Gå til innhold

Hvor vanskelig er fagprøva for IKT?


Anbefalte innlegg

Er nå ferdig med første året mitt som IKT lærling og har et år igjen til fagprøven. Også lurer jeg litt på om folk har erfaringer rundt fagprøven? Er den veldig vankselig eller går det greit hvis man har den grunlegende viten innenfor IT? Føler selv at jeg ikke er et IT orakel, men....

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har en fagprøve fra 2002 som ble gjennomført her den gangen, oppgaven er å sette opp en 1 nettverksserver med domenekontroller (windows 2000) med BIOS passord,1 stk klient med ms office insallert, brukerene som er der skal ha tilgang til et hjemmeområde som bare de får se, og et fellesområde som alle har tilgang til. Det skal også være antivirus installert. Nettverksprinter skal også være på maskinene.

 

Logon script for å mappe H: til \\server\users\%user% og for å mappe F: til \\server\felles.

 

Active Directory skal være satt opp med gruppe som du legger brukerene inn i for å gi de tilgang til \\server\felles

 

Beskriv hva HMS er (Helse, Miljø og Sikkerhet)

Lag brukerveiledning der du beskriver hvordan man starter opp, logger på og oppretter og lagrer filer på serveren. (Legg også til bedriftens retningslinjer i denne)

 

Beskriv hva som menes med Preventivt Vedlikehold.

 

Serverprcen skal du forresten "oppgradere" til en server, dvs. ta en middels bra maskin å sett inn evt. bedre cpu, større hdd, mer minne o.l.

 

Hele greia skal dokumenteres til punkt og prikke og meget pr0 style lizm.

 

Dette er ihvertfall en oppgavetype som jeg har skjønt er ganske vanlig å få :)

 

 

edit: så på en skala fra 1 - 10 tenker jeg 3

Dokumenteringen er vel egentlig det som tar mest tid

 

Men for all del, hus at du for ekstrapoeng om du gjør fancy ting selv, f.eks ordner backup med f.eks automatisk utbrenning av en dvd 1 gang i uka

RW-DVD f.eks så har du 14 stk, 1 for hver dag :)

Endret av Equerm
Lenke til kommentar

jeg lurer på en ting. jeg sitter å tar eksamen nå faktisk:p

Hvor detaljert skal logg være? skal jeg beskrive hver eneste installasjon (prgramvare mener jeg i denne samenheng) til punkt å prikke.

 

eks: jeg trykket neste, så på de foskjellige valgene og valgte avansert, så trykket jeg neste osv..?

dette var bare et eksempel. jeg har ikke gjort det så detaljert men er litt usikker på akkurat dette.

Lenke til kommentar

Jeg skrev alt av endringer, oppsett, installasjonsalterativer mm. i loggen.

 

Jeg visste ikke om dette var positivt, men ettersom jeg fikk diverse spørsmål som gikk på ting som ikke direkte var skrevet i hovedoppgaven så kunne jeg bare gi en lett forklaring, og ende med: "alle detaljene står i loggen".

 

Dette viste seg å være veldig bra, spesielt også når jeg holdt foredraget og hele tiden avsluttet med: "Det står mer om dette i loggen", eller "loggen inneholder alle detaljene".

 

I bunn og grunn, en annen it-kyndig person skal kunne vurdere fleksibiliteten, sikkerheten, brukervennligheten osv. bare ved å se på loggen.

 

Dette er hvertfall min erfaring :)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har nettopp hatt min fagprøve for IKT-Driftsfag.

 

Du som lurte på hva du kommer til å få i oppgave.

Hos oss var det slik at bedriften min valgte et alternativ hos Prøvenemda, som sier at bedriften spesifisere oppgaven til lærlingen selv.

Da er du jo garantert å få noe du har jobbet med. Det fikk jeg.

 

Hva som er normalt å få avhenger vel litt av hvor du jobber, men oppgaven skal inneholde alle punkter i læreplanen din. Ta en titt på den.

 

Loggen bør ikke innholde noe særlig mer enn avvik fra planleggelsen og bekfreftelse på at du har holdt deg til tidsfristene du selv har satt.

Lenke til kommentar

nice. hadde samme fagprøve som deg equerm:P hehehe.

fikk meget bestått. da hadde eg dette som ekstra:

 

Antivirus

Backup

brannmurinnstillinger

+++

Og endret litt slik at det hadde blitt lettere å tilføye brukere etterhvert.

lagde da Bruker maler,

samt satte en egen bruker som administrator, slik at den innebygde ikke ble brukt.

Lenke til kommentar
Du skal dekke så mye av læreplanen som du kan. Linux er ikke en stor del av den, for å si det sånn.

9049673[/snapback]

 

Hva med de som går i lære der man kun bruker f.eks Linux-server da?

Valg av OS må da være uten interesse, man tar da ikke fagbrev i versjon X eller Y av wndows?

Lenke til kommentar

På læreplassen min hadde vi Novell. Tok i bruk en kombinasjon av Novell og Windows NT server for Exchange. Besto, sommeren 2006.

 

Råd til dere andre, ikke ligg på latsiden med serverdrift! Og krev fra arbeidsgiveren å få tid til å fokusere på serverdrift, merka jeg sleit når jeg skulle starte 2 måneder i forveien med fagprøva. Hos oss ble det litt for mye brukerstøtte :l

Endret av Deosl
Lenke til kommentar

har du jobbet med hovedvekten av læretiden din innen gnu/linux så er det det du bruker på fagprøven. men det er jo et valg du skal gjøre selv, hvis fagleder og lærenemda har gjort jobben sin da de lagde fagprøven din. eksempl er "sett opp en sentral løsning for autentifisering av brukere" og ikke "sett opp en windows 2003 server med ActiveDirectory".

 

en av IKT lærlingene der jeg jobber har nylig avlagt fagprøve med kun gnu/linux basert løsning. imponerte prøvenemda og fikk en fortjent bestått meget godt som karakter. kan jo nevne at ingen i nemda hadde noen som helst forkunnskaper om gnu/linux, noe som gjelde for de flerste som sitter i

slike prøvenemder...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...