Gå til innhold

Første DSLR, Nikon D40X eller D80, objektiv?


Anbefalte innlegg

Etter å ha lekt en del med min mors D50 så har jeg fått blod på tann :!:

 

Så jeg er primært etter et Nikon kamera for jeg liker hvordan de kjennes.

 

Jeg har kommet frem til en D80 med et greit normalzoom objekiv eller en D40X med et bedre objektiv. Så er jo flashback gunstig, men blits kan kjøpes senere om jeg trenger det. Kjedeligere å kaste bort penger på et dårlig begynner objektiv. Kommer til å ta litt bilder inne og ute så et lyssterkt objektiv er å foretrekke.

 

Sikkler litt etter D80 med Sigma 18-50mm F2.8 EX DC, eller tilsvarende Tamron. Problemet er at jeg havner rundt 11-12000 og det er litt mye. Ønsker å holde meg under 10 lapper.

 

D40X har jeg ikke klart å finne noe objektiv som frister som ikke koster skjorta. Noen som har noen bra tips.

 

Mvh

Stian H. L.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen forslag til alternativer, fordi jeg har ikke satt meg inn i hvilke objektiver som har innebygd fokusmotor. Jeg vil bare protestere på påstanden om at Nikons kitzoom er dårlig. Det er den nemlig ikke. Det er heller ikke den til Sony, Pentax eller alternativene til Olympus. Det er bare Canon som leverer en dårlig kitzoom med sine kameraer.

Jeg glemte å nevne kitzoomen til Sigma SD10. Den er jo bare genialt god ;)

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Det er bare Canon som leverer en dårlig kitzoom med sine kameraer.

Og selv den kan være ganske bra optisk, hvis man har litt flaks...

8941343[/snapback]

Har hørt rykter om det, ja. Desverre kjenner ikke til slike tilfeller selv, og de to testene som jeg har lest av objektivet sammenlignet med konkurransen har ikke vært foretatt med slike eksemplarer, hvis man skal tolke resultatet av disse.

 

Edit: La oss ikke åpne døren for en ny diskusjon av kitobjektivet til Canon. Siden de gode eksemplarene er så sjeldne, så er vi vel alle enige om at Canons er den svakeste i klassen.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar
Jeg har kommet frem til en D80 med et greit normalzoom objekiv eller en D40X med et bedre objektiv. Så er jo flashback gunstig, men blits kan kjøpes senere om jeg trenger det. Kjedeligere å kaste bort penger på et dårlig begynner objektiv. Kommer til å ta litt bilder inne og ute så et lyssterkt objektiv er å foretrekke.

Kjøp deg en D80 med 18-70-kitobjektiv du, så sparer du litt og kjøper en SB-600 blitz, så kan du ta svært gode bilder inne også. Evt. du kan kjøpe 50mm f/1.8 i tillegg til kitet, for innendørs portrett foto. Ikke egnet til å ta bilder av hele selskapet, men skal du ta bilder av "hovedpersoner" + et par til blir det meget bra...

 

Evt. prøvehold en Pentax K10D og bli frelst ;o)

Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Jeg har kommet frem til en D80 med et greit normalzoom objekiv eller en D40X med et bedre objektiv. Så er jo flashback gunstig, men blits kan kjøpes senere om jeg trenger det. Kjedeligere å kaste bort penger på et dårlig begynner objektiv. Kommer til å ta litt bilder inne og ute så et lyssterkt objektiv er å foretrekke.

Kjøp deg en D80 med 18-70-kitobjektiv du, så sparer du litt og kjøper en SB-600 blitz, så kan du ta svært gode bilder inne også. Evt. du kan kjøpe 50mm f/1.8 i tillegg til kitet, for innendørs portrett foto. Ikke egnet til å ta bilder av hele selskapet, men skal du ta bilder av "hovedpersoner" + et par til blir det meget bra...

