Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Butikkers holdning til ettermontering av Xenon HID


gxi

Anbefalte innlegg

Tenkte å ta opp et tema som ble diskutert mye tidligere i vinter. Nå er det vel generelt ganske utdødd da det stort sett (evt. alltid som her) er lyst og problemene ikke oppstår.

 

Jeg ser at butikker generelt som selger disse ettermonteringskitene tydeligvis vinkler det til at disse settene skal være lovlig. Dette er selvsagt en sannhet med store modifikasjoner.

 

Jeg tar kjapt opp et eksempel: http://dybvik-trading.no - Disse blir ofte referert til som "seriøs" etter hva jeg ser.

 

Man kan først gå til "Fakta om Xenon", og diskutere litt på hva de sier her.

 

-Hva er E-merking?

For at settene skal være lovlig på det norske markedet må settene være E-merket. Veldig mange sett er ikke E-merket og heller ikke lovlige å montere. E-merking er viktig for å sikre seg mot billig elektronikk og brann. Våre sett er selvsagt E-merket.

Her ser man tydelig hva jeg vil frem til. De vinkler det inn til at dette er lovlig.

 

Det virkelige faktum når det gjelder dette punktet er selvsagt at E-merking gjør dem lovlig, men E-merkingen gjør dem bare lovlig i lykter som også er godkjent for pærer som oppfyller det aktuelle direktivet. Halogenlykter E-merkes, og halogenpærer E-merkes, men det betyr ikke at en Xenon/HID-pære som er E-merket med sitt direktiv oppfyller kravene som ligger i E-merkingen til en Xenon/HID-pære.

 

E-merking er viktig for å sikre seg mot billig elektronikk og brann.

Ja! Og sikkerheten for motgående kjøretøy! Det driter de selfølgelig i, siden de vet det er et viktig punkt.

 

Konklusjon: Settet er lovlig når pæren oppfyller det direktivet lykten den monteres i er godkjent etter.

 

-Er disse ettermonterings settene godkjente for veibruk?

Ja. Men et krav fra biltilsynet er lyktespylere og automatiske høydejusterbare reflektorer for å ikke blende motgående biler hvis din bil er tungt lastet. Lyktene bør også være godkjent for xenon. Men med hovedlyktene riktig justert kommer du ikke til å blende noen bare husk å justere lyktene dine hvis du er tungt lastet.

Jeg ler litt av denne. Ja, det er korrekt at det i E-direktivet er krav om lyktespylere og nivåregulering, MEN man kan ikke plukke ut en bit av et direktiv og si at man oppfyller kravene når lykten er godkjent for et helt annet direktiv. Det er kun lykter som er fullstendig godkjent etter det aktuelle direktivet som kan bruke disse pærene. (Btw. hva har biltilsynet med saken å gjøre?)

 

Denne tar kaka av alt: Lyktene bør også være godkjent for xenon. Sett det i perspektiv med spørsmålet, "er disse settene godkjente for veibruk?". Ja, her vinkler de det til at lykten BØR være godkjent for å bruke disse pærene for å være lovlig å bruke. :ohmy:

 

De fleste kjenner nok til dette med høydejusteringen, men..

Men med hovedlyktene riktig justert kommer du ikke til å blende noen bare husk å justere lyktene dine hvis du er tungt lastet.

Her misforstår man hva denne justeringen faktisk er for. Den er bl.a for å justere for last, men det er bare èn av delene. Disse er også for å justere ved aksellerasjon, når man kjører på humper i veien, osv. Når støtdemperen utvider seg forran, eller de bak presses sammen endrer vinkelen til lyktene seg. Dette er hva nivåreguleringen skal ta seg av. Den skal øyeblikkelig reagere og justere lyktene etter dette. Man kan selvsagt justere lyktene slik at de lyser rett ned forran, men det blir som å kjøre med tåkelys. Lyset blir rett og slett feil plassert, og man selv blir blendet.

 

En annen ting som ikke blir nevnt er lysspredning/feilspredning. En halogenpære og en Xenon/HID-pære har en helt motsatt karakteristikk for hvor lyset er sterkest. En halogenpære har det sterkeste lyset innerst på tråden, mens en Xenon/HID-pære har det sterkeste lyset ytterst på lysbuen (på begge sider, ved elektrodene). Dette inkluderer også fargetemperaturen. En Xenon/HID-pære lyser vesentlig mer blått ytterst enn innerst, mens en halogenpære er totalt motsatt. Dette gjør at reflektorer og lykter laget for halogenpærer faktisk ikke trenger å ta like mye hensyn til det lyset som kommer ut ytterst på tråden, slik at dette kan havne hvor som helst. En Xenon/HID-pære vil da forsterke denne feilspredningen.

post-19072-1183091907_thumb.jpg

 

Så kan man jo trekke frem de rent typiske markedsføringsteknikene:

post-19072-1183091659_thumb.jpg

Veldig viktig at lyset skal ligge rett forran bilen! (NOT!) Når ble det lovlig å kjøre med lyset i denne konfigurasjonen? Markedsføringen må selfølgelig IGJEN bryte totalt med lovene og annonsere konfigurasjoner som er forbudt å bruke.

