Gå til innhold

Hvem tjener mest, indokeren eller medisineren?


pfa87

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har formeninger? Lonnsnivaaet for indstriell okonomi og teknologiledelse er vel ganske karakteravhengig, men medisin har ikke karakterer, og da burde lonnsnivaaet for leger vaere ganske likt?

8940080[/snapback]

 

Jeg håper ikke du har planer om å velge mellom to så forskjellige studier som dette bare på grunnlag av lønnsnivå?

Lenke til kommentar

Utgangspunktet tror jeg medisineren tjener mest da han fort kommer inn i høgt lønnet yrke. (indøkeren har bra startlønn ofte også selvfølgeli)

 

Indøkeren derimot har kanskje større mulighet til å utvikle seg å klatre i systemet og på den måten komme i en høgere lønnet stilling.

 

Så svaret er strengt tatt, ingen av dem....eller begge? :D

Lenke til kommentar
I snitt tjener legene mest, men det finnes alltids unntak og dessuten viser ikke lønnsstatistikkene noe om arbeidstid. De som klatrer karrierestigen kan tjene nokså mye mer enn en lege.

8953242[/snapback]

 

 

Tror nok dette stemmer.

 

Men det skal dog sies at det første kullet indøkere hadde reunion for noen år tilbake (jeg tror indøk ble startet opp rundt 92 og reunionen var i 02). Da lå snittlønnen i klassen på godt over en million.

Årsaken til dette var en skrikende mangel på denne type kompetanse. Slik jeg har forstått det har dette markedet blitt noe mettet nå slik at arbeidsforholdene ikke er like gode, men for all del det er en meget god utdannelse.

 

Når NTNU starter opp slike nye store linjer (i fjor ble Nanoteknologi-linja åpnet) tror jeg det kan være ett triks å hive seg på. Tror de gutta der kommer til å få seg jobb lenge før studiet er ferdig :)

Headhunting var værtfall vanlig blant de tidlige indøkerne. Skjer helt sikkert nå også.

Lenke til kommentar

En glimrende arbeidsmarkedsundersøkelse, har ikke sett andre som har publisert like omfattende og gode undersøkelser. De ligger helt på linje med sivøker når det gjelder lønn for 2006. Ihvertfall hvis man sammenligner med BI, NHH har av en eller annen merkelig grunn latt være å publisere så langt.

Lenke til kommentar

http://www.dinside.no/php/art.php?id=100461

 

En vanlig lege ser ut til å tjene 500k-600k ut fra denne kilden.

 

http://www.bindeleddet.ntnu.no/filarkiv/ar.../Alumni2006.pdf

 

Ser vi bort fra det første kullet (der lønna var usannsynlig høy), er lønnen i gjennomsnitt 720k for indøkeren. Dette er samme nivå som privatprktiserende lege.

 

Ut fra disse kildene ser det ut til at nivået er likt eller til og med litt bedre lønnsforhold for indøkeren.

Lenke til kommentar
Det er ikke uvanlig at kommuneansatte leger tjener +/- 1 mill, det gjør flere i min kommune, kilde ville i så fall være skattelistene.

 

Man kan likevel ikke dra konklusjoner ved å se på ekstremtilfeller, statistikk er det eneste som duger.

9015531[/snapback]

Det skal jo sies at det er stor forskjell på allmennpraktiserende leger med arbeidstid 8-16 og sykehusleger med x antall nattevakter pr. mnd. også. - Det er jo noe du må vurdere før du tar medisin, vil du bli lege, så er du det på fulltid og kan ikke regne med å få arbeidstider som alle andre. Du må jobbe når du trengs og tilpasse livet etter arbeidet. Det er veldig få indøkere som må ta nattevakter osv, det er mer i retning av en kontorjobb.

 

Og når noen får et illebefinnende på gata, en fest e.l. så er det ingen som er interressert i om det er en indøker blant dem....

Lenke til kommentar
Og når noen får et illebefinnende på gata, en fest e.l. så er det ingen som er interressert i om det er en indøker blant dem....

9019519[/snapback]

 

Forsåvidt enig i at det er enkelte inntektsforskjeller innenfor legeyrket, men den siste setningen er jo totalt irrelevant for topic.

Lenke til kommentar
Og når noen får et illebefinnende på gata, en fest e.l. så er det ingen som er interressert i om det er en indøker blant dem....

9019519[/snapback]

 

Forsåvidt enig i at det er enkelte inntektsforskjeller innenfor legeyrket, men den siste setningen er jo totalt irrelevant for topic.

9033583[/snapback]

Var satt litt på spissen da, men det var for å understreke at legen har et helt annet samfunnsansvar enn indøkeren, i mange legejobber er det for eksempel forbudt å streike, og er du lege og noe skjer forventes det at du tar ansvar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...