jpsalvesen Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Nei, er veldig usikker på hvilket som er best rent fotografisk også da... En kamerat som driver med litt fotografering mente Olympus var dumt, at jeg burde går for Nikon eller Canon. 9053197[/snapback] Din kamerat tar ganske feil. Sammenligning mellom bildekvaliteten på Nikon D40X og Canon EOS400D vs Olympus E-410. Nå er det E-400 du ser på, men det skal ikke være noen enorm forskjell mellom E-400 og E-410. Olympus står iallefall støtt i mange av testene, og kommer ut med en "highly recommended" tilslutt. Så blås i hva kameraten din sier og hør på henda dine og lommeboka di.
cybervision_ Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Skrevet 11. juli 2007 Så Olympus E-400 er det beste kamerakjøpet i prisklassen og ikke noe utdatert gammel opplegg?
PMnormal Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 E-410 har marginalt bedre bildekvalitet enn E-400 + liveview, selvfølgelig. Her var det vel E-400 som var alternativet, var det ikke? Husker ikke helt lenger, det er jo flere poster siden modellnavnet ble nevnt Seriøst, hvor får de som disser Olympus og Pentax informasjonen sin fra? Man kan ofte lese en persons interesse og kunnskapsnivå ut fra hvilke fotoblader han/hun leser. En som leser blader som Fotografi, svenske Foto og tyske Colorfoto har tilgang til seriøse tester med seriøse målinger. De som utelukkende leser blader som norske Digitalfoto, samt engelske blader som Which Digital Camera, Digital Camera og Digital Slr-user og lignende, har kun lest svært overfladiske tester, uten backup av målinger, foretatt av datafreaks og gadgetskribenter. Når det gjelder Olympus vil jeg nevne at Kai Thon, redaktør for digit.no, og norsk representant i DIWA, sverger til Olympus til personlig bruk. Jeg har en ørliten misstanke om at en av norges 3 mest innflydelsesrike kameratestere har litt mer peiling enn kompisen din, men det er jo mulig at kompisen din er Erwin Pütz, evt Torolf Sandåker (hvis han er norsk). Hva? Trodde ikke det, nei.
jpsalvesen Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Be kompisen din om å sjekke fakta før han åpner kjeften. E-400 kom i november, og er derfor ikke noe gammelt ræl. I sin klasse er det minst likeverdig de andre, og dersom du syntes det var best (som du sa) så er det best for deg!
cybervision_ Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Skrevet 11. juli 2007 (endret) Joda, jeg likte størrelsen og følelsen, men det er jo bildene som betyr mest. Las litt på elkjop.no og der står det at linsen som følger med er god til portrettfotografier og idrett. Hva skal det bety, det er jo en linse som kan brukes til det meste, er det ikke? Endret 11. juli 2007 av cybervision_
tomsi42 Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Joda, jeg likte størrelsen og følelsen, men det er jo bildene som betyr mest. Las litt på elkjop.no og der står det at linsen som følger med er god til portrettfotografier og idrett. Hva skal det bety, det er jo en linse som kan brukes til det meste, er det ikke? 9053960[/snapback] Bildene kommer du til å bli fornøyd med da Olympus har bedre kit-objektiv enn f.eks. Nikon og Canon. Men om den er den aller beste, er jeg usikker på. Jeg tror nok at kit-objektivet har for kort brennvidde til å være god til idrett. Det er mer et allround-objektiv til portretter, landskap, ferie og lignende. Tom
cybervision_ Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Skrevet 11. juli 2007 Leste i en engelsk test at "aperture" var dårlig og at kit-linsen ikke var spesielt lysfølsom. Men en finner vel dritt om det meste bare man leter iherdig nok...
jpsalvesen Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Joda, jeg likte størrelsen og følelsen, men det er jo bildene som betyr mest. Dette er en klassisk nybegynnerfeil - no offense. Gjorde den selv.. Med så små marginer som det er ang bildekvalitet mellom de konkurrerende kameraene er det andre ting som teller mer. Ergonomi (hvordan det ligger i hånda, hvordan knappene er plassert etc), søker, autofokus, tilbehør, tilgjengelig optikk, ytelse på høy iso etc etc. Husk at du skal lage bildet, kameraet er bare et instrument. "aperture" heter blender på norsk, og du vil se at alle kit-objektivene kommer med sånn ca samme blender-verdier. Og ja - du vil alltid finne dritt om kameraene. Alltid noen som ikke er helt fornøyde, enten det er snakk om proff-kameraer til 50 000, eller begynnerkameraer til 4 000
Ratleto Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 .... Men en finner vel dritt om det meste bare man leter iherdig nok... 9054450[/snapback] Alltid, merkelig nok. :!:
PMnormal Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Leste i en engelsk test at "aperture" var dårlig og at kit-linsen ikke var spesielt lysfølsom. Men en finner vel dritt om det meste bare man leter iherdig nok... 9054450[/snapback] De engelske bladene er stort sett svært dårlige på tester, og den konklusjonen er jo helt latterlig. Dårlig i forhold til hva? Hverken brennvidden eller lysstyrke er dårligere på disse zoomene enn på noen av alternativene. Det viser bare at disse engelske bladene er fulle av fanboys som leter med lys og lykter etter feil i andre merker enn sine egne foretrukne. Regner med at noen andre har tallene i hodet, men det skulle forundre meg om aperture (blenderåpning) er mindre på Oly's kitzoom enn Canon og Nikons. Det vanlige på absolutt alle er kitzoomer er at de har varierende blender fra f/3,5 til 5,6 på full åpning. Dette må jeg sannelig sjekke. Kan vanskelig forestille meg at det er noe dårligere enn det. De eneste engelske blad man får på Narvesen som har noenlunde respektabelt rykte er vel Practical Photography og Photography Monthly. Sistnevnte har vel også et litt frynsete rykte etter noen litt merkelige tester i senere tid. Hvis det bladet du leste dette i er et av de glansede bladene som ofte har cd med i pakken, så kan du i alle fall glemme det du har lest. Les heller skikkelige blader, som norske Fotografi eller svenske Foto. De har i også objektive tekniske målinger med i testene sine, ikke bare synsing basert på bilder av datteren sin på terassen, eller lekende barn i parken. Jeg skal prøve å finne en test som er seriøs til deg.
