Gå til innhold

Slitsomt å få utbetalt billån?


Strukt

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har fått bevilget lån til bil i min bank. (dnbnor). Skal dra ned til banken imorgen å få utbetalt dette lånet, men når jeg leser hvordan det skal gjøres blir jeg litt skeptisk.

 

Jeg stiller meg litt spørrende til Punkt 3 og 4 som lyder:

3. Tegn forsikring med full kasko og panthaverinteresse, og omregistrer bilen til ny eier.

 

4. Når DnB NOR Finans har mottatt signerte dokumenter og bilen er omregistrert, vil lånebeløpet straks bli utbetalt til selgerens konto. Dersom det er heftelser på bilen, vil dette bli innfridd av oss. Selgeren vil da få restbeløpet.

 

Dette betyr altså at bilen må allerede være omregistrert på meg FØR vi får utbetalt lånet? Det vil vel ikke selgeren gjøre? Hade jeg solgt bil hade jeg villet se penger før jeg i det hele tatt omregistrerer bilen.

 

Er det jeg som misforstår noe her ?

 

En annen ting som jeg leste var også dette:

Penger på hånden

Når du skal kjøpe bruktbil, kan det være lurt å sørge for at du har finansieringen klar. Det kan du gjøre ved å søke om lånebevis. Lånebeviset viser at du har fått innvilget billån i DnB NOR Finans. Når du har bestemt deg for bil, må bilen godkjennes av DnB NOR Finans. Beviset har en gyldighet på 3 måneder, og det koster selvsagt ingenting.

 

Hva mener de egentlig med dette?

 

Jeg hadde fått svar hvis jeg hade kontaktet dnbor direkte men nå er det søndag så jeg lurer på om noen her har litt info til meg. Virker ekstremt slitsomt dette...

 

Bilen står 8mil fra der jeg bor også...

Endret av Strukt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DnB betaler selvsagt ikke ut lånet før de får tilfredsstillende sikkerhet. Dvs pant i bilen, noe de først kan få når denne er registrert over på deg. Med dette menes det at du må få et midlertidig vognkort fra statens vegvesen. Faks dette til banken, og det skal være godt nok. Så lenge man skal ha pant i bilen, finnes det nok ingen vei utenom dette. Få et finansieringsbevis, samt nummeret til kontaktpersonen din i banken. La selger ringe banken din dersom han lurer på noe. Alt dette er (dessverre) vanlig prosedyre. Hadde DnB betalt ut før bilen var registrert til deg, har man et problem dersom selger er en kjeltring som selger bilen to ganger evt stikker av.

Lenke til kommentar
DnB betaler selvsagt ikke ut lånet før de får tilfredsstillende sikkerhet. Dvs pant i bilen, noe de først kan få når denne er registrert over på deg. Med dette menes det at du må få et midlertidig vognkort fra statens vegvesen. Faks dette til banken, og det skal være godt nok. Så lenge man skal ha pant i bilen, finnes det nok ingen vei utenom dette. Få et finansieringsbevis, samt nummeret til kontaktpersonen din i banken. La selger ringe banken din dersom han lurer på noe. Alt dette er (dessverre) vanlig prosedyre. Hadde DnB betalt ut før bilen var registrert til deg, har man et problem dersom selger er en kjeltring som selger bilen to ganger evt stikker av.

8884931[/snapback]

 

Okay,

 

Nå vet jeg ikke om dnbnor ville ha pant i bilen da vi stiller med en egenandel på 50 000kr... (bilen koster 231 000) Det burde vel være en grei sikkerhet?. Men det kanskje er en vanlig prosedyre at de vil ha pant i bilen uansett? Jeg og min samboer har en god og ordnet økonomi som banken også vet om.

 

Det kanskje da er best å dra til den bankfilial som holder til der selger bor, alt kanskje kan ordnes på samme dag? noe som helst er ønsket.

Lenke til kommentar
Hele vitsen med såkalte billån er at de får pant i bilen, det er det som gjør at renten blir lavere enn for vanlige forbrukslån.

8886819[/snapback]

 

Ok det er sikkert fornuftig nok, jeg var bare redd att selgeren ville stille seg på bakbeina. Men jeg har snakket med han og banken idag og det virker som at alt kommer å ordne seg.

 

Uansett takk for hjelpen folkens, snart drar jeg å henter meg en ny bil! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...