Gå til innhold

Nokia 6110 Navigator, erfaringer?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lurer på å kjøpe denne med er spent på brukererfaringer ? :)

8888471[/snapback]

Har prøvd den litt på elkjøp og Expert.

Syntes den var veldig fin og alt, men litt liten skjerm.

GPS'delen fungerte veldig fint, og alt annet.

Er det GPS du ser etter i en mobil, gå for denne og ikke N95.

Har en N95 selv, men denne er bedre på GPS'delen

Lenke til kommentar

Har bestillt denne telefonen, og skal på ferie i Hellas om noen uker. Lurer i den forbindelse hvordan den medfølgende kartdekningen er for de smø øyene på vestkysten av Hellas (Kafalonia)? Har sett på eldre versoner av Route 66 at det i det aktuelle området er tegnet inn bare en liten veistubb..

 

Hvilke andre alternativer har jeg dersom de medfølgende kartene ikke er å skryte av?

Lenke til kommentar

-Den øverste knapperaden er klemt helt oppunder skyvedekselet slik at det er vanskelig å tastet uten å komme borti dekselet. Veldig irriterende og unødig.

-Kjip hardplast som ikke er så behagelig å bruke. Det mest ukomfortable tastaturet av alle mobiler jeg har hatt.

-Det følger kun med kart for skandinavia, andre kart må kjøpes. Det koster 10 euro per by og vanligvis 50 euro per land.

-kartene som følger med og som tilbys er fra 2006 og oppdatering er ikke inkludert.

-man kan ikke ta med seg kartene man har kjøpt til en ny mobil

-ustabil telefon, venter på første firmwareoppdatering.

-Lite gjennomtenkt programvare til PC følger, for eksempel 3 forskjellige programmer til overføring av filter og hva som kan brukes til hva er ikke helt klart.

 

Bortsett fra dette er jeg fornøyd. :-)

Lenke til kommentar

Enig i at den øverste tasteraden er plassert for nært skyvedekslet. Tastene er ikke så ille, ligner litt på N73. Allikevel er det ingenting som slår min gamle 6230.

 

Synes den er utrolig kjapp i forhold til min N73ME med siste softwareoppdatering. GPS funksjonen fungerer også rimelig bra sammenlignet med rene bil GPS`er. Den er også enkel å bruke.

Ikke like oppløftende ift det som er skrevet annet sted på forumet om oppdatering av kart osv.

Endret av Enure
Lenke til kommentar

Er det ikke route66 programvaren som er bundlet med telefonen? Da er det vel strengt tatt ganske rimelig. Skandianaviaprogramvarenpakken deres for mobil koster vell ca 200 euro tror jeg.

 

Forøvrig syns jeg hele Nokias taktikk her er rar. Hvorfor bundler de 3dje parts navigeringsprogramvare og kaller den navigator når de samtidig utvikler har egen navigeringsprogramvare til Symbian 3rd edition?

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
Ikke vet jeg, men det kan da ikke være noe som hindrer en fra å laste ned Maps og Nokia Map loader til denne? Så man kan få kart for resten av verden gratis.
Hvor finner jeg Maps?

 

Det virker som om det må stå eksplisitt i programvaren at modellen støttes. Jeg har prøvd programmer for E65 og får bare beskjed om at modellen min ikke er støttet så programmet vil ikke installere.

 

Nokia lister fremdeles 6110 under "kommende modeller" på siten sin og og har ikke modellnummeret lagt inn i noen av de mange skriptene sine. Så jeg får fremdeles ikke sjekket om det finnes oppdateringer til den ustabile firmwaren eller om det er andre programmer jeg kan legge inn.

Lenke til kommentar

Her er mine erfaringer:

 

PLUSS

 

Raske menyer

 

Bra batteri

 

Sylskarp skjerm

 

Symbian Series 60 ver. 6.1 operativsystem.

 

Man slipper å kjøpe GPS til ferien, dersom man ikke har veldig høye krav. Her er GPSen alltid med. Ingen sparat GPS å drasse på og være redd for å glemme igjen i bilen.

