Gå til innhold

jeg trenger hjelp nå!!


Anbefalte innlegg

Jeg tenker å kjøpe meg t300 men jeg er grønn når d gjelder mobil/data ting. Er det noen som kan forklare meg hva GPRS og OTA er?

 

Og en annen ting. hva bruker dere egentlig Bluetooth og IR til? Jeg er ikke helt sikker på hva det er. (noe med trådløs overføring fra pc?) Hva overfører dere da?

 

Vær så snill og hjelp meg!!

 

Jeg tror jeg skal kjøpe t300 fra pc-eksperten til 2150 kr. Noen som har funnet bedre tilbud??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

GPRS = General Packet Radio Service = overføre data raskere (ved å bruke flere tidsluker eller "kanaler"). Hver kanal er på 9,6 eller 14,4 kbps, ved å slå sammen flere kanaler (feks 2 stk.) vil du i Norge få 28,8 kbps. Hvor mange kanaler man kan slå sammen, varierer fra telefon til telefon. Det vanlige er vel 3-4 kanaler?

 

OTA = Over The Air = Laste ned oppsett av feks. WAP uten å måtte taste inn alle detaljer selv.

 

Bluetooth og IR brukes til flere ting. Feks for å koble telefonen din til en PDA eller PC for så å koble deg til et nettverk (feks. internet). Eller for å synkronisere addresselisten i telefonen mot PC/PDA.

Lenke til kommentar

Nå må du ikke skremme henne bort da, nå som en jente endelig er på forumet her.

 

PDA: Personal Data Assistan. Små datamaskiner som mann har kalender, avtaler, pocket word osv.

 

Jeg har bluetooth på min PC og mobil, og som du sa: Det er jo bare trådløs kommunikasjon. Jeg bruker det til å synkronisere kalenderen på mobilen min med jobb kalenderne min. For å ta backup av mobilen og å instalere ny software. Ikke alle mobiler har støtte for dette. T300 er vel en typisk ungdomsmobil og har ikke alt dette. GPRS er bare en data overførings standard. Du betaler for mengden data du laster ned..feks..via WAP. Isteden for å betale for tiden du er koblet opp. WAP er en standard for å lage websider for mobiltelefoner. De er som regel tekstbaserte med litt enkle bilder nå og da.

 

Vilken mobil du skal kjøpe kan jeg ikke hjelpe deg med...men T300 er sikkert helt ok for ditt behov.

 

AKIRA

Lenke til kommentar

Nei, hvertfall ikke mange som sier at de er det.

 

Jeg kan legge til en ting til på GPRS:

Man betaler kun for det man overfører (i motsetning til WAP og modem hvor man betaler for tiden man er pålogget.)

 

Et godt eksempel IMO: Spiller du sjakk med en venn over telefonen (skaff deg et liv om du gjør det, men men :D) slipper du å betale noe kostnad for den timen spillet tar (som er ganske mye), men du betaler kun for overførte data (f.eks i hvert trekk)

Lenke til kommentar

GPRS: Man betaler kun for det man overfører (i motsetning til WAP og modem hvor man betaler for tiden man er pålogget.)

 

WAPper man med GPRS, betaler man kun for det man overfører. Antar du visste det, men slik du skrev virker det som man kun kan wappe med tellerskritt :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...