Gå til innhold

Flat-tv til tvtitting?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har sett litt på div flat-tver, både plasma og LCD(vel egentlig flest LCD siden de er mest utbredt i butikker), og det som slår meg er; fy f*** så ræva de er på vanlig tv-sending. Jeg ser 98% på vanlig TV(Dreambox DM7025), veldig lite på DVD.

Finnes det noen LCD eller Plasma-tv'er som er noe god til dette? Kommer ikke til å koble noe PC til tven men PS3 eller Xbox360 kan være aktuelt i framtiden.

Jeg synes faktisk at dyre tv'er til 30K(LCD) er mye dårligere enn min kjipe 3år gamle Chingchong 28" TV til 2995,- på tv-sendinger...

Eneste grunnen til at jeg tenker på flat-tv, er tanken på plassen jeg sparer ved å smelle tv'en på veggen(det er kult).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dagens flat-tv'er er vel såpass høyoppløste i forhold til det "gamle" tv-signalet som fortsatt sendes. Det betyr at tv'en må oppskalere bildet til sin egen oppløsning/størrelse. Det går som oftest utover bildekvaliteten... Men det kommer vel til å endre seg ganske snart, da flere og flere går over til å sende digitale sendinger (HD kanaler). NRK begynner jo også snart å sende i 720p over det digitale bakkenettet. Da vil jeg tro dagens HD skjermer vil vise vesentlig mye bedre bilder fra tv'signalet (ihvertfall fra NRK...). Det finnes jo allerede flere kanaler som sender i HD.

Men du må også huske på de tv'ene du ser på i butikken, som oftest er koblet opp mot et vanlig analogt tv-signal som fordeles utover x-antall skjermer. Det går også dramatisk utover bildekvaliteten. Det kan hende en tv i butikken viser mye bedre bilde hjemme hos deg, via et kabelnett, parabol, eller hva du nå har. :yes:

Lenke til kommentar

Dreamboxen du har kan kjøre komponent ut (YPbPr) på bildedelen hvis du kjøper rett kabel til den flate TVen. Det vil i seg selv gi et ganske stort kvalitetsløft i forhold til bruk av SCART eller S-Video. De fleste TV-apparatene som er på utstilling i butikkene (Elkjøp, Lefdal osv..) er enten koblet til med SCART, kompositt eller det aller verste, antenne-kabel. I tillegg er ikke TV-ene kalibrert til å vise best mulig bilde i butikken. Enkelte modeller er koblet opp mot en HD-mottaker og vil da vise fantastiske klare bilder i forhold til de andre apparatene i butikken.

Lenke til kommentar

Var nå igjen i en butikk og så på diverse tv'er og jeg syntes faktisk at Panasonic sin Plasma var veldig fin på de tvsendingene de viste. Tror det var en 40" eller der omkring og den var fgod å se på. Var en annen plasma som jeg også syntes var god men den husker jeg jaggu ikke hva heter. Det er håp med andre ord. Regner med at det enda går noen år før 720p signalet er main stream så derfor må tv'en jeg evt kjøper nå, være god på vanlig tv-seing.

Lenke til kommentar

Er også på intensiv jakt etter en god LCD for tiden, både til vanlig TV (analog), digital og HD. Ut fra det jeg har sett i butikkene er Philips faktisk av de aller beste på vanlige analoge signaler. Så til TV-titting kan jeg anbefale å ta en titt på PFL7332-serien f.eks. Ganske rimelige, og veldig gode på TV-signaler (de er også gode på HD, men det er jo selv de aller billigste, relativt sett...). 42" og 37" koster henholdsvis 13 og 10 tusen på Lefdal. Verdt å vurdere dersom man prioriterer vanlig TV-titting ;)

Lenke til kommentar
Er også på intensiv jakt etter en god LCD for tiden, både til vanlig TV (analog), digital og HD. Ut fra det jeg har sett i butikkene er Philips faktisk av de aller beste på vanlige analoge signaler. Så til TV-titting kan jeg anbefale å ta en titt på PFL7332-serien f.eks. Ganske rimelige, og veldig gode på TV-signaler (de er også gode på HD, men det er jo selv de aller billigste, relativt sett...). 42" og 37" koster henholdsvis 13 og 10 tusen på Lefdal. Verdt å vurdere dersom man prioriterer vanlig TV-titting ;)

9018893[/snapback]

Stemmer det. Det var Phillipsen som var god av LCD'ene. Pioneeren var også kanon og se på, kanskje den beste av plasmaen. Veldig behagelig bilde. Må ikke stå 10m unna for å ikke rar i skallen. En annen som også var veldig god, var Samsung sin plasma.

