Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Innkjøp at bilstero på nettauksjon - Kvalitet?


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat fått bilen min, som jeg skal montere bilstereo i, bilen er av typen audi 80coupe.

 

Har sett på www.netthandelen.no og de auksjonerer vekk forsterker, sub og mp3spiller/cdspiller. Men er litt usikker på kvaliteten, utfra tallene å bedømme så skal de være nokså bra.

 

Sub

Boschmann 15` subwoofer. 3000 W

Forsterker

Boschmann 6-kanals bilforsterker med opptil 3900W ved brokopling

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

3900 watt er imponerende. Men jeg ser 3 sikringer på 30A hver på bildet. Det gir (3*30)*14,4=1296 watt. Altså under halvparten av oppgitt effekt. Og det stopper ikke der heller, for det er en klasse A/B forsterker, som gir rundt 60% virkningsgrad. 60% av strømforbruket går til lyd, 40% sløses bort på varme. 1296*0,6=777,6 watt. Tallene deres lyver.

 

Edit: i tillegg er det jo litt suspekt at ingen av de mange bildene viser innmaten i forsterkeren? Det er enkelt og greit fordi elektronikken tar opp omtrent 20% av plassen i kabinettet. Resten er luft, men de må jo lage kabinettet så stort for at forsterkeren skal se imponerende ut.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Ser hva dere har skrevet og har bestemet meg for å ikke satse på disse tingene.

Skal heller starte å bygge et skikkelig et. Jeg er bare 17år og har derfor ikke allverdens av budsjett. Akkurat nå har jeg ca 5000 jeg kan bruke til bilstereo. Tenkte jeg skulle bruke disse pengene på en grei forsterker og cdspiller. Har en 12" og en 10" sub hjemme som jeg kan bruke, til jeg har mer penger sånn at jeg kan kjøpe meg en 15".

 

Mer penger kommer når sommerferien og jobbingen er ferdig. Da skal jeg kjøpe det som mangler, høyttalere fremme, bak og skikkelig SUB.

 

Kom gjerne med forslag til komplett pakke til ca 10.000

Endret av StIFfmasT
Lenke til kommentar

Siden du har liten økonomi og har lyst å gjøre det orntlig ville jeg ha gjort det på den her måten.

 

Skaffet meg en spiller fra Alpine eller Pioneer for ca 3000kr.

Så ville jeg sett etter et godt frontsett i første omgang. Se litt nærmere på Morel, Focal, Hertz, Soundstream. Og brukt resten av de 5000kr på det.

 

Neste omgang ville jeg skaffet meg en forsterker til frontsettet, og så begynt å uroe meg for bass og slikt :D

Lenke til kommentar

Vil det lønne seg å kjøpe bilstereo fra sverige? Fant noen greie sider.

 

# 1

CD-SPILLER

Pioneer DEH-P4900IB

1950,-

Frontsett

Focal KIT 100V2

2495,-

Forsterker

Forslag?

6500,-

Subwoofer

Kicker CVX 12" Subbas

2995,-

Baksett

Focal Kit 165 V2

2795,-

 

Totalt

16675,- svenske / 14896,- norske

 

 

# 2

CD-SPILLER

Pioneer DEH-P4900IB

1950,-

Forsterker

DLS A7 Big Five

7650,-

Frontsett

Pioneer TS-E1796

1495,-

Baksett

Pioneer TS-E6996

1795,-

Subwoofer

Pioneer TS-W3001D4

2295,-

 

Totalt

15185,- svenske / 13258,- norske

Endret av StIFfmasT
Lenke til kommentar

Jeg ville sett på dls høytalere, disse skal etter ryktene være veldig vel låtende. Dessuten trenger du ikke høytalere bak.

 

På forsterkere ville jeg også sett på www.morel.no, Usamps der og Reaudio som subber er et godt valg for pengboken.

 

www.installbay.no har også noen godsaker :D

Lenke til kommentar
Ok.

 

Vil lyden komme skikkelig frem til de som sitter i baksetet da? Skal jeg heller satse på et skikkelig sett fremme til 3000-4000?

8900209[/snapback]

 

Såklart vil den det... er ikke en vegg mellom heller ;)

 

Et sett foran til 3-4 lapper er gull. Husk en skikkelig forsterker, samt demping av døra.

Riktig vinkling av diskant er og et must.

 

Edit : Morel Hybrid Ovation 6 til 4.298,- er et kupp ;)

Endret av Typhon
Lenke til kommentar

Hm. KJøpte et Kenwood- sluttrinn på Netthandelen, jeg, og uavhengig av oppgitte skrytespecs (noe de fleste bilstereofabrikanter opererer med) synes jeg at den spiller fint, og prisen var det ikke noe å si på. Tvert i mot.

 

Netthandelen er mye taktikk, og man må bruke en del tid på å by når varen er billig, det varierer med tid på døgnet, om det er helg, ferie og annet. Selger de 50 av det samme, får man gjerne en bedre pris hvis man kjøper en av de siste i stedet for den første. Lønner seg å vente til markedet er mettet.

Lenke til kommentar

Ok.

Hvordan skal det vinkles? Og hvordan skal jeg dempe i dørene?

 

Jeg trenger vell egentlig bare en 2kanals forsterker?

 

 

Ok.

 

Vil lyden komme skikkelig frem til de som sitter i baksetet da? Skal jeg heller satse på et skikkelig sett fremme til 3000-4000?

8900209[/snapback]

 

Såklart vil den det... er ikke en vegg mellom heller ;)

 

Et sett foran til 3-4 lapper er gull. Husk en skikkelig forsterker, samt demping av døra.

Riktig vinkling av diskant er og et must.

 

Edit : Morel Hybrid Ovation 6 til 4.298,- er et kupp ;)

8900440[/snapback]

Lenke til kommentar

StIFfmasT: Til bare et frontsett trenger du bare en 2 kanaler ja, med mindre du vil bruke litt aktiv deling eller noe slikt å sette diskantene og midtone/bass på en 4 kanals forsterker. Men 2 kanals forsterker er det enkleste.

 

CastorFiber: Nå er vel Kenwood egentlig ikke så ille merke. Ligger vel rundt helt greit tror jeg.

 

Typhoon: du har helt rett, for 4200kr er det et kupp. Håper bare prisen synker ennå litt til jeg da :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...