Gå til innhold

8800GTS - Lav performance, kan skyldes CPU?


Vibe89

Anbefalte innlegg

Har nå gått til innkjøp av ett helt nytt Foxconn Geforce 8800 GTS skjermkort.

Grunnen til dette var fordi jeg trodde mitt forrige skjermkort(7800gt) var ødelagt fordi jeg fikk rundt 30-40fps i spill som f.eks WoW og CS:S. Dette viser seg da å være feil(?)

Fordi mitt geforce 8800gts får rundt samme fps i spill som mitt 7800gt. Det er vel da kanskje noe med systemet i seg selv? Har nyeste driver, og har heller ikke glemt å tatt inn begge de 2 power kablene til korte. Helt ærlig, så er jeg helt tom for ideer nå og vet ikke hva jeg skal gjøre. Strømforsyningen min skal også holde langt med mål.

Noe å merke er det at Core bus er 575mhz og Memory bus'en er 900mhz. Hva er galt? :S

 

 

System specs er:

 

 

System:

Processor

Model : 1x AMD Athlon 64 Processor 3700+

Speed : 2.21GHz

Model Number : 3700 (estimated)

Performance Rating : PR3978 (estimated)

Cores per Processor : 1 Unit(s)

Threads per Core : 1 Unit(s)

Internal Data Cache : 64kB Synchronous, Write-Back, 2-way set, 64 byte line size

L2 On-board Cache : 1MB ECC Synchronous, Write-Back, 16-way set, 64 byte line size

 

Mainboard

Bus(es) : ISA PCI PCIe USB FireWire/1394 i2c/SMBus

MP Support : 2 Processor(s)

MP APIC : No

System BIOS : Phoenix Technologies, LTD 6.00 PG

Mainboard : DFI Corp,LTD LP NF4 Series

Total Memory : 2GB DDR-SDRAM

 

Chipset 1

Model : Advanced Micro Devices (AMD) Athlon 64 / Opteron HyperTransport Technology Configuration

Front Side Bus Speed : 2x 1005MHz (2010MHz data rate)

Total Memory : 2GB DDR-SDRAM

Memory Bus Speed : 2x 157MHz (314MHz data rate)

 

Video System

Monitor/Panel : Generic Non-PnP Monitor

Adapter : NVIDIA GeForce 8800 GTS

 

 

Peripherals

Serial/Parallel Port(s) : 1 COM / 0 LPT

USB Controller/Hub : Standard OpenHCD USB Host Controller

USB Controller/Hub : Standard Enhanced PCI to USB Host Controller

USB Controller/Hub : USB Root Hub

USB Controller/Hub : USB Root Hub

USB Controller/Hub : Logitech USB Camera (Pro 4000)

USB Controller/Hub : USB Composite Device

USB Controller/Hub : USB Composite Device

FireWire/1394 Controller/Hub : VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller

Infrared Device : Built-in Infrared Device

Keyboard : HID Keyboard Device

Keyboard : HID Keyboard Device

Mouse : HID-compliant mouse

Human Interface : HID-compliant consumer control device

Human Interface : HID-compliant device

Human Interface : HID-compliant device

Human Interface : USB Human Interface Device

Human Interface : USB Human Interface Device

Human Interface : Razer Copperhead USB Mouse

Human Interface : USB Human Interface Device

 

Power Management

AC Line Status : On-Line

 

Operating System(s)

Windows System : Microsoft Windows Vista Professional Media Center 6.00.6000

 

Network Services

Adapter : NVIDIA nForce Networking Controller

Adapter : Generic Marvell Yukon Chipset based Ethernet Controller

Endret av Andy200
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prosessor er ganske sannsynlig flaskehalsen du leter etter. Du trenger ikke å investere i ett nytt system, heldigvis. Dobbelkjernene fra AMD er billige til tider. Kjøp en 4600+ eller større, så er du sikker på at den greier å dra skjermkortet. Det blir meningsløst å bytte til Intel når en liten oppgradering er alt som trengs.

 

EDIT: ja, og så er det kanskje verdt å påpeke at det er et lite ytelsesdropp i vista for tiden pga. dårlige drivere. Dette blir bedre med tiden.

Endret av Mads-b
Lenke til kommentar
Prosessor er ganske sannsynlig flaskehalsen du leter etter. Du trenger ikke å investere i ett nytt system, heldigvis. Dobbelkjernene fra AMD er billige til tider. Kjøp en 4600+ eller større, så er du sikker på at den greier å dra skjermkortet. Det blir meningsløst å bytte til Intel når en liten oppgradering er alt som trengs.

