når det ikke følger med en pekebok-aktig bruksanvisning, men bare den leie boken med vanskelig skrift. Kanskje de kan spørre pappaene sine om de kan lese den for dem?

 

;)

[/spøkemodus]

 

Moroklumpen ;)

Kan legge til at begge de to er utdannet ved Norges Tekniske Høgskole, og den ene er programmerer av yrke. Når disse to svært intelligente og teknisk anlagte menneskene knoter såpass, så konkluderer jeg med at telefonen er blitt for overlesset og kompleks for vanlige mennesker.

 

Fra spøk til revolver: Til en som ikke mener specs betyr noe

 

Specs forteller ingen verdens ting om hvordan det er å bruke telefonen, hvor responsiv og intuitiv den er i oppsett og funksjoner, og her er det iPhone briljerer.

 

syntes jeg du fokuserer i overkant mye på det når du forteller hvorfor du ikke skal kjøpe deg N95

 

Gjelder ikke bare N95. Jeg har vært (sporadisk) på utkikk etter ny telefon i 1-2 år nå, men egentlig ikke funnet noe som appellerer til meg. Selv om jeg glatt kunne punget ut flere tussen for en telefon har det blitt med enkle 500-kroners telefoner. Inntil jeg leste om iPhone, som endelig ser ut til å tilføre noe virkelig nytt.

 

Skulle gjerne kjøpt en Nokia N95, men....

 

- hvor er 8 timers samtaletid på en lading?

- hvor er 3,5" skjerm med 480x320 oppløsning?

- hvor er multi-touch interface?

- hvor er 8GB flash-minne (max 2GB med micro-SD i N95)

- hvorfor er N95 så stor og klumpete sammenlignet med iPhone? (N95 er en _fet_ telefon, med sine 21mm tykkelse)

- hvor er OS X? (Symbian blir litt primitivt i forhold, noe vi snart vil se)

 

Men det er ikke din feil at det er smelt opp nok en fanboytråd. Selv har jeg ikke sansen for N95 og jeg kan ikke bruke iPhone (er 100 % avhengig av 3G), men for å snu lista di på hode:

 

Skulle gjerne kjøpt en iPhone, men....

 

- hvor er GPS-mottakeren?

- hvor er 5 mpix kameraet med autofokus?

- hvor er 3G støtten?

- hvor er minnekortslotten for dataoverføring og utbyggbart minne?

- hvor er muligheten for bytte av batteri?

- hvor er støtten for sync uten bruk av iTunes?

- hvor er det blitt av støtten for MMS?

 

 

- GPS-mottakeren er montert på bilens dashboard, der den kan gjøre nytte for seg. N95 er uegnet til bilnavigasjonssystem, og jeg klarer meg med én GPS-mottaker, som er av et helt annet kaliber og kvalitet.

- 5+mpx kameraet mitt ligger 5 meter fra meg i dette øyeblikk. Det har 12 ganger optisk zoom, og muligheter hinsides en N95 når det gjelder å ta bilder.

- 3G (eller bedre) kommer med stor sannsynlighet når iPhone skal lanseres i Europa mot slutten av året. For min del har jeg Wi-Fi dekning de fleste steder jeg beveger meg til daglig, og vil sjeldent føle manglende 3G som noe savn.

- skjønner at man trenger minnekortslot når telefonen er utstyrt med usle 160 MB minne fra produsent. Men come on! Med 8GB har iPhone 4 ganger mer minne enn det maksimale du kan putte i slot'en på N95.

- Bytte av batteri er ikke noe man har behov for til daglig. iPhone har _vesentlig_ lengre brukstid på en lading enn f.eks N95. Når behovet for bytte eventuelt melder seg etter 2-3 års bruk vil man kunne gjøre det på serviceverksted for ca 400 kroner, slik det i dag kan gjøres med iPod. Selv etter 3-400 ladesykluser når kapasiteten begynner å tape seg vil nok i iPhone kunne brukes like lenge på en lading som en splitter ny N95.

- Ikke noe savn for min del, da jeg med glede bruker iTunes. Vil sikkert dukke opp 3.parts løsninger, på samme måte som iPod kan synces med andre program enn iTunes.

- Tja, den kan jo også dukke opp når telefonen skal selges i vår del av verden, der MMS er atskillig mer brukt. E-post med vedlegg vil fungere minst like bra for meg.

 

Det hjelper ikke med fancy OS om ikke mobilen gjør det en mobil per dags dato bør gjøre, hvorav jeg mener 3G støtte og støtte for MMS er to av de tingene en telefon BØR ha så fort den koster over 1000 kr.

 

EDIT:

I almost forgot: Min stemme i denne fanboy-telletråden går til N95 for 3G støtte, verken mer eller mindre.

 

Jo, det hjelper med er "fancy" OS, siden det er det kraftigste og mest avanserte OS'et som til dags dato er bygget inn i en mobiltelefon. Dette vil være en solid basis for utvidelse av funksjonaliteten, først gjennom software-updates som vil komme utover sommeren og høsten, siden gjennom nye hardwaregenerasjoner. Første generasjon iPhone er bygget for det amerikanske markedet, der smarttelefoner som Blackberry er hottere enn nystekt eplepai, og det uten 3G og i de fleste utgaver uten MMS. Den nylig introduserte Blackberry Curve 8300 er et typisk eksempel på hva som selger i USA nå, til tross for at den mangler 3G og koster $550.

