Gå til innhold

Formatering og partisjonering


Anbefalte innlegg

Jeg har en pc her med 5 partisjoner : Jeg hadde win98 på c:, XP på d:, så het de andre "progz", "spill" og "flåi i våi"(diverse med andre ord :P"

 

Jeg gidder ikke å ha 98 og xp på maskinen lengre, så jeg formaterte c og d og jeg la inn xp. Men det som skjedd var at c: ble system disken og d boot disken (kan ikke formatere noen av de i disk management i xp)

 

Jeg har lyst til å "sveise" de to partisjonene inn til en. Slik at den blir større. Hvordan gjør jeg det?

 

Jeg tenkte å skaffe meg en oppstartsdiskett, starte opp og formatere begge derifra, så partisjonere de i fdisk. Jeg vet ikke hvordan jeg lager en oppstartsdiskett i xp (hvis det går an), hvordan gjør jeg det?

 

Eller har dere noen andre forslag?

 

Bruker xp på denne maskinen også btw...

 

Takker for alle seriøse svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis begge de partisjonene tilhører samme harddisk, så ville jeg ha sveiset dem sammen på denne måten..;

 

Boote opp fra WinXP-plata. Når man velger Setup for å installere et OS, så får man fram en meny over alle partisjonene. Så fjerner du bare c: og d: Merk dem og les på skjermen hva du må gjøre for å fjerne en partisjon. Tror bare du skal trykke en eller annen bokstav..

 

Så tar du all den ledige plassen og lager én ny partisjon. Voila.. Denne blir kanskje c: da..? Hmm.. Og så kan du jo bare fortsette installasjonen av WinXP. Velg hvilken partisjon du skal installere på osv.. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
havegg skreiv:

Hvis begge de partisjonene tilhører samme harddisk, så ville jeg ha sveiset dem sammen på denne måten..;  

 

Boote opp fra WinXP-plata. Når man velger Setup for å installere et OS, så får man fram en meny over alle partisjonene. Så fjerner du bare c: og d: Merk dem og les på skjermen hva du må gjøre for å fjerne en partisjon. Tror bare du skal trykke en eller annen bokstav..  

 

Så tar du all den ledige plassen og lager én ny partisjon. Voila.. Denne blir kanskje c: da..? Hmm.. Og så kan du jo bare fortsette installasjonen av WinXP. Velg hvilken partisjon du skal installere på osv.. Lykke til!  

 

Jeg bootet opp med xp cd'en og formaterte c og d:. Men jeg kunne ikke øke antall MB enn det de hadde fra før, jeg kunne ikke sveise de sammen mao :cry:

 

"Så tar du all den ledige plassen og lager én ny partisjon" - det fikk jeg ikke til, jeg prøvde.

 

Vet noen om et program som gjør nesten det samme som Partition Magic?

Får denne feil meldinga:

Init Failed: Error 100.

Partition table is bad

 

Hva kan jeg gjøre?

Eller er det noen andre programmer jeg kan bruke?

Vil endre på partisjonene og flytte windows til en annen HD.

 

Skal du flytte OS'et ditt over til en annen HD mener jeg at du må innstallere en ren versjon. Til endring av partisjoner kan du bruke Disk Management. Bruker du XP forresten?

 

Takk for svar til alle btw :)

Lenke til kommentar
havegg skreiv:

Hvis begge de partisjonene tilhører samme harddisk, så ville jeg ha sveiset dem sammen på denne måten..;  

 

Boote opp fra WinXP-plata. Når man velger Setup for å installere et OS, så får man fram en meny over alle partisjonene. Så fjerner du bare c: og d: Merk dem og les på skjermen hva du må gjøre for å fjerne en partisjon. Tror bare du skal trykke en eller annen bokstav..  

 

Så tar du all den ledige plassen og lager én ny partisjon. Voila.. Denne blir kanskje c: da..? Hmm.. Og så kan du jo bare fortsette installasjonen av WinXP. Velg hvilken partisjon du skal installere på osv.. Lykke til!  

 

Jeg bootet opp med xp cd'en og formaterte c og d:. Men jeg kunne ikke øke antall MB enn det de hadde fra før, jeg kunne ikke sveise de sammen mao :cry:

 

"Så tar du all den ledige plassen og lager én ny partisjon" - det fikk jeg ikke til, jeg prøvde.

