Gå til innhold

4 gig ram og 32 bits Vista...?


john_mcclane

Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Begynner å tro at jeg har gjort en stor tabbe nå...

 

Har bestillt meg en gaming pc fra multicom, knall oppsett med amd 6000+, 8800 Ultra og 4 gig minne, men jeg ser også at jeg har kjøpt meg 32 bits Vista home premium.

 

Har hørt at 32 bits versjonen ikke støtter mer enn 3 gig ram eller der omkring.

 

Blir det da 1 gig ubrukt ram på maskina mi? Blir det dårligere enn med 2 gig ram?

Og til slutt, er det mulig å oppgradere fra 32 bits vista til 64 bits vista uten å måtte kjøpe et helt nytt Vista som koster tusenvis av kroner?

 

Takker for alle svar.

Endret av john_mcclane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei :)

 

32 bit OS, uansett om det er Vista eller XP - støtter ikke mer enn 3.2GB ram. Tror ikke det vil gjøre noe utslag i negativ retning om du monterer 4GB, men du kan nok med fordel bytte til 64bit operativsystem. Regner med det vil la seg gjøre uten ekstra kostnad!

Lenke til kommentar

Med et 32 bits OS kan man kun adressere 2^32 bit = 4GB med minne, uten å bruke noen slags utvidelsesteknologi - noe Vista såvidt meg bekjent ikke støtter. (Arrester meg gjerne på dette om jeg tar feil.) Noen av disse adressene brukes imidlertid blant annet til andre komponenter i PCen, noe som gjør at du ikke vil kunne utnytte alle dine 4GB med minne. Vanligvis vil man kunne utnytte rett over 3GB. Med et 64 bit OS øker dette til 2^64, og vel.. you do the math. :roll:

Lenke til kommentar

3gb er nå uansett bedre enn 2gb.

 

Har du fire, så kan du jo leke/lære med maskinen i et år, til alle driverne til Vista64 er ordnet.

 

Til da har du lært så mye data at du kjøper Vista64 OEM, og sparer en HAUG med penger bare på OS`et og minne har du allerede.

 

GOD DEAL :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...