 

EDIT: ja, og så er det kanskje verdt å påpeke at det er et lite ytelsesdropp i vista for tiden pga. dårlige drivere. Dette blir bedre med tiden.

8959834[/snapback]

 

Takk for svar:)

Men jeg fant ut at det ikke lenger er noen som selger 4600+, eneste jeg fant var 4200+ til salgs. https://prisguiden.no/vis_kategori....25&submit=S%F8k

Lenke til kommentar
Socket 939 du har? Isåflal er X2 4200+ det høyeste du får fra X2-serien.

Skal selv kjøpe en slik :)

8959895[/snapback]

 

Ja, har socket 939. Spørsmålet er vel om X2 4200+ drar 8800GTS, noen som kan svare på det? eller om jeg eventuelt skal kjøpe AMD Opteron 180 hvis det lar seg gjøre for skjermkorte? Men hum, har en følelse at det kanskje er no gæli med PSU'n? Skjemkorte sin memory bus er på 900 og core bus er på 575. Noe som kanskje tyder på at den klokker seg selv ned når den ikke har nok strøm, ikke vet jeg? :p

Endret av Andy200
Lenke til kommentar

Håper du fortsatt har ditt 7800-kort. Det er sikkert feil med drivere etc. 7800 drar cs:s på 100fps med "normal" oppløsning. 1024*768 eller 1280*1020. Til WoW og CS:s klarer nok også prosessoren å ta unna arbeidet, så jeg vil tro at det er drivertrøbbel.

 

Uansett ikke et dumt kjøp med 8800 GTS, et kjempekort. Klart en 3700+ blir liten, men til spill som WoW og CS:S skulle det være mer enn nok..

Lenke til kommentar
Håper du fortsatt har ditt 7800-kort. Det er sikkert feil med drivere etc. 7800 drar cs:s på 100fps med "normal" oppløsning. 1024*768 eller 1280*1020. Til WoW og CS:s klarer nok også prosessoren å ta unna arbeidet, så jeg vil tro at det er drivertrøbbel.

 

Uansett ikke et dumt kjøp med 8800 GTS, et kjempekort. Klart en 3700+ blir liten, men til spill som WoW og CS:S skulle det være mer enn nok..

8960484[/snapback]

 

Jeg har enda mitt 7800GT kort ja. Men noe av grunnen til at jeg kjøpte 8800GTS var i håp om at det skulle fikse problemet jeg hadde med mitt 7800gt.

Problemet var akkurat det jeg nå er utsatt for, veldig lav performance. Min 7800GT dro CS:S på kanskje 40fps og WoW på 30-35. Har ingen anelse hva jeg skal gjøre:S

Vil helst ikke kjøpt en CPU uten at jeg vet at det faktisk er det som løser problemet.

Endret av Andy200
Lenke til kommentar

Sliter selv med det samme kortet som du har.

 

Hos meg skyldes nok den lave ytelsen at kortet settes til å kjøre PCI Express x1 og ikke x16.

 

Du kan sjekke hva ditt kjører på med det medfølgende programet "Foxware"

 

Edit: Flyttet kortet til det andre PCIE sporet. Fikk enablet x16, og 3dmark06 scoren økte fra 3800 til 9004 :)

Endret av Sigurd2
Lenke til kommentar
Sliter selv med det samme kortet som du har.

 

Hos meg skyldes nok den lave ytelsen at kortet settes til å kjøre PCI Express x1 og ikke x16.

 

Du kan sjekke hva ditt kjører på med det medfølgende programet "Foxware"

 

Edit: Flyttet kortet til det andre PCIE sporet. Fikk enablet x16, og 3dmark06 scoren økte fra 3800 til 9004  :)

8965056[/snapback]

 

 

Uheldigvis kjørte den ikke på PCIE x1, den kjører på x16 som den skal. Humhum

Lenke til kommentar

Ærlig talt, det er da ikkje CPU som er problemet her! Er det virkelig ingen her som har prøvd å spille cs:s her? dere burde skjønne at ein 3700+ drar det fint på meir enn 30 fps. F. eks så drar min 3000+ det heilt fint på 100 fps.

 

Har du prøvd å formatert, bytta drivere og alt annet lignende?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...