 

Greit å vite at det finnes flat-tv som faktisk funker fint til tv-seeing også. Den Phillipsen jeg så på kostet 17-18K mener jeg å huske på Expert.

Lenke til kommentar
Sort er ikke sort på lcd.

8968149[/snapback]

 

Eh...har du sett Samsung M86-87 med egne øyne?? :omg:

8970153[/snapback]

 

samsungen er jo dårlig på sortnivå.. har jo stilt panasonicen og samsungen ved siden av hverandre og da blir samsungen blek grå iforhold til panasonicen og pioneer også. Sony W2000 er mye bedre hvis man MÅ ha lcd.

9042052[/snapback]

 

Jeg må bare spørre igjen. Har du SETT Samsung m86/87 med egne øyne?

 

Linky

 

:roll:

 

 

edit: og sånn for å fjerne all tvil. Jeg sitter selv på en M87 og svartnivået er hinsides allt jeg har sett på LCD tidligere.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
Sort er ikke sort på lcd.

8968149[/snapback]

 

Eh...har du sett Samsung M86-87 med egne øyne?? :omg:

8970153[/snapback]

 

samsungen er jo dårlig på sortnivå.. har jo stilt panasonicen og samsungen ved siden av hverandre og da blir samsungen blek grå iforhold til panasonicen og pioneer også. Sony W2000 er mye bedre hvis man MÅ ha lcd.

9042052[/snapback]

 

Jeg må bare spørre igjen. Har du SETT Samsung m86/87 med egne øyne?

 

Linky

 

:roll:

9042061[/snapback]

 

Ja, jeg er en nøytral person som har sett Panasonic, pioneer, samsung, sony, LG alle sammen ved siden av hverandre.. Samsungen kan ikke matche panasonic 42px70, pioneer 427xa og sony W2000 i det hele tatt på sortnivå, farger og dybde.

 

Jeg har lest,lest, kikka selv,kikka selv og har den meningen uansett. LCD har blitt hypa opp til de grader. Skal man ikke bruke tven som dedikert pc skjem, så er plasma det absolutt beste til oss som setter film først sammen med spilling og tv titting.

Jeg er kanon glad for at jeg ikke har latt meg bli dratt med i lcd strømmen og valgt panasonic 42px70 = ) Jeg skjønner nå hvorfor plasma eierne ikke skjønner hvorfor folk som ikke skal bruke lcd som pc skjerm, velger LCD.

 

Menmen.. i dont care = ) dere som tviler, får lese/kikke mer sånn som meg = ) da finner dere ut "sannheten".

 

mvh En nøytral person som har vært på leting den siste måneden selv.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

De to kommentarene var beregnet på din egen kommentar om at W2000 skulle være bedre på sortnivå enn M86/87 (jeg ANTAR at det var det du ville frem til da du anbefalte den forran M86/87).

 

edit: utøvde litt selvmoderasjon

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Hvis du sikta til "bare" Sony W2000, så er det nok ganske jevnt der mener jeg (ble feil av meg å putte sony`en under " kan ikke matches i det hele tatt" sry..), men likte sony`en bedre. Den dårlige betraktnings vinkelen på samsungen gjør jo også at det er kinkent + de andre feila som blir snakka om rundt omkring på nettet.

 

Men jeg annbefaler ihvertfall Plasma til de som skal bruke den til film,spill,tv titting og veldig lite eller ingenting til pc. Man får en helt annen opplevelse med plasma, spesielt på film selvfølgelig. Og prisen ser dere jo.

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Har igjen vært og sett på div Tv'er og er ikke i tvil. Plasma er helt klart overlegen til tv-seeing. Den LCD'en som jeg syntes var bra, var Phillips sin tror jeg det var, ellers må jeg si at Panasonicen var helt kanon å se på. Pioneeren var best men kostet såpass mye mer at jeg følte ikke at den kunne forsvare prisen til Panasonicen. Samsung sin plasma var faktisk også en god kandidat. Mitt inntrykk er at plasma er jevnt over veldig bra, mens LCD er det kun noen få modeller som duger.

Når man enda ser prisen på en 42" plasma fra Panasonic så er det ikke så mye å lure på nei.

Til info:

Dreamboxen jeg har, er til satelitt(7025Si).

Endret av Machz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...