Gå til innhold

Hvordan flakke ballen?


tolan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ach, jeg får vel lete litt på youtube -.-

 

 

http://youtube.com/watch?v=RxnpvMEnoEA

http://youtube.com/watch?v=8efYl5CaNhQ&feature=related

 

 

 

Bare se mye på HVOR han står, HVORDAN han skyter i forhold til hvor han står, hvor stamfoten er, hvor på ballen foten treffer etc.

Se på mange filmer, repitisjoner etc. Det er bare å studere en stund, tenk det at det er deg i den posisjonen, og hvordan du da ser på ballen når du treffer, og så, når du er ganske sikker på hvordan du skal gjøre det, gå ut og tren.

Endret av Mads7
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
Kan jo bringe litt innsikt fra volleyball, der flakkserver er ganske vanlige. Det vi gjør der er å stoppe hånden i det den treffer ballen og bruke mindre trefflate enn vanlig.

 

Men jeg vet jo ikke om dette lar seg overføre til fotball der ballen er tyngre.

 

Edit: Når ballen flakker, roterer den faktisk sakte, men ikke rundt senter av ballen. Det er dette som skaper "flakk"-effekten.

 

Stemmer. For å få til "flakkingen" så står det mellom 3 ting, hvor hver av dem ikke er "crucial", men vanskelig å få til uten at alle 3 "kriterier" er oppfylt.

 

1. Ballen - Bør være en profesjonell ball. (De er litt lettere i skuddet og har en tendens til å flakke mer enn dårligere baller). Hvilken type fotballsko du bruker har INGEN betydning. Men jeg vil faktisk tro at du får bedre effekt uten sko (se "ekstra detalj").

 

2. Kraft - Har du det ikke, så får du kjøre en standard beckham-stil.

 

3. Teknikk - Sant som mange sier; hardt og reint treff midt på ballen vil ofte få ballen til å flakke (så sant de to første kriteriene er oppfylt). Men vil du ha kontroll over dette, hvilken retning den skal flakke etc, kreves det mye mer teknikk rett og slett. Vanskelig å forklare, men ikke heng deg for mye opp i at ballen ikke skal skru, det er bare tull. Konsentrer deg mer over et reint og hardt treff.

Og en liten ekstra detalj når det gjelder "volleyball-effekten"; skyt med _beinet_ på vristen, altså den lille "klumpen" rett til venstre for senter av vristen din (når du ser ned på høyre fot), da vil du få et mindre treffpunkt og dermed lettere oppnå flakking. Men for å ha kontroll over den siste detaljen samtidig som man skal ha "feelingen på ballen", samt kontroll over hele frisparket ? Så vanskelig at du kan undre på om det er verdt og orke å terpe det når du egentlig bare kan smelle av med et reint treff og oppnå så og si samme resultat (bare du kanskje ikke vet helt hvilken retning den ender).

Vil du forresten at ballen skal duppe, så må treffpunktet være _litt_ under senter av ballen, hvor du på en måte "sikter" at ballen skal skytes og holde seg 5 cm over bakken hele tiden, med utgangspunkt at treffpunktet var midt på ballen, skjønner ? Beste jeg evner å forklare.

P.S Ronaldo fullfører ikke alltid skuddet skikkelig, men tviler på at det har noen relevant betydning innenfor fotball, pga vekten på ballen, kraften som skal overføres til ballen fra foten etc.

 

Håper det lærte deg noe nytt.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg klarer dette selv etter lang trening.

Før brukte jeg mine Adidas Tunit +F50, funket veldig fint, men har nå nylig byttet til Nike Mercurial Vapor 4, måtte venne meg til å treffe ballen bedre, ettersom de hadde anderledes skuddflate.

men nå treffer jeg ballen perfekt.

Etter mine erfaringer og undersøkelser av skuddene skal man legge ballen godt ned i gresset (ikke oppe på gresstuster slik de fleste andre frisparkskytere gjør). Ser du ronaldo ta f.spark presser han ballen godt ned i gresset med begge hendene. Og du må legge ballen med ventilen frem, slik at vrista treffer presist på ventilen. Du skal ha rett fart, og et hardt fint tilslag. Da du har lagt opp ballen, skal du gå tre-fire meter bakover, og i tiløpet skal du ta et langt steg før skuddøyeblikket. Og bruk en god ball, er jo verdt noen lapper å lære seg dette? (;

Dere som sier Ronaldo treffer muren 9 av 10 ganger, hvorfor tar han da frispark for United? xD

Er jo en grunn til at han tar frispark på en så god klubb osm united med mange gode frisparkskyttere, fordi han skyter utrolig gode skudd som keeperen ikke har sjans til å ta! Ronaldo er en av de beste frisparkskyterene i dagens fotball! ;D

 

Håper dette ble lesbart? Ettersom jeg selv syns det ble litt rotete, og vanklig å skjønne, er ikke beste til å forklare ^^

Endret av xTECHMAx
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er vel egentlig bare å skyte høvlig hardt med en "teamgeist"-ball?!

