Gå til innhold

Spørsmål om HDCP-støtten på 30"-skjermer


dravisher

Anbefalte innlegg

Heisan. Jeg tenker på å kjøpe meg en 30" 2560x1600-skjerm (f.eks. Dell 3007WFP eller HP LP3065) og er litt usikker hvordan det står til når det kommer til HDCP på dual-link DVI. I en artikkel på anandtech står det følgende om Dell 3007WFP:

That brings us to perhaps the biggest flaw of the 3007WFP: HDCP support. While the LCD does include HDCP support, HDCP was unfortunately not created to work with dual-link DVI. If you want to use the 3007WFP to view HDCP protected content, you may find yourself forced to use a single-link DVI connection, which means you would only be able to run the display at one fourth of its native resolution. That's a pretty serious flaw, at least for those users who are interested in HDCP content.

Slik de skriver det virker det som om de refererer til en mangel i selve skjermen, ikke bare det at det når denne artikkelen ble skrevet ikke var vanlig med dual-link HDCP-støtte på skjermkort. Men i de artikler jeg har lest om dual-link HDCP-støtte i nye skjermkort blir det ofte nevnt at man endelig kan se på HDCP-innhold på 30"-skjermene.

 

Så er det noen som vet (helt sikkert?) om 30"-skjermene faktisk støtter HDCP over dual-link DVI, så lenge skjermkortet støtter dette?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke om det funker, men jeg tror ikke det er det helt store problemet uansett. 2560*1600 er en oppløsning som kun er aktuell fra PC, og da kan HDCP omgås ved hjelp av software. Med standalone-kilder som Blu-ray/HD DVD etc vil 1080p være det naturlige alternativet, og da er du innenfor båndbredden til single link.

 

Uansett kan sikkert Dell svare deg på dette hvis du sender en mail. Da har du også ditt på det tørre hvis det likevel skulle vise seg å være et problem. :)

Lenke til kommentar

Tror 30" skjermene ikke klarer å oppskalere 1080p til fullskjerm, så hvis man vil ha en video på 1080p over hele skjermen må det sendes i full oppløsning, og da via dual-link DVI. Maks støttet oppløsning (som kan oppskaleres) var 1280x800 (altså 1/4 av full oppløsning) over single-link DVI om jeg husker riktig.

 

Edit: Ifølge anandtech er det ikke bare at skjermen ikke kan skalere opp, den kan ikke vise oppløsninger høyere enn 1280x800 over single-link DVI.

Endret av dravisher
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
Heisan. Jeg tenker på å kjøpe meg en 30" 2560x1600-skjerm (f.eks. Dell 3007WFP eller HP LP3065) og er litt usikker hvordan det står til når det kommer til HDCP på dual-link DVI. I en artikkel på anandtech står det følgende om Dell 3007WFP:
That brings us to perhaps the biggest flaw of the 3007WFP: HDCP support. While the LCD does include HDCP support, HDCP was unfortunately not created to work with dual-link DVI. If you want to use the 3007WFP to view HDCP protected content, you may find yourself forced to use a single-link DVI connection, which means you would only be able to run the display at one fourth of its native resolution. That's a pretty serious flaw, at least for those users who are interested in HDCP content.

Slik de skriver det virker det som om de refererer til en mangel i selve skjermen, ikke bare det at det når denne artikkelen ble skrevet ikke var vanlig med dual-link HDCP-støtte på skjermkort. Men i de artikler jeg har lest om dual-link HDCP-støtte i nye skjermkort blir det ofte nevnt at man endelig kan se på HDCP-innhold på 30"-skjermene.

 

Så er det noen som vet (helt sikkert?) om 30"-skjermene faktisk støtter HDCP over dual-link DVI, så lenge skjermkortet støtter dette?

 

Takker for svar :)

Jeg har funnet dette sitat :However, the HP unit does offer something unique: three dual-link DVI inputs, each capable of supporting HDCP. The new monitor also offers a wider color gamut, rated at 92% of NTSC (most LCDs are typically around 70-80% of the NTSC color gamut.) And HP manages to do this while still using fluorescent backlighting, rather than something exotic, like LED backlighting.

 

Og jeg har bestilt en så da er det vel bare å forsøke...SE:http://www.extremetech.com/article2/0,1697,2077914,00.asp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...