 

Evt. prøvehold en Pentax K10D og bli frelst ;o)

8941370[/snapback]

Second that, og second that. Det objektivet har kun en alvorlig svakhet, nemlig en kraftig fortegning på vidvinkel. For å unngå den må man nesten satse på objektiver opprinnelig konstruert for FF.

Lenke til kommentar

Godt å vite, men de ligger vel på F/3.5 og opp. Hvor mye vil dette ha å si på bilder tatt innendørs. Har lest at det er dobbelt så mye lys som slipper inn med et hakk større blender.

 

Jeg har ikke mye erfarig med foto men er interessert i å bli bedre og lærer normalt fort. Så jeg heller mest mot D80 til nå hvertfall. Er nok et par måneder til jeg har penger til dette tror jeg ;)

 

Mvh

Stian

Lenke til kommentar

Som du selv skriver, dobbelt så mye lys er bare et helt trinn på EV-skalaen. Det vil si at du taper bare en blender/lukkertid på forskjellen. F/2,8 er ingen trylleformel for å ta bilder i dårlig lys. Forskjellen er nemlig svært liten i praksis, men kan bety forskellen på uskarp og skarp i noen tilfeller.

Forskjellen er dog en del større på lengste brennvidde, så det er lang fra bortkastet med fast blender på 2,8.

Lenke til kommentar

Med noe rabatt hos fotovideo kommer jeg på akkurat 11 lapper for D80 med nikon 18-70mm og SB-600 blits. Er absolutt et alternativ.

 

Får se om jeg finner en butikk som fører pentax. Noen som vet om en butikk i Drammen-Asker-Sandvika område.

 

Mvh

Stian

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Da ble det en Nikon D80 med 18-70mm til 8999 hos Foto Knudsen. Skal jeg på hytta i helga og skal leke litt :)

 

Kjente på Pentax k10d. Virket solid men grepet ble litt overkill. D80 likte jeg bedre. Så har jeg mulighet å låne en Sigma 70mm F2,8 makrolinse.

 

Uff.. litt skummelt hvor lett det er å trekke kortet.. så plutselig er du fattig! :o

 

Mvh

Stian H. Larssen

Lenke til kommentar

Gratulerer med kamera! :)

 

Vurderer å kjøpe samme kamera og objektiv, så hadde vært fint om du kommer med litt informasjon om hva du synes om kameraet. Hvor kraftig er huset i forhold til D50, for eksempel? Jeg synes de minste/billigste modellene kjennes alt for lette og små ut.

 

Liker som eksempel hvordan Canon 10D kjennes ut.

Lenke til kommentar
skal nedover i morgen å se på akuratt samme kamera, hadde vært fint om du kunne kommet med litt tilbakemeldinger på hvordan du synes kameraet passer til nybegynnere.

9059484[/snapback]

 

Kamera er glimrende til nybegynnere. Ikke noen stor forskjell på bruken mellom D50 og D80 til helt standard bruk hvertfall. Bare at D80 har litt flere knapper. Ikke noe å si på autofunksjonen.

 

Testet litt med A, S og P modus og fått tatt noen bra bilder, etter min standard hvertfall ;)

 

Bare at jeg har et lite problem nå med alle manualle innstillinger at jeg ikke får fokus-pip når den har funnet fokus. Om jeg setter på blitsen samtidig er den kjempetreg å ta bilder. På auto er den lynkjapp med og uten blits. Skal søke litt rundt her før jeg lager en egen tråd på det.

 

EDIT: Fant ut at av det. Anti-røde-øyefunksjonen hvor fokuslampen lyser en liten stund før bildet tas. Bare litt fersk :blush:

 

Mvh

stian

Endret av tyrap
Lenke til kommentar
Hvor kraftig er huset i forhold til D50, for eksempel? Jeg synes de minste/billigste modellene kjennes alt for lette og små ut.

 

Etter å ha kjent litt på D50 etter å ha brukt D80 litt så er de ikke så langt fra hverandre i grep. Bare at D50 har blitt fryktelig lett og virker mer plastic fantastic i forhold. F.eks D40 er mye mindre en D50 og D80.

 

mvh

stian

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...