Med disse ballene er det ikke nøye hvor du treffer.. :p Men som kjent så får du stort sett flakk på ballen når du treffer hardt, midt på.

Adidas ballen flakker noe helt usaklig.. Dette er også grunnen til at flere av keeperne i VM og EM, har prøvd å få slutt på disse "lefseballene".

Lenke til kommentar
Kan jo bringe litt innsikt fra volleyball, der flakkserver er ganske vanlige. Det vi gjør der er å stoppe hånden i det den treffer ballen og bruke mindre trefflate enn vanlig.

 

Men jeg vet jo ikke om dette lar seg overføre til fotball der ballen er tyngre.

 

Edit: Når ballen flakker, roterer den faktisk sakte, men ikke rundt senter av ballen. Det er dette som skaper "flakk"-effekten.

 

Stemmer. For å få til "flakkingen" så står det mellom 3 ting, hvor hver av dem ikke er "crucial", men vanskelig å få til uten at alle 3 "kriterier" er oppfylt.

 

1. Ballen - Bør være en profesjonell ball. (De er litt lettere i skuddet og har en tendens til å flakke mer enn dårligere baller). Hvilken type fotballsko du bruker har INGEN betydning. Men jeg vil faktisk tro at du får bedre effekt uten sko (se "ekstra detalj").

 

2. Kraft - Har du det ikke, så får du kjøre en standard beckham-stil.

 

3. Teknikk - Sant som mange sier; hardt og reint treff midt på ballen vil ofte få ballen til å flakke (så sant de to første kriteriene er oppfylt). Men vil du ha kontroll over dette, hvilken retning den skal flakke etc, kreves det mye mer teknikk rett og slett. Vanskelig å forklare, men ikke heng deg for mye opp i at ballen ikke skal skru, det er bare tull. Konsentrer deg mer over et reint og hardt treff.

Og en liten ekstra detalj når det gjelder "volleyball-effekten"; skyt med _beinet_ på vristen, altså den lille "klumpen" rett til venstre for senter av vristen din (når du ser ned på høyre fot), da vil du få et mindre treffpunkt og dermed lettere oppnå flakking. Men for å ha kontroll over den siste detaljen samtidig som man skal ha "feelingen på ballen", samt kontroll over hele frisparket ? Så vanskelig at du kan undre på om det er verdt og orke å terpe det når du egentlig bare kan smelle av med et reint treff og oppnå så og si samme resultat (bare du kanskje ikke vet helt hvilken retning den ender).

Vil du forresten at ballen skal duppe, så må treffpunktet være _litt_ under senter av ballen, hvor du på en måte "sikter" at ballen skal skytes og holde seg 5 cm over bakken hele tiden, med utgangspunkt at treffpunktet var midt på ballen, skjønner ? Beste jeg evner å forklare.

P.S Ronaldo fullfører ikke alltid skuddet skikkelig, men tviler på at det har noen relevant betydning innenfor fotball, pga vekten på ballen, kraften som skal overføres til ballen fra foten etc.

 

Håper det lærte deg noe nytt.

 

Veldig bra forklaring. Jeg har samme oppfatning.

 

Kan denne teknikken nå og jeg kan si med sikkerhet at også skoene har mye å si. Det er kanksje individuelt, men jeg får jeg til denne teknikken bedre med Vapor. Skoene HAR noe å si. Det samme gjelder ballen.

 

Viktig er også hvordan du bruker overkroppen i tilslaget på ballen. Om du vil ha ballen til å for eks duppe med skru til høyre har jeg en oppfattning om at overkroppen bør være litt over ballen og i det du skyter skyter hofta raskt til venstre når du treffer ballen. Stamfoten er også viktig for hvor stor dupp du vil ha og hvor du vil "skru" ballen.

Altså måten du bruker overkroppen på når du gjør tilslaget er vesentlig...

 

Som gxy nevner så er det relevant å treffe den lille "klumpen" rett til venstre (høyre om du er venstrebeint) for senter av vristen.

 

Denne viser det meste om duppen:

http://www.youtube.com/watch?v=GSi5Lyq4AcM

 

Legger muligens ut en video av min "variant" etter hvert...

Endret av Thomson007
Lenke til kommentar
Gjest medlem-16183

har en umbro ball til 200 og adidas sko til 500.

 

Var nede på kunstgresset istad og der klarte jeg en flakker, bare treff hardt og midt på så flakker den enten høyre, venstre, opp eller ned.

Faktisk når jeg så denne:

så hadde jeg akkurat likt treff som han har den gangen, ballen duppet nedover.

 

Viktig at ballen ikke er for hard for da krever det veldig mye kraft.

 

Kanskje dere kan svare på noe for meg?

Jeg testet litt frispark teknikk og prøvde å fullføre bein-bevegelsen med masse underskru og resultatet ble et innoverskrudd skudd som duppet voldsomt, det flakket ikke nedover som med et kraftskudd, men ville veldig mye nedover med masse innerskru og sikkert underskru og, hva kaller man dette?

Endret av medlem-16183
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...