Gå til innhold

Vurderer å skaffe meg katt


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg/vi (familien) tenker på å skaffe oss katt. Jeg skulle få lov til å bestemme hvilken type.

 

- Vil ha en katt som ikke blir gigantisk, men heller ikke puslete. Sånn passelig.

 

- Tror ikke jeg vil ha en katt som har kjempelangt hår, men må ikke være skinna heller.

 

- Katten må være kosen og leken, helst - men dette har kanskje ikke så mye å si i forhold til hvilken rase man velger, eller?

 

- Hva slags kattemat er å anbefale?

 

- Hva slags utstyr må vi tenke på?

 

Hvis det er noe som er viktig som jeg har glemt å spørre om, bare si ifra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Istedenfor å skaffe en rasekatt kan du kanskje tenke på å skaffe en god gammel huskatt, det er nok av katter der ute som trenger et hjem. Ta kontakt med lokallaget i dyrebeskyttelsen eller en annen organisasjon som driver med omplassering, de har sikkert en pus som trenger et godt hjem.

 

Jeg vil anbefale deg å skaffe en voksen katt (rundt ett år), personligheten til pusen vil da være veldig tydelig og du ser hva du får. Velger du en kattunge kan du få alt fra en liten ramp til en sofagris, det er umulig å se på en liten pus hvordan den blir når den blir stor. En katt blir ofte 15 år.. det er ganske lenge.

 

Maten burde være av litt kvalitet (fra veterinær eller dyrebutikk), den maten man kjøper i butikken whiskas er ikke bra for katten i lengden. Våtfor er godt som snacks, men den inneholder ofte for mye salt (og nesten bare vann), og salt er ikke så bra for pusen (igjen er kvalitetsfor bedre enn butikkfor).

 

Utstyr har man vel det basice: matskål, vannskål, klorebrett, kattedo, katteseng.

og morsomme katteleker.

 

Dere burde tenke litt på om dere vil ha en inne- eller utekatt etter hvor dere bor. Hvis dere bor et sted der det er mye trafikk burde dere holde katten inne, de fleste katter har det like godt som innekatter. Hvis du skal ha en utekatt er det viktig å kastrere/sterilisere den. da blir den roligere og man slipper uønskede kattunger (de er søte, men vanskelige å omplassere).

Halsbånd er også lurt, gjerne med refleks. ID-merking er også å anbefale.

Lenke til kommentar

Hvis det er noe som er viktig som jeg har glemt å spørre om, bare si ifra.

8964105[/snapback]

 

 

Så bør dere tenke på hva dere gjør når dere skal reise på ferie. Har dere noen som kan passe på og mate katta når dere er borte. Noen tenker desverre ikke på det, men forlater bare pus.

Lenke til kommentar

Vi bor ikke midt i byen, så en utekatt kan funke. Angående det med ferien, har vi naboer som kan låse katten ut og inn av og til, og fylle mat og drikke. Vi pleier ikke dra på så lange og mange ferier uansett. Hvis vi skulle trenge det, kan vi plassere den hos bestemor og bestefar.

 

Hvis det er katter som er tatt fra familier pga. dårlig oppførsel mot katten, er det ikke vanskelig å få de til å oppføre seg? Hvis de har blitt behandlet dårlig, er de på en måte "ødelagt"? (i mangel av passende ord, ble det "ødelagt").

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Katten som rase har vært tam i bare ca 4000 år, mot ca 12000 år for hunder. Dette gjør seg utslag i at katter fremdeles kan være skikkelige stae om de ikke vil (mens Labrador-hunder ofte gjør hva som helst for en kos). Mens hunder har vært avlet frem for ulike jaktmetoder i veldig lang tid, er katteraser et ca 100 år gammelt fenomen og avlet frem for pynt - derfor er det mindre forskjell mellom katteraser enn hunderaser mhp størrelse og utseende. Siameseren har litt lengre bein enn perseren, perseren er litt mer lubben i kroppen enn den slanke siameseren - men basicly er katter temmelig like ellers. Heldigvis, fordi at katter er temmelig robuste skapninger som tåler mer enn andre "designer-dyr", fordi de har fjernet seg lite fra opprinnelsen.

 

Du bør få en grei rasekatt for 5000 kr, det vil si at om den lever i 15 år så blir det 1kr dagen! Fordelen med rasekatter er at man er mer sikre på utseende og gemytt når de blir voksne enn en vanlig huskatt. For prisen av 2 daglige sms´er, så vil jeg gjerne leve 15 år med en sånn katt http://www.gotpetsonline.com/pictures/gall...shorthair-0032/

 

Uansett rase eller ikke, skulle ønske at gratis-kattene ble borte fra markedet (dvs. at de ble så få av dem at man måtte betale en liten sum for en kattunge) slik at disse dyrene fikk samma respekt som hunder i det norske samfunnet!

Endret av hypnotize7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...