Gå til innhold

PC-spill på tv-skjerm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har koblet pc'n mot en tv og har erfaring med spill på tv-skjermen?

Jeg har lyst på en Samsung M87 og jeg har lurt litt på å koble pc-n til den for å se film og spille (hvis det funker greit). Det går jo bra med ps3 og xbox så det burde vel funke greit med pc også, men tv-er har noe lavere oppfriskningshastighet enn pc-skjermer (så vidt jeg vet. 50hz mot 60/75 hz).

Noen som har noen erfaringer eller tanker om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har selv en atec 37" lcd 8ms som jeg kjører pc'n på funker fett som spill skjerm selv om min bare har max 1360x768 (720p) oppløsning så er jeg førnøyd med kvaliteten på bilde siden pc'n min tåler å kjøre de fleste spill med max effekter

Skrevet

Ja de sier vel at LCD tv'er fungerer bra med pc men vanlige bilderør tv er nok ikke så godt egnet. Bildet blir ofte veldig grøtete untatt når man ser film fra pc overført direkte til tv.

Jeg har prøvd på min gamle tv og det er bare sjanseløst og spille spill sånn. Men hvis du har en LCD tv eller kanskje en Plasma tv så går det sikkert bra.

Skrevet

Det er i tilfellet snakk om en ny Samsung lcd (full hdtv). Den har enten vga eller dvi (husker ikke i farten). Jeg antar det går bra jeg også, men det hadde vært fint å høre om flere har erfaring med det og pc-spilling...

Skrevet

Plasma og LCD fungerer fin fint til PC som folk sier. Men ikke alle spill er like "bra" å spille fra sofakroken. Skal man virkelig optimalisere seg selv i FPS spill så burde du sitte foran en vanlig skjerm. Jeg spiller i hvertfall betydelig bedre når jeg setter meg foran spille pc'en med vanlig skjerm enn på stue pc'en. Har noe med detalj grad og størelses forhold som blir bedre ved å sitte foran vanlig skjerm. Men ellers fungerer andre spill som ikke krever like mye detalj fokus utmerket :)

Skrevet
Er det noen som har koblet pc'n  mot en tv og har erfaring med spill på tv-skjermen?

Jeg har lyst på en Samsung M87 og jeg har lurt litt på å koble pc-n til den for å se film og spille (hvis det funker greit). Det går jo bra med ps3 og xbox så det burde vel funke greit med pc også, men tv-er har noe lavere oppfriskningshastighet enn pc-skjermer (så vidt jeg vet. 50hz mot 60/75 hz).

Noen som har noen erfaringer eller tanker om dette?

8930109[/snapback]

Samsung M87 serien vil nok være et meget bra valg. Jeg ville ikke gått for 32" i den serien for den støtter ikke 1080p "bare" 720p. 40" derimot har alle funksjonene som dem større og dyrere i den serien har(46" og 51").

Bla pc inngang og pc lyd ingang....2xHDMI etc... Og for all del styr langt unna Plasma om du skal bruke den til noe anna en tv titting.

Skrevet (endret)

Brukte min 28" LCD til spilling en periode, og det fungerte fint i spill der fargene var lyse. Men i spill som CSS blir baklyset og kontrasten på TVen plagsomt i forhold til en PC-skjerm. Inne gangen på de_dust2 f.eks var det vanskelig å se objekter og ihvertfall hvem som var venn og hvem som var fiende. Fikk ikke noe bedre resultat av innstillingene heller.. Så da endte jeg med å gå long hver gang..

Endret av demeyfint
Skrevet (endret)

Jeg var i akkurat samme situasjon for noen uker siden, jeg var på jakt etter en tv som kunne brukes til pc. Jeg endte opp med å kjøpe en Tatung V42EMGI, denne tv'en er blant de få som har DVI-tilkobling og som ikke kostet mer enn nødvendig. Den har god kontrast og har ikke merket noe etterslep, ikke så rart når den har 6ms i responstid.

Jeg er en hardcore gamer, og jeg jobber med spill testing, som også var en av grunnene til at jeg trengte ny skjerm. Jeg har spillt ufattelig mange spill på denne skjermen, og har vært innom så og si alle sjangre på både pc og konsoll. Denne skjermen har 'native' oppløsning på 1920X1080, men Spilling i 'ikke native' oppløsning funker også fint. Så skjermen er blitt grundig testet på spilling. I tillegg til spilling er den også utmerket til film i både HD og vanlig oppløsning.

Den har en svakhet jeg har merket, og det er når den skal vise blå skritf på grå-blå bakgrunn. Da blir teksten vanskelig å lese, men om du merker den opp ser du det krystall klart igjen.......dette er sikkert noe man kan stille på fargene for å løse, men jeg har vært for opptatt med å spille til å finne ut av. Elllers er skjermen helt fin til å surfe med.

(burde kanskje ha lagt dette innlegget i erfaringer, men men)

Endret av Fluffers
Skrevet

Jeg har lyst til å koble tv skjermen til datamaskinen. Hvor kan jeg få kjøpt en konverter, TVen er 32 tommer CRT. Skal brukes til å se film o.l, kanskje media center. Hvor kan jeg kjøpe en konverter? Trenger en ledning som er 10 - 15 meter lang, noen som vet? Kan noen gi meg link?

Tusen takk!

Har en ATI Radeon X800XT All-In-Wonder en Tuner kort, skal da vel gå det? Hvis ikke er jeg klar til å kjøpe en tv kort =D.

Skrevet
Jeg har lyst til å koble tv skjermen til datamaskinen. Hvor kan jeg få kjøpt en konverter, TVen er 32 tommer CRT. Skal brukes til å se film o.l, kanskje media center. Hvor kan jeg kjøpe en konverter? Trenger en ledning som er 10 - 15 meter lang, noen som vet? Kan noen gi meg link?

