Gå til innhold

Hjelp til pc i deler til rundt 30k med skjerm


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

 

Trenger hjelp til å finne en pc til rundt 30 tusen. Maskinen skal brukes til spill, mest til Supreme commander og Age of Conan. Jeg vil helst at den skal være Intel basert(?) Om det går hadde 2 skjermer passet bra. Delene bør kunne overklokkes.

 

Takker for alle svar

 

PS: trenger ikke OS. Har xp.

Endret av Undified
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
som sagt hadde det vært fint med to skjermer. Jeg regner med at disse koster en del?

8947179[/snapback]

 

 

Hei, skjermer koster en del ja.

 

Er ikke alltid kritikk selv om folk mener det er for mye penger å bruke.

Man kan i mange tilfeller klare seg med en del mindre, alt er avhengig av behov.

 

Men det er selvfølgelig ikke noe problem å sette opp et forslag til den prisen du ønsker.

 

Hvor store skjermer vil du helst ha, og er det noe annet utstyr utenom det vanlige du trenger i maskinen?

 

Nettulf

Lenke til kommentar

Trenger litt mer info for å lage et oppsett som passer deg best.

 

Med et budsjett på 30k er det jo ganske løse tøyler, så en bra maskin burde ikke være vanskelig å sette sammen.

 

Vil tippe at 3x 19Wide hadde vært gøy og lett å få til (hvis du har plass da;))

 

Btw, hvis du ikke vil bruke mindre enn 30k er det bare å ta det dyreste du finner..

Lenke til kommentar

8800GTX Ultra er vel det råeste grafikkortet der ute. Kjøp to, da kan du fint bruke to 24 tommers skjermer uten at systemet behøver anstrenge seg. Da er du oppe i 20k++

 

Du trenger et luftig kabinett med masse vifter (se min signatur).

 

C2D E6600 holder nok.

 

700W PSU burde kunne holde.

 

2xRaptor i RAID0 er en kraftig harddisk kombo (litt sårbar ved kræsj, da mister du alle spill instillingene hihi)

 

680i Chipsettet er det eneste som kan holde følge med to 8800 kort.

 

Du må ha minst 2GB dual channel DDR2 som tåler 1066MHz.

 

Da burde du ligge rundt 30 lapper (kanskje litt mer hehe)

Lenke til kommentar
Hvis du ikke har nok kunnskap til å velge delene selv, men vil bruke 30k på ny data så burde du tenke deg om.

 

å ja, dette er kritikk.

 

Du vil klare deg meer enn nok med en pc til 15-20.000kr.MAX

8947885[/snapback]

 

Dust, skal du fortelle folk hva slags luksus de skal unne seg? Hvem tror du at du er? Arbeiderparti politiker?

 

Sorry måtte bare si det :)

 

Undified: Kos deg, masse rå teknologi å leke seg med der ute :w00t:

Lenke til kommentar

Henger meg ikkje så hardt opp i summen; men skal du ha to skjermen bør du tenke hardt og lenge om du vil ha 2 x widescreen, eller 2 x vanlig

 

velger du f.ex. 2 x vanlig 19" får du 2560 x 1024, velger du 2 x widescreen 19" får du 2880 x 900. Og sistnevnte synes eg ikkje er noe videre praktisk å jobbe med, da skjermbildet blir "lavt" med bare 900 pixler.

 

Hjemme. 2 x 19" 1280x1024 + 1 x 22" 1680 x 1050

Jobb1: 1 x 14" 1024x786 + 1 x 21" 1600x1200 (laptop + ekstra skjerm)

Jobb2: 2 x 19" 1440x900.

 

Av maskinene eg jobber med til daglig er det den med 2 widescreen skjermer som er minst praktisk, vel og merke i mine øyner, men det er verdt å tenke på.

 

.. ellers tenker eg at en del av disse 30 lappene dine går til lagringsplass - burde du tenke litt på filserver med raid oppsett i tillegg til arbeidsstasjonen. For 2 lapper + kabinett får du en kanon filserver.. https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=48690

 

Ellers er det vel bare å ta i bruk prsiguiden, sortere på pris og velge på øverse hylle omtrent, så blir du fort kvitt penga!

Lenke til kommentar

2x Raptor i RAID1 sier nå jeg, da dette gir ytelses forbedring og bedre sikkerhet. Også en 1TB harddisk til lagring.

 

Kabinett burde du velge noe med godt disk oppheng da raptor støyer litt mer enn andre harddisker (går jo faktisk mye raskere rundt) Og som nevnt, god luftflyt. Masse vifter er ikke nødvendig, bare det er nokk.

 

For 30k burde du satse på 4GB minne.

 

2x19" wide (jeg synes det er litt kjedelig å spille med skjermen du må faktisk bevege hodet for å se fra kant til kant. Mindre enn 4ms er også greit ;)

 

Bytte stock kjøler på GPU og CPU kan nokk også være smart hvis støynivå er av bekymring for deg.

 

Av PSU trenger du trolig ikke mer enn 500-600W, men alltid greit å være klar for oppgradering og ha marginene på din side? :)

 

2x800GTX = ~10k

2x19" Wide = ~5k

2x Raptor 80GB = ~2k5

Lenke til kommentar

du burde vente til minimum 22juli med å kjøpe ny pc. da kan du enten på en 4kjerner CPU eller en 2kjerner CPU på 3ghz til 2-3k som er en del bedre en dagens ting (og billigere).

og til høsten kommer geforce 9000serien og masse annet som er bedre en i dag. Da får du også brukt opp 25-30k ganske lett

Lenke til kommentar

HER er mitt forslag.

 

Der har du 4 kjerners CPU, som kan overklokkes, du har 2 stk. 8800 Ultra overklokket i SLI, 2 Gb high-end minne (jeg tok ikke 4 Gb, siden du ikke trenger det enda, og det er en veldig billig oppgradering senere)

 

en 24" god LCD skjerm med høy oppløsning så du kan utnytte PCen i spill

 

et veldig bra, men relativt billig kabinett som er veldig stille, og har meget gode kjøleegenskaper.

 

PSUen er 850 watt fra Thermaltake. Du kan ta 1000 watt eller 1200 watt og, men jeg har den 850 watteren, og vet at det er mer enn nok.

 

Til harddisk har jeg ikke tatt noe Raptor disker. Jeg har heller tatt 2 stk. 500 Gb disker som kan settes opp i RAID 0 (stripe) for å nesten doble ytelsen. Da har du 1 Tb med lagringsplass som er raskere enn en Raptor.

 

DVD brenneren er fra NEC og brenner med maks 18X. Den har også SATA grensesnitt, som er mer praktisk og raskere enn IDE.

Endret av christopher909
Lenke til kommentar

 

Asus P5N32-E SLI

Jeg har det hovedkortet. Er litt usikker på om jeg kan anbefale det. Det var masse barnesykdommer i begynnelsen, men den siste BIOSen virker stabil så kanskje det er kurert!

 

Noctua NH-U12F

Jeg har den kjølern og kan bare si :thumbup: , men den stikker veldig langt opp fra HK. Jeg måtte ta ut viftebrønnen over CPU i sidedøren på min stacker for å få plass ... men tempen sank med 10 grader alikevel hehe.

 

Thermaltake Toughpower 850W

Jeg hadde denne, men den var defekt og ødela mitt 8800GTX XXX! Heldighvis etter massse krangling med komplett byttet de ut PSU med en NorthQ 1000W (kan sikkert lade drive et kjøleskap og en støvsuger i tillegg til PCn med den) og jeg fikk nytt grafikkort uten at det kostet meg ett øre, så det ble jo happy ending.

 

Samsung SyncMaster 245B

Utrolig mye for pengene! Min Dell 2407WFP har samsung innmat, men den har litt andre specs og er dobbelt så dyr!

 

Resten av komponentene ser jo bra ut på papiret, men har ikke vært innom dem.

Lenke til kommentar

Når det gjelder HKet, så vet jeg om de barnesykdommene, men de som blir kjøpt per i dag (med mindre de har ligget på lager i månedsvis) har en av de nyeste BIOSene.e

 

Kjøleren gjør det ikke noe at den er lang. Det kabinettet jeg har valgt har plass til den.

 

PSUen: Da tror jeg du har vært uheldig. For den skal være bra, men som med alt annet, så er det en viss feilprosent. Bra alt fikset seg for deg i alle fall.

 

Skjermen har jeg ingen erfaringer med, men jeg har hørt mye bra om den, jeg vet at Samsung lager gode LCD skjermer, og den kommer bra ut i tester.

 

De skjermkortene kan man også få enda mer fabrikkoverklokket, men da er mange av de ustabile fra første dag, og de koster mer, så jeg tok de. Grunnen til at jeg valte fabrikkoverklokket er pga. jeg vet ikke hvordan trådstarter ser på overklokking, og da passer det bra med disse. Prisforskjellen er bare et par hundre kroner uansett.

 

CPUen er jo god i seg selv, men jeg ville anbefalt å overklokke den moderat til 3.2 Ghz eller mer. Det burde du klare med en Noctua med to stk. 120mm vifter og med luftgjennomstrømningen i det kabinettet. FOr å ikke si at den er relativt kald i forhold til f.eks. Xeon 3210 og Q6600.

Lenke til kommentar

Her er mitt forslag!

 

Du har 2x 8800GTX og 2x 22" skjermer.

Jeg vet at den er på rundt 32 000kr nå, men etter 22. juli vil den ligge på ca. 30 000kr.

 

HK har jeg valgt fordi jeg har god erfaring med det, og har sett mange som har hatt gode resultater med Quad-core på det.

 

Har lagt inn 4GB ram siden du kommer til å få bruk for det i fremtiden, og den koster så lite nå for tiden. Rambrikkene er gode klokkebrikker.

 

Kabinettet har god gjennomlufting, vil anbefale og sette in en vifte eller 2 til, men det er ikke nødvendig. Noctuaen passer også i det, samt at den passer akkurat på eVGA 680i kortet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...