Gå til innhold

Fuglefotografering i Bergen - tips til steder


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Noen som har noen tips til hvor jeg finner bestemte fugler, eller hvor det generelt er et aktivt fugleliv i bergensområdet?

 

Gråhegre, havørn og kongeørn er å foretrekke, men har dere observert andre arter er det bare å si ifra.

 

Takker for alle tips.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gå deg ein lang tur i skogen, så finner du garantert fugler. Om du skal ha havørn osv er det vel å annbefale å ta med deg eit par fisker, og sløye dei for å kaste uti sjøen, så kanskje det kjem fram litt fleire fugler enn bare Måker!?

8965789[/snapback]

Nå var det vel eksakte tips om hvor man kan observere bestemte arter, men ellers greit.

 

Du kan ikke kaste uti fisk uansett hvor du befinner deg, og regne med at havørnen dukker opp. Den finnes vel ikke overalt? :ermm:

Lenke til kommentar
Legg merke til "kanskje" hehe :p Bur sjølv i Norheimsund, 1 time fra Bergen, og har aldri sett andre fugler enn de mest vanlige som måker, kjøttmeis, dompapp, linerler osv. Hadde ønska å få sett noken ørner rundt her.!

8965813[/snapback]

Nja, nå er det jo både hav- og kongeørner på Sotra, har jeg hørt. Gråhegre finnes vel ved de fleste fersk- og saltvann, men mer spredt. Den er dog mye vanligere enn ørnene.

Lenke til kommentar
Legg merke til "kanskje" hehe :p Bur sjølv i Norheimsund, 1 time fra Bergen, og har aldri sett andre fugler enn de mest vanlige som måker, kjøttmeis, dompapp, linerler osv. Hadde ønska å få sett noken ørner rundt her.!

8965813[/snapback]

Nja, nå er det jo både hav- og kongeørner på Sotra, har jeg hørt. Gråhegre finnes vel ved de fleste fersk- og saltvann, men mer spredt. Den er dog mye vanligere enn ørnene.

8965918[/snapback]

Du har tydeligvis svaret på spørsmålet selv :)

 

Sotra er altså målet. Men du tregner lokalkunnskap. Derfor kan det være en ide å spore opp Jeger og Fiske foreninga om det finns der. Kulturkontoret (eller hva det nå enn heter) på kommuna, kan sikkert de hjelpe deg med å finne en kontaktperson. Poenget er at Jeger og fisk eller en eller annen forening kanskje kan hjelpe deg med å finne ut hvor det er mest sannsynlig å finne ørn på Sotra.

 

Om ikke det fører fram så let opp andre ressurspersoner. De finnes helt sikkert. En annen framgangsmåte er å følge litt med i lokalavisa og finne navn på folk som viser friluftsinteresser.

 

Det er i hvert fall det jeg gjør. Jeg følger med rundt meg, og så prater jeg med folk som jeg tror har kunnskap. Og det artige er, at etter hvert så begynner det å ryktes, og da kommer folk til meg på eget initiativ.

 

Du kan selvfølgelig reise ut på lykke og fromme, men det kan fort bli tidkrevende, Sotra er en stor kommune.

 

Mvh Tim Typo

Lenke til kommentar

Smart tenkt, Tim.

 

Poenget med tråden er, at man enkelt kan dele hvor fuglen befinner seg (nærmest eksakt), og man kan si at man f.eks. observerte en svarttrost rett bak Rimi-butikken på Møhlenpris.. :) Det var det jeg tenkte, ihvertfall. Spesielle steder hvor bestemte arter oppholder seg til bestemte årstider.

 

Du skal være god hvis du finner en havørn på kort varsel på Sotra, ja.. :)

Lenke til kommentar

En times kjøring og en ferge tur så er du på Sandøy i Gulen.

Der har vi et landsted og jeg ser ørn så osi hver gang vi er der og de holder nok til i fjellene der.

De kretser ut mot havet ganske ofte men er litt for langt unna til at jeg har klart å få noe godt bilde men min 70-200mm.

Men har du tolmodighet og kamuflasje kan man nok få noen fine bilder på fjellet der.

Ellers er jo fuglerervoaret på Herdla en mulighet , men følg lover og regler.

Lenke til kommentar
Her er en konkret en:

 

Gråhegre ser du stadig vekk fra den lille kaien i Biskopshavn. Den sitter på det lille neset rett over "Bisken".

 

Liker seg sikkert dårlig der midt i badesesongen.

 

 

Goffen

8966794[/snapback]

Skal se etter den når jeg er i området. Godt tips. :)

 

Noen sotra-boere her som har sett havørn / kongeørn? :dribble:

Lenke til kommentar
Her er en konkret en:

 

Gråhegre ser du stadig vekk fra den lille kaien i Biskopshavn. Den sitter på det lille neset rett over "Bisken".

 

Liker seg sikkert dårlig der midt i badesesongen.

 

 

Goffen

8966794[/snapback]

Skal se etter den når jeg er i området. Godt tips. :)

 

Noen sotra-boere her som har sett havørn / kongeørn? :dribble:

8968882[/snapback]

 

Sjangsen for å klare å fotografere de er ganske liten. Enten trenger du masse lokkemat, gjerne lagt ut mye tidligere, eller så trenger du en fiskebåt som kan maten den fra båt.

Lenke til kommentar
Her er en konkret en:

 

Gråhegre ser du stadig vekk fra den lille kaien i Biskopshavn. Den sitter på det lille neset rett over "Bisken".

 

Liker seg sikkert dårlig der midt i badesesongen.

 

 

Goffen

8966794[/snapback]

Skal se etter den når jeg er i området. Godt tips. :)

 

Noen sotra-boere her som har sett havørn / kongeørn? :dribble:

8968882[/snapback]

 

Sjangsen for å klare å fotografere de er ganske liten. Enten trenger du masse lokkemat, gjerne lagt ut mye tidligere, eller så trenger du en fiskebåt som kan maten den fra båt.

8968897[/snapback]

Så du mener den ikke vil komme hvis du reiser ut i båt og legger ut åte? Så sant den lever i området, da.

Lenke til kommentar

Om havørnene i området er vant med at fiskebåter drar ut, fisker for å så sløyer fisken, så har du muligheter til å få bilder når ørna snapper fiskehoder og alskens delikatesser, men jeg tviler på at du har andre mulighter til å knipse de.

 

Å legge ut åte regelmessig over tid kan funke, men dette er vel bare noe du skal for et par dager?

 

jeg ville nok konsentrert meg om annet en rovfugler om jeg var i bergen.

Lenke til kommentar
Om havørnene i området er vant med at fiskebåter drar ut, fisker for å så sløyer fisken, så har du muligheter til å få bilder når ørna snapper fiskehoder og alskens delikatesser, men jeg tviler på at du har andre mulighter til å knipse de.

 

Å legge ut åte regelmessig over tid kan funke, men dette er vel bare noe du skal for et par dager?

8969116[/snapback]

Har hytte 20 min i båt fra Sotra da, så det skulle nok ikke være store problemet. :)

jeg ville nok konsentrert meg om annet en rovfugler om jeg var i bergen.

8969116[/snapback]

Jo, du har vel kanskje rett.. :)

 

Hegrer er det flust i! :ohmy:

Lenke til kommentar
Da er det bare å begynne å fore, så kanskje du får de regelmessig til høsten ;)

8969246[/snapback]

Ja.

 

Snakket med en fyr på foto.no for en stund siden, og han forklarte meg en veldig fin måte å få lokket havørnene frem på. Poster det her jeg.

 

Hei igjen.

Alle bildene mine er tatt fra båt. Det første du må gjøre er å dra litt rundt i område for å lokalisere hvor ørna befinner seg (med båt). Når du er ut på tur må du ha med deg både fisk og fiskeslog. Kast ut til måkene slik at det blir mye måkestøy. Er det havørn i området kan du være sikker på at den kommer. Se deg godt rundt og opp mot himmelen. Ser du ørn så vift med en hel fisk for å se om den er inntresert. Er den det kommer den sirklende rundt deg. Kast ut fisken og følg ørnas bevegelser. kommer den ikke ned så tar du fisken ombord båten igjen. Dette fordi du ikke skal venne den til at det ligger fisk etter deg slik at den kan ta den når du er dratt. Mat måkene med fiskeslog ikke hel fisk.

 

Det er viktig at den fisken du skal bruke til ørnemating ikke er bløgget eller sløyd. når du får fisken ombord skal du slå den i hodet slik at den dør. Da flyter den når du kaster den på havet.

Lykke til!

(Vet ikke om personen ønsker at jeg oppgir navnet hans, så foreløpig forblir han anonym. Forresten har han tatt 10-12 vanvittig gode havørn-bilder, som imponerer bare mer og mer når jeg ser på dem.)

Endret av Gissan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...