 

Konge navigasjon, som er kjapp og fungerer flott! Navigasjonsdelen er integrert med f.eks adressebok, så man kan finne og navigere til adresser som er oppført. Det er mye bra å si om navigasjonsdelen, men lar det bli med det.

 

Muligheter for å få opplest meldinger.

 

God radio, med søkefunksjon, der man kan søke frekvenser der man befinner seg. RDS hadde vært bedre, men...

 

God mp3-spiller av den nye typen, der man bruker navigasjonstasten til å styre den. Det er lett å finne låter.

 

Ikke slark eller ulyder i slidermekanismen

 

Vekk med pop-porten! Her er det minijack (dessverre bare 2,5mm for hodetelefoner, og mini-USB for data.

 

3G

 

ENDELIG vakkerklokke som har repetisjon på valgte ukedager. På tide! Dessuten kan man legge til alarmer som skal aktiverer innen de neste 24 timer.

 

Meget bra nettleser. Om det ikke er godt nok, bruk Opera Mini, som kan lastes ned gratis. Kjempeprogram!

 

Egen slot for minnekort på siden. Man slipper å fjerne batteridekslet.

 

Telefonen er ikke billig, men man får mye for pengene.

 

Kameraet tar bra bilder, men mangler autofokus. Eget kameradeksel besytter kameralinsen, og aktiverer/deaktiverer kameraet. Kameraet har panoramafunksjon (har ikke prøvd det ennåI. I tillegg video med halv VGA-oppløsning (er det CIF det heter?)

 

Telefonen spiller høyt. Ikke problemer med for lav lyd. Det gjelder både telefonsamtaler, radio, mp3-spiller og GPS.

 

Hendig format. Ikke av de tynneste, men det har sine fordeler. Grepet blir bedre og man har minnekortslot på siden, ikke under batteridekslet.

 

 

MINUS

 

Litt liten skjerm, men er vel derfor batterivennligere.

 

Kartene er fra 2006. Hvordan er det med gratis oppdatering?

 

MYE kjip plastikk.

 

Småkjipe hodetelefoner.

 

Mangler ennå timer og stoppeklokke. Dette må kjøpes utenom.

 

Batteridekslet var mildt sagt vanskelig å få av de første gangene. Håper det blir mer medgjøreig med tiden. Likevel trengs det ikke åpnes for annet enn å skifte SIM-kort eller ta bort batteriet.

 

Talltastaturet er helt greit, men øverste rad ligger for nær nederste kant på displaydelen.

 

Diktafonen kan bare spille inn snutter inntil 1 minutt.

 

 

 

Telefonen har fått meget god omtale i test på Amobil, samt på Mobilsiden.dk:

 

http://www.mobilsiden.dk/?aId=4432

 

Det var det jeg kom på i farten. Kommer eventuelt til å legge til flere opplysninger.

 

Jeg er veldig godt fornøyd med Nokia 6110!

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar
Symbian Series 60 ver. 6.1 operativsystem.

8926604[/snapback]

Bare for å rette litt på deg. Symbian Series 60 versjon 3.1.

 

Forøvrig er dette Symbian versjon 9.2 tar jeg ikke feil, og UI er Series 60 3.1 (også kjent som Series 60 3rd edition, feature pack 1)

Vekk med pop-porten! Her er det minijack (dessverre bare 2,5mm for hodetelefoner, og mini-USB for data.

8926604[/snapback]

Det er jammen meg på tide, skjønner ikke hvorfor Nokia har tviholdt på den ufattelig dårlige pop-porten sin :thumbdown:

Lenke til kommentar
Symbian Series 60 ver. 6.1 operativsystem.

8926604[/snapback]

Bare for å rette litt på deg. Symbian Series 60 versjon 3.1.