PMnormal Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 (endret) " Det E-400 mangler i form av hastighet og ytelser, tar den igjen i form av bildekvalitet. Jeg antar at de aller fleste vil velge standardzoomen 14-42 mm, eventuelt supplert av telezoomen 40-150 mm. Ingen av dem er av toppklasse, men 14-42 millimeteren holder en kvalitet som er fullt på høyde med tilsvarende objektiver fra andre produsenter. Jeg tror jeg vil driste meg til å si at det totalt sett er det beste." "Bildebrikken i kameraet holder imponerende høy standard, spesielt fargenøyaktigheten, som er førsteklasses. Også den manuelle hvitbalansen er nøytral, selv med glødelamper. Bildestøyen er heller ikke plagsom. Inntil ISO 800 kan man lage utskrifter i A4 uten visuell støy, også ISO 1600 gir relativt lite støy, dog vesentlig mer enn f.eks. Canon EOS 400, som er kameraets argeste konkurrent. Støyreduksjon kan bare velges for lange lukkertider, mens den er automatisk for høye ISO-verdier. Parameterne for skarphet, kontrast og fargemetning har +/- 2 nivåer, med temmelig store trinn. Flere mindre trinn hadde vært ønskelig." "Jeg syns kameraet i det store og hele kommer godt ut av testen, selv om det fins punkter som kan forbedres. Men, det er jo bare sånn det er, det kommer alltid en etterfølger som er enda bedre og, i vår elektroniske verden, som regel enda billigere. Prisen for Olympus E-400 ble forresten nylig redusert med over en tusenlapp. Dobbelzoom-settet, som for en uke siden kostet 8.990 har i dag en veiledende poris på 7.790 kroner. Om du velger settet med bare 14-42-zoomen, trenger du kun 6.490 kroner, mens kamerahuset alene koster 5.590 kroner. Det betyr at de to zoomene i gjennomsnitt vil koste omlag en tusenlapp stykket. Det er de definitivt verdt." Sitat digit.no - den mest seriøse, norske testsiden for fotografi. De samarbeider med bladet Fotografi, som også har egen nettside, men ikke så mange kameratester som digit.no. Som tidligere nevnt er digit.no norsk representant i DIWA, som hvert år utroper DIWA-prisene, og som har strenge rutiner for testene sine. De bruker bl.a. Dxo Analyzer, som er et veldig avansert program for testing av objektivytelser, som brukes i så og si alle seriøse objektivtester. Man skal ikke kimse av testene til digit.no Endret 11. juli 2007 av PMnormal
PMnormal Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Olympus Zuiko Digital ED 14-42 mm f/3,5-5,6 (tilsv. 28-84 mm for FF). Canon EF-S 18-55 mm f/3,5-5,6 (tilsv. 28,8-88 mm for FF) Nikon 18-55 mm AF-S f/3,5-5,6 (tilsv. 27-82,5 mm for FF) Klarer du å lese noen forskjell i f-verdi (aperture/blender) i disse dataene? Det forteller litt om nivået til den engelske testen. Mange av de eldre her på forumet har mer peiling på de tekniske viderverdighetene enn jeg har, og når jeg til og med ser ut til å ha mer peiling enn disse britene, så står det sannelig dårlig til der ute. Håper du er blitt klokere av disse kalde faktaene, samt testkonklusjonene fra digit.no. Det er bedre å slå kompisen din i hodet med tall og tester, enn med en klubbe. Jeg tenkte egentlig å foreslå det siste, men fant ut at dette sikkert er mer effektivt, og i alle fall mer lovlig. Klubbe virke dog veldig fristende, av og til, for det ser ut som det er det eneste som nytter, av og til.
cybervision_ Skrevet 11. juli 2007 Forfatter Skrevet 11. juli 2007 Jo, takk for infoen. Blir litt mas fra meg her, men har som sagt minus peiling på dSLR så jeg må nesten grave litt ekstra og gjentar meg selv sikkert litt også, men setter stor pris på hjelpen jeg får her!