På meg virker det som at Apple har vært edruelige, og prioritert en stabil telefon med basisfunksjoner nå, fremfor å dynge på og sende ut et uferdig og buggete produkt slik Nokia gjorde med N95. Har skummet igjennom en N95 tråd i forumet her med mange hundre innlegg der folk plages med alt fra firmwareflashing til slark i slidemekanismen, og jeg må bare beundre fanboysa der som har hatt telefonen på reparasjon mer enn halve tida de har hatt den, og likevel lovpriser Nokia :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Tidligere i dag satt jeg å leste en nyhet på iTavisen da jeg fant ut at det var en film fra Engadget som "fulgte" med. Da gikk jeg inn der og lastet den med en gang. Det var mens jeg satt å hørte på en podcast som jeg lastet ned i går. Mens filen lastet seg ned satte jeg meg ned og skrev litt på et lite prosjekt jeg har privat.

 

Alt dette gjorde jeg ene og alene på N95, uten innblanding av datamaskin. Ingenting av dette kunne vært gjort på iPhone, untatt å lese iTavisen.

8989404[/snapback]

 

Engadget bruker mp4 som videoformat, så den kunne du gjerne lastet ned og sett på en iPhone. Selvsagt kan du også skrive små notater på en iPhone. Mer og bedre nytteprogramvare vil komme kontinuerlig utover, det du har sett til nå er kun begynnelsen på en ny mobilplattform. Og med multitaskingen som du er kjent med fra OS X, så vet du at det ikke er noe problem for iPhone å gjøre flere ting samtidig.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
- skjønner at man trenger minnekortslot når telefonen er utstyrt med usle 160 MB minne fra produsent. Men come on! Med 8GB har iPhone 4 ganger mer minne enn det maksimale du kan putte i slot'en på N95.

Vil bare påpeke at det er mulig å bruke 4GB SDHC kort på N95. Muligens også høyere når det kommer. :)

Lenke til kommentar

@Newton:

 

Hehe! ;) Som sagt har jeg ikke sansen for noen av telefonene. Det er grunnen både til at jeg ikke allerede har kjøpt en N95 og til at jeg trolig aldri kommer til å kjøpe iPhone.

 

Argumentene dine for/imot iPhone/N95 er like gode/dårlige som alle andres, står fast på at dette er en dead-end fanboydiskusjon, noen liker det, andre ikke. Ingen her som kan mene seriøst at de forventer å få den andre parten i diskusjonen til å skifte mening?

 

Personlig har jeg en laptopn, en Nokia E61 (som forøvrig også har "ripefritt" glass over displayet, intet nytt), en ekstern gps-mottaker, et kompaktkamera og et videokamera. Mener bestemt at verken N95 eller iPhone vil tilføre den mobile hverdagen min noe nytt.

 

 

For min del har jeg Wi-Fi dekning de fleste steder jeg beveger meg til daglig, og vil sjeldent føle manglende 3G som noe savn.

 

Det er jo knallbra for deg! :) Jeg har imidlertid ikke WiFi rundt meg hvorhen jeg beveger meg og er som sagt avhengig av 3G. Konkluderer ikke med at iPhone er no dritt, sier bare at den ikke passer for meg. Det gjør forsåvidt ikke N95 heller, men valget faller på den i kamp mot iPhone pga 3G.

 

 

Har skummet igjennom en N95 tråd i forumet her med mange hundre innlegg der folk plages med alt fra firmwareflashing til slark i slidemekanismen, og jeg må bare beundre fanboysa der som har hatt telefonen på reparasjon mer enn halve tida de har hatt den, og likevel lovpriser Nokia

 

Jeg nekter å tro annet enn at det vil dukke opp en "iPhone - problemer/bugs" tråd, så realistiske mener jeg vi bør være. Det skulle jo egentlig bare mangle?

 

Nei, gleder meg til å se en iPhone i bruk, tror det er en knallkul telefon som gjør sine greier bra. Tror ikke den er ment for alle og enhver og tror ikke den kan sammenliknes med så mye annet. Den stiller ikke enstydende i samme klasse som noen annen nåværende telefon hva funksjoner, brukergrensesnitt o.l. angår og jeg spår en splittelse lik pc VS mac i mobilmarkedet i forhold til iPhone VS de tradisjonelle produsentene.

 

Jeg håper bare iPhone klarer å leve opp til fanboyenes forventninger, det blir ingen smal sak! Fallhøyden er rimelig gedigen..

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan folk som er utdannet ved Norges Tekniske Høgskole kan mene at denne telefonen er knotete. Det hender i blant at jeg holder telefonen opp-ned og åpner den feil vei. Da må jeg vente på at multimediamenyen åpnes før jeg kan lukke den og fortsette i den vanlige menyen. Dét kan være knotete, men ellers er det lite å sette fingeren på. De fleste menyelementene føler jeg har en meget naturlig plassering, og de jeg bruker oftest flytter jeg til en plass hvor de er enda lettere tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Newton, med tanke på at du ikke har noen N95 hvordan kan du si at den er uegnet til bilnavigasjon? Jeg har kjørt mange turer med gps-en påslått og ser ikke på skjermen en eneste gang, stemmestyringen gjør det hele meget smertefritt. Det er fint at du har et 5 mp kamera liggende ved siden av deg, men når du er ute og går har jeg gps, 5 mp kamera, mp3 spiller og mye mer i ett og samme apparat, i en og samme bukselomme. Det er forskjellen på å ha alle disse tingene separat. Jeg gikk fra Samsung D600E til nokia N95 og takler symbian 60 svært godt. Jeg er ikke utdannet ved noe teknisk ditt eller datt. Det eneste iphone kommer med i til mobilverden er et nytt os, ellers er N95 en betydelig større mobilrevolusjon enn iphone, og overlegen på omtrent alt. Gleder meg til jeg ser en iphone eier sitte og spise hamburger og chips og så får en inkommende samtale som han skal svare med matfett overalt, med tanke på at man ikke kan bruke pekepenn. Den skjermen der er muligens ripefri, men den må bli ufattelig skitten etterhvert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...