 

Forøvrig er dette Symbian versjon 9.2 tar jeg ikke feil, og UI er Series 60 3.1 (også kjent som Series 60 3rd edition, feature pack 1)

 

 

 

Ok, takk for korreksjonen! Rett skal være rett :)

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Har ikke så mye erfaring med telefonen siden jeg fikk tak i den igår, men en ting jeg stusset litt på var at den slo seg av inatt og måtte inn med laderen for å få den igang igjen (var nylada i går kveld) :hmm: Men syns byggekvaliteten er god. Ikke noe slark noen steder.. Glidemekanismen er nydelig. Ser noen skriver at den øverste tallrekka er knotete å bruke, men det syns ikke jeg.

 

Men det jeg IKKE er fornøyd med er kvaliteten på kartene som kan lastes ned. Det forhåndsinstallerte over norden er bra, men kjøpte kartet med Hellas siden jeg skal dit på ferie. Det ble en enorm skuffelse. Kreta har verken byer eller veier. Samme med de andre ferieøyene. Å betale 49 EUR for dette syns jeg direkte er drøyt. Så anbefaler å sjekke ut størelsen på kartene før det lastes ned. Norden er på mange å hundre MB, Hellas 29 MB... :no: Svaret ligger nok der.

 

Men telefonen i seg selv liker jeg :thumbup:

Lenke til kommentar
Men det jeg IKKE er fornøyd med er kvaliteten på kartene som kan lastes ned. Det forhåndsinstallerte over norden er bra, men kjøpte kartet med Hellas siden jeg skal dit på ferie. Det ble en enorm skuffelse. Kreta har verken byer eller veier. Samme med de andre ferieøyene. Å betale 49 EUR for dette syns jeg direkte er drøyt. Så anbefaler å sjekke ut størelsen på kartene før det lastes ned. Norden er på mange å hundre MB, Hellas 29 MB...  :no: Svaret ligger nok der.
Jeg lastet ned Nokia Maps som er linket tidligere i tråden, det er systemet som brukes på N95. Da får jeg lastet ned kart gratis, men navigering må jeg eventuelt betale for å aktivere.

 

Prøvde et par greske øyer jeg kjenner og også dette systemet ga kun omriss av øyene uten byer, veier eller noen annen info om øyene. På fastlandet fikk jeg imidlertid mer info. Prøvde også på steder jeg kjenner i Spania, Tyskland og Frankrike og fant frem til gatene uten problemer.

 

Det ser ut som en kombinasjon med Nokia Navigator i skandinavia og Nokia Maps i resten av verden er lurest. Man må imidlertid passe på å få laste ned og cachet kartene man skal bruke når man har billig og rask forbindelse til nettet.

 

Merkene jeg gjorde på kartet med Nokia navigator er også synlige i Nokia Maps. Med 2 kartsystemer på mobilen er dette skikkelig leketøy. :cool:

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
Har installert Nokia Maps og den laster ned kart jeg zoomer inn på. Hva ekstra gir Map loader?

8930995[/snapback]

Med maploader kan du forhåndsinstallere kart på minnekortet slik at du slipper å laste dem ned "on the road" og få høye gprs kostnader grunnet nedlasting av kart.

Lenke til kommentar

Den bruker fortsatt gprs når du f. eks. søker etter et sted, eller en gjenstand, når du beregner ruter etc. I tillegg så sjekker den vel av og til om den har nyeste informasjon tror jeg.

 

Uansett kan du tvinge den til å aldri bruke gprs slik: Alternativer->Innstillinger->Nettverk->Bruk nettverk->Aldri

 

Men da vil du miste noe av funksjonaliteten. F. eks. når jeg søker og har slått på det alternativet får jeg alltid beskjed om at stedet ikke er funnet. Uansett vil denne trafikken være minimal sammenlignet med det å laste ned kart...

Lenke til kommentar

Dette så interessant ut!

 

Slik jeg forstår det, er 6110 kompatibel med nedlastede kart fra Nokia Maps.

 

Imidlertid står det at det koster penger å navigere.

 

Men gjelder dette kart som overføres til minnekortet og deretter brukes i 6110? 6110 trenger jo ikke laste ned noen kart i tillegg, dersom de allerede ligger på minnekortet.

Endret av CellularDude
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...