Gå til innhold

howto: ubuntu + beryl + nvidia ++ [22.06.07]


Anbefalte innlegg

Hvordan installere ubuntu 7.04 Feisty Fawn (på en HP Pavilion dv9000) ?

 

Intro: Vel, etter mye frem og tilbake har jeg kommet frem til følgende guide.

 

Først, laste ned ubuntu: Jeg prøvde først med 64bit, men her støtte jeg på diverse problemer som f.eks klarte jeg ikke og få startet google earth, og heller ikke macromedia. Så jeg bestemte meg for og teste ut i386 versionen. Denne kan lastes ned her: ftp://ftp.uninett.no/linux/ubuntu-iso/fei...esktop-i386.iso

 

Oppsett: Jeg brukte kablet nettverk under de første fasene av installasjonen.

 

Problem 1:

System -> Preferences -> Desktop effect fører til at skjermen blir hvit

 

Løsning:

installere Nvidia drivere. Naviger til: System -> Administration -> Restricted Drivers, og enable NVIDIA accekerated graphics driver. Omstart kreves, og du vil se at bildet er blitt skarpere og bedre og se på (riktig oppløsning er automatisk valgt).

url: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#...drivers_in_7.04

 

Så til installasjon av beryl:

$ sudo apt-get install beryl

$ sudo apt-get install beryl-manager

$ sudo apt-get install emerald-themes

$ emerald --replace

 

Beryl skulle når være tilgjengelig via: Applications -> System

 

Edit: For og få Beryl til og laste automatisk etter omstart:

System -> Administration -> Sessions [startup Programs] New

Name: Beryl

Command: beryl-manager

 

Andre nyttige ting:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Koble til Bluetooth mus (I mitt tilfelle Logitech V270)

Trykk på "reset" knappen på musa.

$ sudo hidd --connect xx:xx:xx:xx:xx:xx (bytt ut xx med bluetooth adressen)

 

Installere VLC (Spille av video / mp3)

$ sudo apt-get install vlc

 

Installere Google earth (3D Globus)

Last ned her: http://earth.google.com/ (GoogleEarthLinux.bin )

$ chmod 755 GoogleEarthLinux.bin

$ ./GoogleEarthLinux.bin

 

Installere wine (For og kjøre windows programmer)

$ sudo apt-get install wine

 

Edit: Internett via Nokia 6680 (bluetooth) og NetCom

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Installere gnome ppp manager

$ sudo apt-get install gnome-ppp

 

Oppsett:

Trykk *#2820# på telefonen og du får opp bluetooth adressen

$ rfcomm bind /dev/rfcomm0 xx:xx:xx:xx:xx:xx 1

$ sudo nano /etc/ppp/peers/gprs (Legg følgende linjer inn i filen):

 

/dev/rfcomm0

connect '/usr/sbin/chat -v -f /etc/ppp/peers/gprs.chat'

noauth

defaultroute

usepeerdns

lcp-echo-interval 65535

debug

 

$ sudo nano /etc/ppp/peers/gprs.chat (Legg følgende linjer inn i filen):

 

TIMEOUT 15

ECHO ON

HANGUP ON

'' AT

OK ATZ

OK ATD*99#

 

$ sudo sudo pppd call gprs

Start: Applications -> Internet -> GNOME PPP

Velg: [setup]

Sett Device til: /dev/rfcomm0

Trykk: [Close]

Sett Username til: netcom

Sett passord til: netcom

Sett Phone number til: *99#

Klikk: [Connect]

 

Du skal nå få spørsmål om pin på telefonen, skriv 1234

Samme spørsmål skal dukke opp på PC, skriv 1234

Deretter spør telefonen om du vil tillate oppkobling fra "Datamaskin-navn", velg ja!

Dette gjorde iallefall susen for meg :)

 

Edit: Før og gjøre tilkobling tilgjengelig etter omstart:

$ sudo nano /etc/bluetooth/rfcomm.conf (Og legge til):

 

rfcomm0 {

bind yes;

device xx:xx:xx:xx:xx:xx;

channel 1;

comment "Nokia";

}

 

Og neste gang du starter PC'en er det bare og bruke GNOME-PPP for og koble til.

 

Skal prøve og helde denne oppdatert med nye ting etterhvert som jeg gjør endringer selv, eller det kommer gode kommentarer/tillegg :)

 

Spørsmål jeg har: Hvordan få UltraEdit til og fungere (Jeg skippa installasjon, og kopierte installerte filer fra en windows maskin)? Eventuelt finnes det noen god erstatning for dette programmet til linux?

 

Edit1: Screem var ett program jeg fant som -kan- brukes for litt php koding. Dette programmet liggert i "Add/Remove..." delen av ubuntu allerede, og er lett og komme igang med. Men jeg er åpen for bedre forslag :)

Endret av pulse
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1: Spørsmål jeg har: Hvordan få UltraEdit til og fungere (Jeg skippa installasjon, og kopierte installerte filer fra en windows maskin)? Eventuelt finnes det noen god erstatning for dette programmet til linux?