 

Vet noen om et program som gjør nesten det samme som Partition Magic?

Får denne feil meldinga:

Init Failed: Error 100.

Partition table is bad

 

Hva kan jeg gjøre?

Eller er det noen andre programmer jeg kan bruke?

Vil endre på partisjonene og flytte windows til en annen HD.

 

Skal du flytte OS'et ditt over til en annen HD mener jeg at du må innstallere en ren versjon. Til endring av partisjoner kan du bruke Disk Management. Bruker du XP forresten?

 

Takk for svar til alle btw :)

Bruker XP ja, men ikke SP1.

Treger ned dataen noe jævlig.....

Lenke til kommentar

Jeg bootet opp med xp cd'en og formaterte c og d:. Men jeg kunne ikke øke antall MB enn det de hadde fra før, jeg kunne ikke sveise de sammen mao  :cry:  

 

"Så tar du all den ledige plassen og lager én ny partisjon" - det fikk jeg ikke til, jeg prøvde.

Du skulle ikke formatere dem. Først skulle du fjerne partisjonene!

 

La oss si at c: var på 5 GB og d: på 10GB

Så fjerner du begge partisjonene. Da vil du få 15 GB med upartisjonert harddisk. Velg denne delen og lag en ny partisjon. Velg og bruke alle 15 GB-ene. Deretter(!) må du formatere den..

 

Forstod du det bedre? Partisjonere først, formatere etter på.. Begge partisjonene hører vel til samme harddisk???

Lenke til kommentar

Jeg bootet opp med xp cd'en og formaterte c og d:. Men jeg kunne ikke øke antall MB enn det de hadde fra før, jeg kunne ikke sveise de sammen mao  :cry:  

 

"Så tar du all den ledige plassen og lager én ny partisjon" - det fikk jeg ikke til, jeg prøvde.

Du skulle ikke formatere dem. Først skulle du fjerne partisjonene!

 

La oss si at c: var på 5 GB og d: på 10GB

Så fjerner du begge partisjonene. Da vil du få 15 GB med upartisjonert harddisk. Velg denne delen og lag en ny partisjon. Velg og bruke alle 15 GB-ene. Deretter(!) må du formatere den..

 

Forstod du det bedre? Partisjonere først, formatere etter på.. Begge partisjonene hører vel til samme harddisk???

 

Ahh.. forstår.. ja, begge harddisken hører til samme harddisk..

går det an å fjerne en partisjon i oppstarten av xp-innstalleringen da?

 

Kjetil-Lura: har bare en HD i den pc'en. Men skal bruke fdisk hvis ikke jeg kan fikse det i starten av XP-innstalleringen..

 

*tester*

Lenke til kommentar

Ahh.. forstår.. ja, begge harddisken hører til samme harddisk..

går det an å fjerne en partisjon i oppstarten av xp-innstalleringen da?

Ja, det er jo det jeg har prøvd å fortelle deg. Du får opp en oversikt over alle partisjonene. Da kan du også fjerne dem ja.. og opprette nye..

 

Hva er det du har prøvd å gjøre? :roll:

Lenke til kommentar

Det er faktisk det jeg har gjort. Men etter at jeg har slettet partisjonene så står det unpartitionated space 2 plasser siden jeg har fjernet 2 partisjoner. Når jeg så skal formatere de, så får jeg ikke større plass til rådighet enn det som var på den bestemte partisjonen opprinnelig. :( Så jeg kan ikke sveise sammen de to partisjonene der... :cry:

Lenke til kommentar
Det er faktisk det jeg har gjort. Men etter at jeg har slettet partisjonene så står det unpartitionated space 2 plasser siden jeg har fjernet 2 partisjoner. Når jeg så skal formatere de, så får jeg ikke større plass til rådighet enn det som var på den bestemte partisjonen opprinnelig. :(  Så jeg kan ikke sveise sammen de to partisjonene der...  :cry:

Dette er litt gjetting, men hvis du fjerner de to du vil sveise sammen, starter installen på nytt, for SÅ å legge inn en ny partisjon med den ledige plassen. Burde logisk sett gå... verd et forsøk ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...