Tusen takk!

Har en ATI Radeon X800XT All-In-Wonder en Tuner kort, skal da vel gå det? Hvis ikke er jeg klar til å kjøpe en tv kort =D.

8941256[/snapback]

Skulle tro du bare trenger å kjøpe en S-video kabel. Sjekk om du har det på skjermkortet ditt og på tv. Det er en svart liten rund sak med små hull i ;)

Skrevet (endret)

Tusen takk!

8941256[/snapback]

Skulle tro du bare trenger å kjøpe en S-video kabel. Sjekk om du har det på skjermkortet ditt og på tv. Det er en svart liten rund sak med små hull i ;)

8942725[/snapback]

Vel jeg kjøpte en s-video kabel, en s-video til rca adapter og en rca til scart adapter på BILTEMA. Da kan jeg også få bruk for kabelen hvis jeg får meg en nyere tv med s-video inngang. Jeg husker ikke eksakt pris men det var ikke mer enn 150-200 eller noe sånt.

RCA/SCART adapter Archive%5CProduct_images%5C24%5CLarge%5C24-188_l.jpg

S-Video/RCA adapter Archive%5CProduct_images%5C24%5CLarge%5C24-146_l.jpg

S-Video kabel Archive%5CProduct_images%5C24%5CLarge%5C24-157_l.jpg

Da er du ihvertfall sikret et resultat..

Endret av RougeAlien
Skrevet

Tusen takk!

Sjekket bakpå skjermkortet, det er en blå avlang der skjermen sin ledning kommer, ved den er det en tilsvarende like lang og bred i hvit farge, og til slutt er det en svart greie, men det er til de ekstra tingene ATI Radeon X800XT All-In-Wonder er for (er en tuner kort, så via den kan jeg se på TV bare ved å kaste en ledning utfor vinduet og høre på radio o.l). Ser ut til at jeg må kjøpe meg en tv-kort, hvor får jeg tak i det (billig). :D

Takk folkens!

Skrevet
har selv en atec 37" lcd 8ms som jeg kjører pc'n på funker fett som spill skjerm selv om min bare har max 1360x768 (720p) oppløsning

8930386[/snapback]

Bare for å pirke litt, 720p er 1280*720. ;)

Tusen takk!

Sjekket bakpå skjermkortet, det er en blå avlang der skjermen sin ledning kommer, ved den er det en tilsvarende like lang og bred i hvit farge, og til slutt er det en svart greie, men det er til de ekstra tingene ATI Radeon X800XT All-In-Wonder er for

8946392[/snapback]

Du har ikke en overgang fra denne svarte utgangen til s-video og/eller kompositt?

Skrevet

Fikk med sånn ekstra ledninger, siden dette er en en tuner kort. Har også fjernkonroll osv. Hvis jeg kobler til den metalldingsen bak på skjermkortet har jeg en sort ledning, i den der de "prikkene" er er det lilla farge. Er det denne? Er også scart kabel på denne dingsen, kan ikke noen sjekke det ut på nettet om X800XT All-In-Wonder har det? :)

Skrevet

Hva med DVI mot VGA?

Samsung M87 har dessverre bare VGA-tilkobling. Tv'n (Tatung V42EMGI) Fluffers nevnte har DVI. Spiller det stor rolle egentlig? Min gamle crt med vga funket fint og min nye 22" lcd med dvi funker også veldig fint.

I forhold til Tatung V42EMGI så har jeg alltid vært litt skeptisk til "ukjente" merker. Kanskje uten grunn?? Har den noen ulemper?

Skrevet

DVI-HDMI-kabel bør vel gi det beste resultatet ja. Jeg har bestilt meg en 46" M86 som jeg gleder meg til å koble opp mot datamaskinen. ;-)

Skrevet (endret)
Samsung M86/87 har HDMI som kan brukes som digital PC-inngang.

8946683[/snapback]

Men det krever vel en pc med HDMI ut og det er det jo ikke alle skjermkort som har...

LarsP: Deler du dine erfaringer med oss så snart du får tv'n?

Endret av brukernavnerkjipt
Skrevet (endret)

De aller fleste skjermkort av nyere dato har en DVI-utgang (den hvite du refererte til). Det finnes som nevnt over DVI-HDMI-kabler av høy kvalitet. Avshop fører noen fine hvite flate HDMI(1.3)-kabler fra Dreamscreen som leverer 1080p. HDMI/DVI-adapter selger de også for en rimelig penge.

Skal komme med tilbakemelding så snart jeg får TVn. Bestilte den via et powerbuy hos AVforum.no så det tar nok en 2 uker før den kommer på døren. Vil tro tilbakemeldingen vil bestå av 200 linjer med siklelyder og jubelsmileys. :)

Endret av LarsP
Skrevet
De aller fleste skjermkort av nyere dato har en DVI-utgang (den hvite du refererte til). Det finnes som nevnt over DVI-HDMI-kabler av høy kvalitet. Avshop fører noen fine hvite flate HDMI(1.3)-kabler fra Dreamscreen som leverer 1080p. HDMI/DVI-adapter selger de også for en rimelig penge.

Skal komme med tilbakemelding så snart jeg får TVn. Bestilte den via et powerbuy hos AVforum.no så det tar nok en 2 uker før den kommer på døren. Vil tro tilbakemeldingen vil bestå av 200 linjer med siklelyder og jubelsmileys. :)

8947089[/snapback]

ups... Hadde ikke fått med meg DVI-HDMI-kablene. Det er jo fantastisk :-) Da trenger jeg ikke tenke på det.

Hvor mye måtte du betale for vidunderet? Noen som vet om det er (store) forskjeller på M86 og M87?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...