Gå til innhold

HTPC Prosjekt - Materiale ?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

Jeg tenkte på å lage en HTPC , og funderte på hvilket materiale jeg skulle lage det av. Tenkte først på aluminium, men da burde jeg ha litt verktøy for metall, og det er det lite av. Så var det over på tre med aluminiumsplater utenpå (vil ha en alu-look på det, skal stå i stil med resten). Men så tenkt jeg på plexi, hvordan blir det hvis jeg lakkerer det i sølvgrått? Det hadde vært enkelt, lett å jobbe med og gir masse muligheter!

 

Spørsmålet er altså hvilket materiale ville DU anbefalt til en HTPC? Mange sier nok aluminium, men begrunn gjerne valget ditt. Og hvordan det vil se ut hvis man lakkerer plexi i en sølvgrå farge.

 

Mvh

Øyvind

 

Foreløpige skisser (Real Size):

 

post-78493-1182729145_thumb.png

Front Overview

 

post-78493-1182729156_thumb.png

 

post-78493-1182729160_thumb.png

Bak

 

post-78493-1182729165_thumb.png

Føtter, Standoffs til PSU (Plexi) , Plexi Cube i hjørnet

 

post-78493-1182729171_thumb.png

Fan Duct

 

 

Standoff og Skrue

 

 

USB/Audio (Skal være 2xUSB og 1xMix/1xEar)

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Great minds think alike!

 

Jeg har også gått og tenkt på å lage et slikt kabinett. Akkurat som deg tenker jeg at aluminium ville vært pent, men da må jeg kjøpe platekutter, og materialet er jo også ganske dyrt.

 

Plexi har jeg også tenkt på. Tenkte da å dra over platene med P320 eller noe slikt og så lakkere i sølv eller sort, og på den måten håpe å oppnå en børstet aluminiumeffekt.

 

Ellers kan en jo også velge tre, men da må en gjerne ha tykkere materiale enn det en måtte hatt med plexi.

 

Dette var litt skummelt :p

 

ENDRET: Nå som jeg bruker mitt nye kabinett og har kjøpt ny PC, har jeg jo også en m-ATX (to faktisk) PC(-er) jeg kan bruke til prosjektet. Hadde vært gøy å prøvd seg.

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Prøv deg , sier jeg ! :) Har du noe liggende som er brukbart , prøv deg , uansett ! Dette er en oppfordring til alle der ute som leser denne tråden : Har dere et gammelt kabinett liggende , gjør noe med det . Prøv ut ideene deres ! Det trenger jo ikke være noe hardware inni , bare en Strømforsyning for å teste hvis du har lys eller vifter o.l. , og den trenger ikke stå i hele tiden.

 

--------------------

 

Men tilbake til det andre: Litt skummelt ja .. :p Men jeg tror flere tenker på den måten , tre blir for tykt men er godt å jobbe med , alu blir for dyrt i henhold til verktøy , plexi er så og si perfekt , men redd for lakk finish! :)

 

Jeg driver på med skissen atm. kan legge opp noen bilder av hvordan det ser ut nå ;) Har ikke laget front eller bak , men inni er jeg nesten ferdig . , topp, bunn , høyre/venstre side er på .

Lenke til kommentar

Jeg har som sagt to PC-er som kan egne seg. Begge er m-ATX, begge mangler harddisk, en mangler RAM. Det er fristende å prøve seg, ja. Det er jo så gøy! På en annen side er det ikke akkurat gratis, da. :(

 

Skal prøve meg på noen skisser snart jeg og. Har tegnet noe tidligere, men da trodde jeg at jeg bare hadde ATX, og da tok det fort litt mye plass.

 

For min del er egentlig metall uaktuelt pga. pris og verktøy. Får bli plexi eller tre.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Skjønner ;) Jeg har lekt meg med ideen en god stund , tegnet litt forskjellige løsninger men bestemte meg for å tegne alt i real size med eksakte mål (HxBxD) på materialene osv. Dette er ikkenoe jeg har brydd meg om på tidligere skisser :)

 

Og hvis du tilfeldigvis har lyst til å donere bort den ene for modding , og få den igjen senere , send meg en PM :)

Lenke til kommentar

Har fått sketchet litt nå jeg og.

 

post-75844-1182798411_thumb.jpg

post-75844-1182798421_thumb.jpg

 

 

Vet ikke helt hvor jeg skal plassere skjermen og DVD-en. Forslag?

 

Dessuten vet jeg ikke om jeg skal gå for ATX eller mATX. Jeg har som sagt PC med mATX og det tar minst plass, men jeg tror det kan bli vanskeligere å få tak i mATX-HK-plate, og dessuten er det litt værre ved senere oppdateringer. På en annen side tar ATX litt mer plass. Det virker som om en mye brukt bredde er 43 cm (alt av sony vi har i stua, samt mange andre HTPC-er jeg har sett på i dag. Når PSU og HK da skal stå ved siden av hverandre, blir det lite plass dersom jeg skal ha den 43 cm bred. (Lian Li-HK-brett + PSU = 8 millimeter klaring når de er helt inntil hverandre). Da blir det lite plass til materialene (ville ikke vært noe problem med metall, da).