PMnormal Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Nå spammer jeg denne tråden noe voldsomt, og jeg lover å gi meg etter denne posten (tror jeg ... ). Jeg vil bare nevne at jeg personlig ser etter andre kvaliteter enn det Olympus tilbyr, men de fleste her inne vil nok hevde at min fotostil er noget spesiell. De kvalitetene som man får med Fourthirds passer nemlig de aller fleste hobbyfotografer mer enn de kvalitetene som jeg setter pris på. Alle jeg kjenner ville foretrekke et kamera med stor dybdeskarphet i utgangspunktet, og det er der jeg ofte skiller fra mengden. Mine portretter har ofte uskarpe hovedpersoner, for eksempel - og det er neppe det du er på jakt etter. Lykke til i din vurdering. Nå tar jeg meg en sigg, slik at jeg ikke kan skrive touch på noen minutter. Da lar jeg tastaturet hvile, og manøvrer rundt med musen i steden. Da får kanskje dere der ute en tjangs til å la hodet litt igjen
tomsi42 Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Nå som PMnormal har fått renset luften og kommet med mange gode innspill, våger jeg meg med et par ord. Du har kjent på de forskjellige kameraene og synes self at Olympus passer best. Dette er viktig for at du skal gidde å bruke kameraet. Seriøse tester viser at Olympus E-400 leverer på de punktene som er viktige. Jeg tenker da på ting som farge-nøytralitet, godt kit-objektiv, og god brukervennlighet. EOS 350d er også et godt kamera, men kit-objektivet er ikke byens beste. Det kan være godt nok for deg; hvis ikke må du ut å bruke mer penger. Det er noen som ikke liker grepet på 350d; jeg synes det er helt OK. Bildekvaliteten er også her god, men som oftest bør bildene finjusteres i etterkant. Så vidt jeg har forstått er ikke det så nødvendig med bildene fra Olympus. Hvis jeg skulle valgt i dag, ville Olympus stått veldig høyt på listen min; men da i kitet med to objektiver. Håper du klarer å bestemme deg, så du får kjøpt kamera og begynt å ta bilder. Lykke til, Tom
PMnormal Skrevet 11. juli 2007 Skrevet 11. juli 2007 Det viktigste er at du velger det som føles best for deg. Det jeg har ønsket her er å gi deg litt teknisk amunisjon til å forsvare ditt opprinnelige valg overfor totalt useriøse synsere og fanboys, som ønsker å endre ditt standpunkt til noe som passer deres snevre kunnskaper om produktene bedre. Det jeg har vist med mine poster er at din kompis er fullstendig på jordet i sin kritikk av et produkt han ikke vet noe om. Håper du finner den amunisjonen du nå har fått til å velge riktig for deg. Som du ser så mener alle her at du har valgt riktig, fordi du har gjort ditt valg basert på magefølelsen din. At du nå også har data som backer opp din magefølelse burde gjøre valget ditt enkelt. Stå for det valget du har gjort. Du har alle eksperter på området på din side i ditt valg, så hvorfor skal du forkaste ditt valg fordi en kompis uten virkelig kunnskap skaper tvil om kvaliteten på ditt foretrukne valg?
cybervision_ Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Skrevet 12. juli 2007 Jeg har nok landet på Olympus, liker det best som sagt. Men 2 linser er altså lurt tror dere? Prisforskjellen er jo 900 ca. og ei ok telelinse er jo verd det... Blir jo litt over 6 med alt, men en tusenlapp fra eller til... Får se hva det blir til, må ha en liten tenkeettermiddag.
tomsi42 Skrevet 12. juli 2007 Skrevet 12. juli 2007 Jeg har nok landet på Olympus, liker det best som sagt. Men 2 linser er altså lurt tror dere? Prisforskjellen er jo 900 ca. og ei ok telelinse er jo verd det... Blir jo litt over 6 med alt, men en tusenlapp fra eller til... Får se hva det blir til, må ha en liten tenkeettermiddag. 9059595[/snapback] Og når du har tenkt ferdig, så går du å kjøper Olympus med 2 objektiver Pluss et par minnebrikker, en veske, fotobok, stativ, ekstra batterier. trådutløser og... Bare tuller; dvs minnebrikke trenger du, men de andre tingene kan vente. Tom
PMnormal Skrevet 12. juli 2007 Skrevet 12. juli 2007 I følge digit.no er det et objektiv som fungerer veldig greit. Det tegner litt mykt, men er definitivt verdt prisen. Et slik kit med de to objektivene er for de fleste alt de trenger. Det kan hende det tar mange år før du føler behov for å kjøpe noe mer, hvis du satse de ekstra 900 kronene.
cybervision_ Skrevet 12. juli 2007 Forfatter Skrevet 12. juli 2007 Hmm, ja, nå halte jeg i land 2500 overtidskroner i går så...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå