Gå til innhold

Anbefalt blender/lukker på nattlandskap


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg begynner smått å få dreisen på dette med blender og lukkertider, men er fortsatt litt usikker på hva som er anbefalt for å få best mulig kvalitet ut av Nikons 18-55mm D40 kit-linse hvis jeg har ubegrenset lukkertid å gå på. Kameraet står på tripod, og det er ikke noe problem hvis jeg vil blende ned og øke lukkertiden, men er dette fordelaktig? Har merket at vignettering er mye mer tydelig ved noen blendernivåer, men hva er regelen her? Noen anbefalte f-nivåer å holde meg innenfor? Blir det mere støy ved lange lukkertider?

 

Takk for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne siden påstår at ved 18mm er objektivet ditt skarpest på f/8, og ved 55m er det f/11 som gjelder. Vignettering ved 18mm forsvinner ved f/5.6.

 

Og når det gjelder støy, så er det mest et resultat av ISO'en du velger å skyte med. Skyt alltid med ISO100/ISO200 dersom du kan - de er støyfrie.

 

Når du skal ta bilder med lange lukkertider, så kan du skru på "noise reduction" som fjerner lyse pixler dersom du får problemer med disse.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Når du skal ta bilder med lange lukkertider, så kan du skru på "noise reduction" som fjerner lyse pixler dersom du får problemer med disse.

 

Lykke til :)

8880599[/snapback]

 

Snakker du om slike brente pixler? Feks røde dotter på bildene? Etter for lang lukketid?

Må nok aktivere det på min 350D. Har vært plaget med et parr røde pixler på lang lukketid. Har sett det i menyen (den mer avanserte).

Lenke til kommentar

Støyreduksjonen står altid på på mitt kamera, siden det ligger skjult i en undermeny. Ellers er det som er skrevet om vignettering og optimal blender helt riktig. Man bør holde seg mellom f/8 og f/11 på de fleste objektiver.

Til det opprinnelige spørsmålet er det ikke lett å gi noe skikkelig svar. Om natten gjelder i utgangspunktet samme reglene som om dagen. Man må eksponere etter hvor mye lys det faktisk er, og det kan man ikke tippe på forhånd. Det eneste man kan si er at det er ganske mørkt, og at man får måle lyset for å finne ut hvor mørkt. Ingen netter er like, akurat som ingen dager er like. Er det mye skygger for månelyset på motivet ditt, eller ligger det badet i månelys? Det finner du ut der og da.

Sett kamera på stativ og bruk AV til å ta en prøve-eksponering. Blir bildet for lyst eller mørkt går du over til M, og kompenserer for dette. Hvis automatikken i kamera valgte 2 sek ved blender 8, så prøver du med med 4 sekunder hvis det ble for mørkt. Er det enda for mørkt må du legge til enda mer tid. Er bildet for lyst, så går du opp til 1 sekund, osv osv.

Det eneste som er forskjellig i forhold til om dagen i så måte, er at sensorene får trøbbel med varme pixler når man bruker lange lukkertider. Jeg bruker nesten aldri så lange lukkertider (tar sjelden slike bilder), men jeg har forstått det slik at ved et halvt minutt eksponering så får man ofte slike problemer. Det kan jeg ikke bekrefte ut fra personlig erfaring, men det virker fornuftig.

Lenke til kommentar
(snip)...jeg har forstått det slik at ved et halvt minutt eksponering så får man ofte slike problemer. Det kan jeg ikke bekrefte ut fra personlig erfaring,...(/snip)

8903301[/snapback]

...men det kan jeg. Riktignok på min eldre 300D, men du finner nok omtrent det samme på din Nikon. Noise reduction er bra, lav ISO er også bra.

Jeg har også noise reduction aktivert hele tiden, da den kun slår inn ved lange eksponeringstider og jeg ikke ser noen grunn til ikke å ha den aktivert. (Canon 30D)

 

I denne gamle tråden finner du bikeridr sine tabeller for eksponeringsnivåer og tilhørende ISO/lukker/blender verdier. Som PMnormal skriver gjelder det å finne hvilken EV som er gjeldende og deretter regne/lese de andre verdiene ut fra det. Kameraets maksimale lukkertid blir fort begrensende hvis det er veldig mørkt og du ikke har fjernutløser med "bulb"-funksjon.

 

I denne tråden har leg lagt ut tre bilder fra tiden før jeg visste alt dette, bildene har mange "hot-pixels" (ca 30), men de er ikke så skjemmende som øvrig støy. Hot-pixels er relativt enkelt å fjerne med clone-tool, bare man er klar over problemet. Litt nede i tråden er det vist hvordan etterbehandling med NoiseNinja kan redusere støy, men det beste er nok å bruke så lav ISO som mulig.

 

- Rams

Endret av RamsPhoto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...