Gå til innhold

[LØST]Treg Gjenopptar kjøring av Windows

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Problemet er nå løst. Løsningen var å gå inn i BIOS, sette alt til Default og lagre. Nå bruker ikke maskinen mer enn 20 sek på å starte opp fra dvalemodus.

Hei

Min laptop som jeg kjøpte på Netshop.no for snart to år siden har begynt å bli veldig treg i gjenopprettingen til Windows etter at den har vært i dvalemodus.

Den begynte med dette for et par måneder siden. Jeg tenkte at det sikkert var Windows som ikke var helt som det skulle, så jeg tok og formaterte og la inn Windows XP Pro SP2.

Dette løste selvsagt ikke problemet mitt, så jeg fortsatte å lete. Til slutt bestemte jeg meg for å skrifte harddisk, siden den jeg hadde var på 60GB, mens jeg ønsket meg noe større. Jeg kjøpte meg en 80GB harddisk, formatere den og la inn XP på den.

Til min store forundring var gjenopprettingen til Windows like treg som med den gamle disken. Tidligere tok det gjerne 30 sek før PCen var klar fra dvalemodus.

Legger ved en video som viser hvor lang tid den bruker. Jeg synes 1 minutt er litt lenge å vente, særlig siden den har vært kjappere før, og det er nesten ingen programmer installert og harddisken er så godt som tom.

Link til video:

http://files-upload.com/319565/t_problem_xvid.zip.html

Laptopen det er snakk om er denne:

Netshop 259IEN "SmartBook" 

Uniwill 259IEN barebone PC 15,4" WXGA,

DVD-RW,Nvidia 6600 256MB, kortleser

Intel Pentium M 740 1,73GHz FSB533 2MB CACHE BOXED "Sonoma"

Kingston 1 GB 533MHz (4200) DDR2 SODIMM 

Intel Wireless LAN Mini PCI Card 54MBPs

Endret av resn
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Bruk ventemodus då væl...

Tar litt mer batteri men, det går jo på 2 sekunder å komme opp i Windows igjen.

Anyways, Tråden er feilpostet, Ettersom det ikke er "Windows" som er skyld i tregheten.

Denne skulle ligget i "Bærbare Datamaskiner"

Endret av thomasy932
Skrevet

så videoen du lasta opp.

så tregt skal det ikke være.

min pc bruker hmm.. ca 2-3 sec på det dær. er noe galt da.

hvor mange RPM er det på den gamle disken og hvor mange RPM er det på det nye du satte i?

Skrevet (endret)

Begge diskene var på 7200RPM.

Maskinen er stilt inn slik at den først går i ventemodus, slik at den er klar til bruk etter noen få sekunder, men dvalemodus er kjekk å ha for å fortsette med et arbeid du har holdt på med f.eks. dagen før.

Jeg skjønner heller ikke hva det kan være.

Edit: Harddisklyset blinker bare såvidt når den gjenopptar Windows-sesjonen, så jeg tror ikke det er harddisken sin feil. Disken er også såvidt hørbar når den driver med dette, og lager nok så høy knitring ved ellers tung bruk.

Endret av resn
Skrevet

Rart det dær.

nå har ikke jeg laptop da.

men en kompis av meg er flink med pc. og han har begge delene. han har jobbet i sikkkert 20 år med pc. jeg kan spørre han ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...