Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg får snart opp en Linux box. Jeg har NGT 704*384.

Jeg hoster selv ett domene.

Så tenkte jeg å sette opp ett par shell til meg selv og kamerater.

Hvordan setter jegg opp shell i Linux? Lage ny bruker? Så får han en mappe på min maskin som han kan kjøre irc bounchere osv. fra?

 

Hvor mange shell kontoer kan jeg ha ca.?

 

For å få vhost, må jeg bare skrive inn IP'en min i f. eks. muh configen og skrive inn min vhost?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg får snart opp en Linux box. Jeg har NGT 704*384.

Jeg hoster selv ett domene.

Så tenkte jeg å sette opp ett par shell til meg selv og kamerater.  

Hvordan setter jegg opp shell i Linux? Lage ny bruker? Så får han en mappe på min maskin som han kan kjøre irc bounchere osv. fra?

 

useradd

 

Hvor mange shell kontoer kan jeg ha ca.?

 

ikke mange med den kjipe ut speeden på linja.

 

For å få vhost, må jeg bare skrive inn IP'en min i f. eks. muh configen og skrive inn min vhost?

 

Vel, først må du jo sette opp en reverse, hvilket jeg tviler på du får til med ngt. Men du kan f.eks irc'e med ipv6 og sette opp egen reverse.. www.freenet6.net

Lenke til kommentar

Du trenger ikke fast ip for å få vhost, men det er enklere.

http://www.apacheweek.com/features/vhost :

VirtualHost sections for non-IP Virtual Hosts

 

Non-IP virtual hosts are configured in a very similar way. The IP address that the requests will arrive on is given in the <VirtualHost> directive, and the host name is put in the ServerName directive. The difference is that there will (usually) be more than one <VirtualHost> section handling the same IP address. In order for Apache to know whether a request arriving on a particular IP address is supposed to be a name-based requests, the NameVirtualHost directive is used to tell Apache the IP addresses for name-based requests. A virtual host can handle more than one non-IP hostname by using the ServerAlias directive, in addition to the ServerName.

Du kan ha flere domains hostet på samme ipadressen vha apache. Sett opp en dynamisk ip leverandør for de domainene du vil hoste.

Lenke til kommentar

useradd

adduser kan også brukes. Hvilken man bruker er smak og behag.

 

Hvor mange shell kontoer kan jeg ha ca.?

 

ikke mange med den kjipe ut speeden på linja.

Antall konti man kan ha er uavhengig av hastighet på linjen (men nytten går jo ned hvis linjen alltid er full). Og dersom du kun skal kjøre irc-bouncere og slikt så spiser de lite båndbredde.

Lenke til kommentar
Du trenger ikke fast ip for å få vhost, men det er enklere.

http://www.apacheweek.com/features/vhost :

VirtualHost sections for non-IP Virtual Hosts

 

Non-IP virtual hosts are configured in a very similar way. The IP address that the requests will arrive on is given in the <VirtualHost> directive, and the host name is put in the ServerName directive. The difference is that there will (usually) be more than one <VirtualHost> section handling the same IP address. In order for Apache to know whether a request arriving on a particular IP address is supposed to be a name-based requests, the NameVirtualHost directive is used to tell Apache the IP addresses for name-based requests. A virtual host can handle more than one non-IP hostname by using the ServerAlias directive, in addition to the ServerName.

Du kan ha flere domains hostet på samme ipadressen vha apache. Sett opp en dynamisk ip leverandør for de domainene du vil hoste.

 

*host host* når man snakker om vhost og IRC er det gjerne reverse-DNS det er snakk om...... ikke apache vhost :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Nå har jeg innstalert RedHat 7.2 (fant ikke 7.3) på min "hoved maskin" for å teste.

Jeg får til å lage brukere. Men jeg får bare til å logge meg på shellet på lokalt nettverk! Jeg har satt opp noen BitchX klienter, men muh og bnc ville ikke innstaleres.

Eggdrop lot seg innstaleres, alt så ok ut. den kom seg på irc sto det, og jeg måtte msg'e den for å bli master. Men jeg finner den ikke :(

 

Noen sier til meg jeg ikke trenger å bruke IPv6 andre sier jeg trenger (??)

 

Jeg forstår ikke problemet med å få vhost når domene peker til min hjemme IP (peker til boxen).

 

Hvordan setter jeg realname osv. til en bruker?

 

Jeg har shell hoss host-it.no. når jeg skriver ps aux, ser jeg kun mine prosseser. Når jeg lager brukere og de skriver ps aux ser de alle prossesene og de kan drepe dem.

Hvordan gjør jeg slik dem kun ser sine prosseser? og kan jeg låse en bruker til f. eks. 3prosseser?

 

Edit: når jeg innstalerte redhat får jeg ikke starte opp windows igjenn :o jeg har windows og linux på 2 forskjellige hdd'er. noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Nå har jeg innstalert RedHat 7.2 (fant ikke 7.3) på min "hoved maskin" for å teste.

Jeg får til å lage brukere. Men jeg får bare til å logge meg på shellet på lokalt nettverk! Jeg har satt opp noen BitchX klienter, men muh og bnc ville ikke innstaleres.  

Eggdrop lot seg innstaleres, alt så ok ut. den kom seg på irc sto det, og jeg måtte msg'e den for å bli master. Men jeg finner den ikke :(

 

Hvis den er på irc er det bare å bruke /whois bot , er du ikke sikker så telneter du den å ser hva som skjer.

Noen sier til meg jeg ikke trenger å bruke IPv6 andre sier jeg trenger (??)

Du trenger det hvis du skal ha ditt eget reverse oppsett på f.eks en adsl linje når isp'n din ikke tillater slikt for enkeltkunder.

Jeg forstår ikke problemet med å få vhost når domene peker til min hjemme IP (peker til boxen).

 

men.. peker ip'n til domenet ditt ?

Hvordan setter jeg realname osv. til en bruker?

I hvilken klient ? evt i adduser scriptet hvis det er det du tenker på-

Jeg har shell hoss host-it.no. når jeg skriver ps aux, ser jeg kun mine prosseser. Når jeg lager brukere og de skriver ps aux ser de alle prossesene og de kan drepe dem.

Hvordan gjør jeg slik dem kun ser sine prosseser? og kan jeg låse en bruker til f. eks. 3prosseser?

Skal du låse en bruker til 3 prosesser så må du lage deg et script som sjekker opp hvor mange de har lov til å kjøre og hvor mange dem kjører, evt få det til å kille overflødige/alle prosessene.

Edit: når jeg innstalerte redhat får  jeg ikke starte opp windows igjenn :o jeg har windows og linux på 2 forskjellige hdd'er. noen som kan hjelpe?

Du har ikke tilfeldigvis ikke en feilmelding eller en litt mer detaljert beskrivelse av problemet, ligger problemet i bootloadern ? kommer den ikke opp i menyen ?

Lenke til kommentar

heisann..

 

Du MÅ ha reverse-DNS for at du skal får vhost til å frungere med irc. Irc serveren tar en nslookup på din ip mot internett. Selv om du har en dynamisk navne tjenste så er det bare forward-DNS. Det er din ISP som eier ip'n og den som styrer med reverse-DNS. Du må evnt. få skaffet deg fast ip og/eller få din ISP til å sette opp reverse-DNS til ditt domene.

 

Så lenge du ikke har satt opp reverse-DNS vil du alltid få det din ISP har.

f.eks ti2913012-2134.bb.online.no (telenor adsl, er noe annet fra NGT)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...