 

Edit1: Screem var ett program jeg fant som -kan- brukes for litt php koding. Dette programmet liggert i "Add/Remove..." delen av ubuntu allerede, og er lett og komme igang med. Men jeg er åpen for bedre forslag :)

8914359[/snapback]

Ja, du har ett utrolig kraftig verktøy i Linux, heter vim : http://en.wikipedia.org/wiki/Vim_%28text_editor%29 (etter min mening helt fantastisk og bedre enn UltraEdit, men det er en smakssak) Jeg vil anbefale deg å ivertfall teste det ut. :thumbup:

Lenke til kommentar

Søk i pakkesystemet ditt (du finner flere pakker i Synaptic enn i Add/Remove, siden sistnevnte liksom skal skåne nye brukere fra å få sjokk av alle pakkene). Du kan f.eks se på Bluefish, gPHPedit, Quanta (plus) [denne bruker KDE-biblioteker], SciTE i tillegg til mer hardcore-verktøy som emacs og (g)vim som krever litt tilvenning.

 

Det er i hvert fall ingen (god) grunn til å kjøre UltraEdit for Windows på GNU/Linux ;-)

 

Redigert: Denne siden gir deg tips på GNU/Linux-programmer som utfyller dine gamle Windows-programmmer.

Endret av kommers
Lenke til kommentar
eeeeller bare gedit? :)

8914844[/snapback]

Gedit blir lettvekter når man skal skrive koder, litt for lettvekter for min del, de som kommers nevnte er også meget gode alternativer.

8914982[/snapback]

hvorfor skulle Gedit bli lettvekter når det kommer til koder? jeg bruker gedit til html, css, php og pittelitt javascript, og det funker utmerket for min del :)

Lenke til kommentar
Koble til Bluetooth mus (I mitt tilfelle Logitech V270)

Trykk på "reset" knappen på musa.

$ sudo hidd --connect xx:xx:xx:xx:xx:xx (bytt ut xx med bluetooth adressen)

8914359[/snapback]

For og få musen til og koble til automatisk etter omstart:

$ sudo nano /etc/default/bluetooth

Endre HIDD_ENABLED=0 til HIDD_ENABLED=1

 

Men når jeg gjør dette, så blir den også veldig ustabil. Den kobler seg til og fra maskinen som den måtte ønske. Noen ide'er ?

 

Edit1: Når jeg manuelt skriver: sudo hidd --connect adresse, så funker musen perfrekt frem til reeboot.

 

Edit2: Prøvd meg mye frem, og lest mange guider. Ingenting hjelper. Men jeg har kommet frem til at det må ha noe med timout og gjøre.

 

Dersom jeg skriver: $ sudo hidd --connect xx:xx:xx:xx:xx:xx etter hver oppstart, så funker alt perfekt. Dersom jeg ikke gjør det, så funker musa så lenge jeg beveger på den. Dersom jeg slipper den i +/-1 sekund og så beveger på den igjen, må jeg bevege den i ca +/-30sekunder før den begynner og reagere.

Endret av pulse
Lenke til kommentar
Hvordan installere ubuntu 7.04 Feisty Fawn (på en HP Pavilion dv9000) ?

 

Intro: Vel, etter mye frem og tilbake har jeg kommet frem til følgende guide.

 

Først, laste ned ubuntu:

 

Problem 1:

System -> Preferences -> Desktop effect fører til at skjermen blir hvit

 

Løsning:

installere Nvidia drivere. Naviger til: System -> Administration -> Restricted Drivers, og enable NVIDIA accekerated graphics driver. Omstart kreves, og du vil se at bildet er blitt skarpere og bedre og se på (riktig oppløsning er automatisk valgt).

url: http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Feisty#...drivers_in_7.04

 

 

Hei, mangler og nvidia drivere, men når jeg prøvde å installere fra Ubuntu ved å enable Nvidia, krasjet X-server når jeg restartet. :-(

 

hvordan gjør jeg det da?

Lenke til kommentar
Hei, mangler og nvidia drivere, men når jeg prøvde å installere fra Ubuntu ved å enable Nvidia, krasjet X-server når jeg restartet. :-(

 

hvordan gjør jeg det da?

8934718[/snapback]

Jeg er ett spebarn med linux. Og bruker hovedsakelig google som min lille kunnskaps venn. Når det er sagt, så kan jeg prøve mitt beste på og hjelpe deg ett -lite- stykke på vei: Du kommer da rett til ett terminal vindu istedenfor x (windows systemet) om ikke jeg tar helt feil. Her kan du prøve og editere /etc/X11/xorg.conf ($ sudo nano /etc/X11/xorg.conf) og se om du finner noen "åpenbare" feil som kan passe til feilmeldingen. Dersom dette ikke hjelper kan du prøve $sudo apt-get install nvidia, eller kanskje $ sudo apt-get remove nvidia*

 

Jeg har ingen gode svar desverre. Men om du har litt tid, og ønsker og prøve deg frem litt, er dette dem beste tipsene jeg kan gi.

 

Gi meg gjerne tilbakemeldig på hovrdan (om) du får løst problemet :)

 

Edit1: For og teste om ny konfigurasjon funker, og x starter igjen, kan du skrive "startx" i terminalen, så slipper du restarte mellom hver gang :)

Endret av pulse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...