 

Å markedsføre et produkt som er forbudt å bruke som lovlig slik dette kan da aldri være lovlig. På tide at man får en oppvask fra myndighetene, gjerne med en rettsak hvor disse må betale bota til noen hundre norske bilister som kjører rundt med ulovlige lys, samt blir nødt til å levere hva de faktisk sier de kan levere, nemlig lovlig oppgradering av lyktene til Xenon/HID.

 

Jeg håper flere tar dette i betrakning før de ettermonterer slikt i gamle drittlykter, samt sponser disse folka som driver med ulovlig markedsføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et fint initiativ, problemstillingen er meget aktuell. Det er mange som har montert xenonlys i halogenlyktene sine, og det blir bare flere og flere etter som prisen er lattelig lav nå pga god tilgjengelighet og at flere og flere nye biler får xenonlys som ekstrautstyr. Men om det blir gjort noe med regelverket for salg av "xenonkits" i nærmeste framtid tviler jeg på.

Lenke til kommentar

Glitrende innlegg. Er enig i det du skriver.

Samtidig må jeg innrømme at jeg har kjøpt xenon-sett fra nettopp den butikken, til fjernlysene vel og merke. Og det er akkurat her problemet ligger for min del: ingen nevner dette som den perfekte løsningen jeg mener det er. Du slipper stygge 1000-metere. I nærlys har ikke disse settene noe å gjøre, men som fjernlys :D

En annen bonus er at de funker mot alle disse motorsyklistene som ennå ikke har lært seg hvordan sykkelen funker, LES: slå av fjernlyset.

Lenke til kommentar
Glitrende innlegg. Er enig i det du skriver.

Samtidig må jeg innrømme at jeg har kjøpt xenon-sett fra nettopp den butikken, til fjernlysene vel og merke. Og det er akkurat her problemet ligger for min del: ingen nevner dette som den perfekte løsningen jeg mener det er. Du slipper stygge 1000-metere. I nærlys har ikke disse settene noe å gjøre, men som fjernlys :D

En annen bonus er at de funker mot alle disse motorsyklistene som ennå ikke har lært seg hvordan sykkelen funker, LES: slå av fjernlyset.

8985068[/snapback]

Som karen over. Poenget med å køyre med fjernlys er at billisten skal oppdage deg. MCer er ofte dårleg synleg i trafikken for mange billister og deter grunnen til dei køyre med fjernlyset på.

 

Til trådstarter så har du ein del gode poeng, men ein del er jo pirk på korleis bilder som er blitt brukt og at det manglar informasjon som ikkje er fordelsaktig for dei som prøver å selge slike sett. Sjølv om noken ting er på kanten (som "bør vere godkjent for") så seier dei vel ikkje ting som direkte strider med loven, berre unnlater å nemne det som ikkje akkurat hjelper til sal av slike sett. er jo nett som Liksom hd tv salet, men der var ein større forbrukargruppe truffet av problemet og då valte vel regjeringen å "gripe" inn.

Sal av slike sett er vel veldig begrensa, og eg tykkje ikkje at regjeringen skal bruke tid på slike fille ting. betre opplæring for politiet og bøtlegging av billister med slike sett er vel ein betre løysning (ved rutinekontroller og ikkje spesielt oppsatte kontroller for lyssjekk då dei såvdit får gjort unna arbeidet dei har til vanleg)

 

For å støtte litt under den avanserte høgdejustering siterer eg med bildet frå denne sida:

 

"Xenon lights not only require static adjustment, they also require dynamic height control so as a car accelerates the lights don't point up and blind anyone. This complex automatic dynamic height adjustment requires external sensors and is why the xenon assemblies may not simply be bolted in.

 

Some people confuse careful static adjustment, OK with halogen lights, with the dynamic adjustment needed with xenon. Without automatic dynamic height control you'd need to adjust the lights even further down statically for enough safety margin to avoid glare when you hit the gas. This would defeat much of the purpose of the xenon lights!

 

CIMG6110-big.jpg

 

Xenon lights with automatic dynamic height adjustments and washers allow manufacturers to raise the static adjustment height, giving more seeing distance while still preserving other people's eyesight. If you throw the real xenon headlight assemblies into a car that didn't come with them it won't have the correct height sensors on the suspension and data piped in from the DSC systems to activate the automatic dynamic height adjustments. The headlight assemblies won't work correctly without the sensor inputs. Headlight washers are required since the glare goes way up when the lenses are dirty, so you'll also have to add those.

Endret av ghost7
Lenke til kommentar

Takker for fine sitater som underbygger påstanden om at man ikke bare kan justere dem "korrekt". Dette sier også ganske tydelig at denne dynamiske høydejusteringen ikke er en erstatning for den statiske heller.

 

-Er disse ettermonterings settene godkjente for veibruk?

Ja.[/qote] .. her fortsettes det med "Men.." osv. Men er sier de tydelig "Ja" på spørsmålet om disse er godkjente. Akkurat dette kan da umulig være lovlig markedsføring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...