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Hvis du driter i HK-plata , blir det bedre plass da ? Hovedkortet er 30,5x22,9cm eller noe . PSUen på høykant er vel noe med 8cm ? Da burde det bli bra plass :) Jeg skal jobbe mer med de når jeg kommer hjem , er på besøk hos dama noen dager .

 

Vet ikke helt med Dvd'en og skjermen , tenkte du på slim-line Dvd eller vanlig ?

Lenke til kommentar

CastorFiber : Joda , det er sant det . Men plexi er samtidig lettere å jobbe med , det er tykkere og lettere og det blir da lettere å sette det sammen :)

 

Anki : Jepp , skal diskutere med fattern om han vil ha en HTPC i stua , har snakket om det før men får se ;)

Lenke til kommentar
Hvis du driter i HK-plata , blir det bedre plass da ? Hovedkortet er 30,5x22,9cm eller noe . PSUen på høykant er vel noe med 8cm ? Da burde det bli bra plass :) Jeg skal jobbe mer med de når jeg kommer hjem , er på besøk hos dama noen dager .

 

Vet ikke helt med Dvd'en og skjermen , tenkte du på slim-line Dvd eller vanlig ?

8947296[/snapback]

PSU blir åtte centimeter, ja. Drite i HK-plata? Den er jo grei å ha, da. Om ingenting annet går, får jeg vel prøve å droppe den.

 

Jeg går for vanlig DVD, men lager bare hull til selve DVD-skuffen og stealther.

 

Kunne ha blitt tøft om du hadde laget det i plexi ja. Med lakk over :)

8947542[/snapback]

Det kunne blitt veldig pent, ja. Og dersom en lakkerer barepå innsiden, ville det blitt helt konge, tror jeg.

 

Frister å dra i gang enda et prosjekt, ja!

 

Goscinny ;)

Endret av Goscinny
Lenke til kommentar

Lager alltids worklogs av prosjektene mine ! Syns det er bra å dele de , få kommentarer og andre syn på det jeg lager :) Dere som kommenterer på prosjektene mine er med på å utvikle planene til det bedre!

 

Men først skal jeg bli ferdig med Superman - Case ;) Og kanskje Black Diamond (grueseg) ..

Lenke til kommentar

Skal høre med fattern om han er villig til å sponse prosjektet (evnt. 50/50), så får vi se hva det blir til ;) Har lenge spurt han om han ikke vil ha en HTPC i stua, og da har han tatt opp at han også vil ha en server stående i et kott e.l. så vi slipper å lagre alt lokalt! Det kan bli enda et prosjekt jeg begynner med ;) Alt etter hva fatterns lommebok vil :p

 

Be back med mere svar senere!

Lenke til kommentar

Du er heldig som har en far med datakompetanse :p

 

Kan ikke regne med å få noe særlig støtte her. Særlig mamma er fustrert over de fem fjernkontrollene (glemte jeg noen?) vi har i stua, og kan ikke tenke seg en eneste fjernkontroll til. Men hun klarer faktisk å skru på TV-en dersom jeg ikke har sett på film (en annen AV-kanal) når TV-en sist sto på :p Pappa er ikke stort bedre, om han er bedre i det heletatt.

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Jeg er heldig med den ja ;) Han er It-Sjef for Oslo/Akershus Tolldistrikt hvis jeg ikke tar feil på stillingen. Han sitter hvertfall ganske høyt! Så han kan litt av hvert han, særlig da om nettverk, det er han god på. Han kan pc-bygging og, men der er det stort sett jeg som får oppgavene. Han stiller bare med penger :p

 

EDIT: Mye gule fjes der gitt ..

Endret av DJ Ovin
Lenke til kommentar

Jeg får slenge meg på her og si at jeg også har sterkt vurdert tanken.

 

Hadde planer om å bruker 2mm stålplater siden jeg får jeg gratis på skolen. Men vil anbefale dere å bruke aluminium, plexi er faktisk mye dyrere enn aluminium. Selger de ikke aluplater på biltema eller clas olsen?

 

Vil også nesten påstå at det er lettere å jobbe med aluminium enn plexi, alt du trenger er vel en dremmel, og gjengeutstyr.

 

Om noen av dere har planer om å bygge, så kommer jeg gjerne med tips.

 

EDIT: tynne stålplater er ikke så dyrt, og pusser du det så kan man få det til å likne på aluminium, med det er litt vanskeligere å jobbe med om man ikke har verktøy.

Endret av Hellemyr
Lenke til kommentar

Jeg har verken plateknekker, dremel, gjengeutstyr eller noe annet verktøy til metall/aluminium. Det har jeg derimot litt av til til tre, og det meste som funker på tre funker også på plexi.

 

De har alu på clas ohlsson, men jeg er ikke heeelt sikker på størrelsen på platene der.

 

Men for all del; for de som har verktøy til aluminium, blir nok det det beste resultatet :thumbup:

 

Goscinny ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...