kloningen Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 Hei, jeg skal skaffe meg vista nå snart, og fant ut at partisjonen var på FAT32, vil vista kjøre på denne? ettersom jeg ikke er helt bothered med å konvertere til NTFS nå.. men jeg vet hvordan
Ravusy Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 Ta backup av det du trenger og formater hele disken til NTFS, det finnes ingen grunner for å beholde FAT32.
aadnk Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 Ja, Vista støtter FAT16/FAT32, men jeg vil så absolutt anbefale du oppgraderer med mindre du har en spesiell kompatibilitetsgrunn til å la være. NTFS er både sikrere og mer effektiv enn FAT.
Frysning Skrevet 26. juni 2007 Skrevet 26. juni 2007 Er disken veldig stor bruk NTFS, er den liten så holder FAT32.
kloningen Skrevet 26. juni 2007 Forfatter Skrevet 26. juni 2007 (endret) okay, men der røyk recovery partisjonen min XD (gjorde om til ntfs) neh, den er på 72 gig bryr meg egentlig ikke mye.. har tenkt å ha vista på D:/ og xp på c, kammeraten min gjorde dette igår, gikk fint som pokker det! Takk for raske og on topic svar Endret 26. juni 2007 av thomasy932
[Tx] Skrevet 26. juli 2007 Skrevet 26. juli 2007 (endret) En Western Digital Caviar SE16 320GB SATA2, burde kjøres med ntfs til vista 64-bit ? Endret 26. juli 2007 av [Tx]
Sokkalf™ Skrevet 26. juli 2007 Skrevet 26. juli 2007 Det finnes forsvinnende få grunner til å bruke noe annet enn NTFS til en Windows-partisjon. (Unntaket er om man vil kunne lese disken fra et annet OS uten problemer, men selv dette er en dårlig grunn, siden f.eks Linux kan lese/skrive NTFS relativt problemfritt nå)
Ståle Skrevet 26. juli 2007 Skrevet 26. juli 2007 Hvorfor synes folk at det er rart at jeg er overalt?
rvenes Skrevet 30. juli 2007 Skrevet 30. juli 2007 Ta backup av det du trenger og formater hele disken til NTFS, det finnes ingen grunner for å beholde FAT32. 8950996[/snapback] Dette var jo eit veldig dårlig gjennomtenkt innlegg. Kvifor i alle dager skal han formatere diskene sine? C:\>convert /?Converts a FAT volume to NTFS. CONVERT volume /FS:NTFS [/V] [/CvtArea:filename] [/NoSecurity] [/X] volume Specifies the drive letter (followed by a colon), mount point, or volume name. /FS:NTFS Specifies that the volume will be converted to NTFS. /V Specifies that Convert will be run in verbose mode. /CvtArea:filename Specifies a contiguous file in the root directory that will be the place holder for NTFS system files. /NoSecurity Specifies that the security settings on the converted files and directories allow access by all users. /X Forces the volume to dismount first if necessary. All open handles to the volume will not be valid. C:\> Skriv Start -->Kjør --> CMD og trykk enter. Skriv så " convert /FS:NTFS C: " og trykk enter. (uten " tegna) Covnert programmet ber deg da skrive inn volumnavnet på disken, og du skriver inn det og du er i gang. På C disken, der OS er installert må du reboote for å få konventert den.
shabador Skrevet 30. juli 2007 Skrevet 30. juli 2007 Dette var jo eit veldig dårlig gjennomtenkt innlegg.Kvifor i alle dager skal han formatere diskene sine? Fordi om man konverterer fra FAT32 til NTFS vil cluster size fortsatt være på 2048 bytes. Når man formaterer til NTFS settes den til standard 4096 bytes. Om du ikke har tonnevis med ekstremt små filer, ser jeg ingen grunn til å bruke 2048-cluster.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå