Gå til innhold

Planlegging av Skolenettverk


Anbefalte innlegg

Skrevet
Da setter du begrensede kontoer på alle sammen. Om de absolutt skulle måtte trenge å installere en .msi pakke, må de snakke med deg først.

8948102[/snapback]

 

 

Begrenset tilgang er veldig bra i mange sammenhenger. Men jeg/vi vil at folk skal få gjøre det de vil på sine "egne" maskiner. Vi de installere msn, spill osv osv, så er det helt i orden. Folk må kunne være voksne nok til å ta litt ansvar, og er de ikke det så må de en gang lære det......

8948178[/snapback]

 

Men du kan fortsatt hindre installasjon av MSI-pakker, uten å hindre installasjon av exe-filer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eller så kan du legge ut en brukerveiledning p skolens nettsted, eller hva dere nå enn bruker. Der dere forklarer hvordan man lager en lokaladmin konto på pc-en.

Hos oss laget vi en cd, med installasjonsguider til skrivere og slikt, så elevene kunne installere dette selv. noen greide det fint selv, mens andre måtte ha hjelp.

Og skal ikke elevene også ha litt IKT kunskaper?

8948189[/snapback]

 

 

Ikke noen dum idé det der....

 

IKT kunskaper bør de absolutt ha. Problemet er ofte lærere som mener at for mye tid går bort i at elever må "leke" med maskinene sine. Dette er som regel lærere som kun kan sin ting, for eksempel photoshop ol.

Skrevet

Det som vil være enklest å drifte for dere, ville vært å ikke gitt noen lokal admin på maskinen sin. Er så lett for folk å installere masse skit på maskinen som gjør den treig og ustabil.

Skrevet
Ikke noen dum idé det der....

 

IKT kunskaper bør de absolutt ha. Problemet er ofte lærere som mener at for mye tid går bort i at elever må "leke" med maskinene sine. Dette er som regel lærere som kun kan sin ting, for eksempel photoshop ol.

8948291[/snapback]

Her har vi gjort det slik, at vi har gått rundt i klassene, delt ut en cd med programmer, som Open Office, skrivere og den slags, og hjulpet de å installere dette.

Vi brukte ca en skoletime for hver klasse.

Lærerne virket også positive til dette, Vi sendte en mail til alle lærerne som hadde elever med bærbar, med en dato da vi kom.

 

Og i kunnskapsløftet skal vel også elevene ha/lære mere om IKT...?

 

Det som vil være enklest å drifte for dere, ville vært å ikke gitt noen lokal admin på maskinen sin. Er så lett for folk å installere masse skit på maskinen som gjør den treig og ustabil.

8952011[/snapback]

Å hjelpe elevene må man uansett. Du har jo disse "smarte" elevene som tror de kan alt, og greier å ødelegge ting på pc-en. :p

Men de kan fremdeles legge inn programmer med lokal brukeren sin, så borte blir ikke problemet at domene brukeren er "redusert".

 

Vi hadde i starten i fjord noen pc-er der elevene bare hadde begrenset adgang til pc-en. Disse var ofte oppe hos oss, og skulle installere ting. Fant ut at det ble mye mindre pes når de hadde admin rettigheter selv.

 

Elevne greier å gjøre de mest utrolige ting med pc-en og softwaren. Mange burde aldri ha tatt i en pc. Mange kommer opp på kontoret og rett og slett krever at vi skal fikse pc-en deres.

Hvis elevene skal kjøpe pc-en gjennom skolen, få de til å godta noe, der de godkjenner at de selv skal fikse pc-en hvis det skjer div feil, og hvis de vil bruke dere til det, så må de betale.

Vi har ikke testet det sisste enda, men har planer om det til høsten, for pågangen av elever som må formatere, legge inn antivirus, ha ditten og datten og drit og møkk er ganske stor.

Skrevet

Viss du fortsatt er ute etter hvordan man legger til Domain Users (regner med elevene er med i denne gruppen) som lokal administrator på hver enkelt klientmaskin, så gjør du slik som beskrevet under på OUen som inneholder elev-maskinene.

 

For å bli lokal administrator på en arbeidsstasjon:

Høyreklikk på OUen med maskinene, velg Properties, Grouppolicy og opprett en ny GPO (eller rediger en eksisterende)

1. Computer Configuration

2. Windows Settings

3. Security Settings

4. Restricted Groups

5. Høyreklikk på Restricted Groups og velg Add Group

6. Skriv inn navnet på gruppa, som da er Aministrators

7. Under Members of this group, trykk på Add og legg til følgende gruppe: Domain Users

 

Nå vil alle brukere som er med i gruppa Domain Users bli lagt til som lokal administrator på de maskinene som finnes i OUen GPOen ble satt på! :thumbup:

  • 3 uker senere...
Skrevet

Er ikke helt sikker på hvordan det er gjort. Men på min nåværende jobb så har vi det sånn at en gruppe vi kaller "PC_Adm" legger seg inn på maskinen. Denne gruppen er medlem av den lokale administrator gruppen. Så alle som er medlem av Pc_adm gruppen får lokal administrator på alle maskiner.

Men jeg har prøvd å finne ut hvordan denne gruppen blir delt ut til maskinene, uten hell.

Kan prøve å spørre noen av de andre som burde ha peiling... men de kommer aldri med noe skikkelig svar... :p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...