Gå til innhold

Jorda.. hvor gammel?


Anbefalte innlegg

Hvor gammel sier bibelen at jorda er? Hvor lang tid har gått siden Gud laget verden? Sola er omtrent 4,5 milliarder år gammel (kilde: national geographic). Hvis bibelen sier mindre enn 4,5 milliarder år, da må vel det være bevis nok at Gud ikke skapte verden? Eller skapte Gud jorda og alt på den uavhengig av alt annet i det ekstremt svære universet? Står det ikke i bibelen av Gud skapte universet og alt?

 

Vil gjerne ha en forklaring på dette. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne karen står bak den famøse 6000-årsdateringen. Bibelen sier meg bekjent ikke direkte noenting om alderen, me ved å regne stamtavler og slikt kan man finne ut av en alder. Stamtavlene er mest sannsynlig ufullstendige og/eller gale, så det har ikke så mye å si, men hardcore kreasjonister vil selvsagt holde på at dette er en god måte å datere jorda på.
Lenke til kommentar
Hvor gammel sier bibelen at jorda er? Hvor lang tid har gått siden Gud laget verden? Sola er omtrent 4,5 milliarder år gammel (kilde: national geographic). Hvis bibelen sier mindre enn 4,5 milliarder år, da må vel det være bevis nok at Gud ikke skapte verden? Eller skapte Gud jorda og alt på den uavhengig av alt annet i det ekstremt svære universet? Står det ikke i bibelen av Gud skapte universet og alt?

 

Vil gjerne ha en forklaring på dette. :)

8864354[/snapback]

 

Husk at Gud er allmektig. Han kunne lett latt det se ut som om Jorda er millioner av millioner av år.

Lenke til kommentar

Det er en rekke vitenskapelige bevis som avkrefter de religiøse oppfattelser, men dersom en skal behandle dette vitenskapelig, er dette nokså irrelevant da det til syvende og sist er de religøse, de som har postulert antagelsen, som har bevisbyrden.

 

Men kristendommen, og andre religioner lik den, er ikke en vitenskapelig teori. Den bygger på "bevis" fra autoritet, fra utvalgte (hvis sågar er ulikt tolket) deler fra (høyst sannsynlig) oppdiktete kilder, fra å selektivt underbygge en allerede fastslått tro - for å lokke og skremme folk til deres kontroll - alt fullstendig trass i mot den vitenskapelige metode. Å forsøke å motbevise vitenskapelig - å appellere til fornuft og logikk - en tro som bygger på en i utgangspunktet ufalsifiserbar tanke - eksistens av en allmektig, allvitende og "allelskende" (pøh) skaper - en sådan tro virker mot sin hensikt og gir den bare mer anerkjennelse enn den fortjener.

Lenke til kommentar
Tok du den ikke? Guds hær er de kristne, som ikke stiller spørsmål til hvem som skapte Gud osv. Tror hvertfall det var meningen. Eller alle de folkene som gjorde det de første kristne sa, fordi de ikke visste bedre på den tida.

8876190[/snapback]

 

Så han skulle ungå at de stillte spørrsmål ved å få det til å virke som om jorden er 13 milliarder år gammel, når bibelen mener den er cirka 6000 år gammel?

 

Jeg ble bare enda mer forvirret nå.

Lenke til kommentar

Haha, ikke prøv å vreng diskusjonen her, Kasparov. Jeg svarte ikke på alder, jeg svarte på betydningen av uttrykket Guds hær. Kristne misjonærer er det vel, som ble så overbeviste av bibelen og de første kristne at de - uten å stille spørsmål - spredte kristendommen. Korstogene vet du om, de brukte makt. Men nok om det, diskusjonen skal ikke spore av her.

Lenke til kommentar
Sola er omtrent 4,5 milliarder år gammel (kilde: national geographic). Hvis bibelen sier mindre enn 4,5 milliarder år, da må vel det være bevis nok at Gud ikke skapte verden?

unnskyld meg, men jeg bare må spørre noe om den setningen der:

Hvorfor skulle det at jorda har en bibelsk kortere eksistens en sola, bevise at gud ikke skapte jorda?

 

hvis gud er allmektig og skapte hele universet, så kunne han jo ha laget sola milliarder av år før han lagde jorda..

 

er det fordi lyset kom etter jorda du mener dette?

 

for hvis gud er allmektig så er det jo ingenting som sier at han ikke skapte jorda et helt annet sted i universet, og deretter flyttet jorden der den er nå, eller noe annet liknende..

 

eller kanskje han skapte sola og resten av universet, så skapte han jorda lenge etter sola, men gjorde det slik at lyset ikke nådde jorda før han sa "La det bli lys!"

 

du tenker vist ikke på det at gud skulle være allmektig.

 

ps. etter så mye relegions prat må jeg bare si det at jeg tror ikke på noen relegion, eller gud. relegion suger... hardt.. jeg tar vitenskap over relegion en hver dag.

Lenke til kommentar
Sola er omtrent 4,5 milliarder år gammel (kilde: national geographic). Hvis bibelen sier mindre enn 4,5 milliarder år, da må vel det være bevis nok at Gud ikke skapte verden?

unnskyld meg, men jeg bare må spørre noe om den setningen der:

Hvorfor skulle det at jorda har en bibelsk kortere eksistens en sola, bevise at gud ikke skapte jorda?

 

hvis gud er allmektig og skapte hele universet, så kunne han jo ha laget sola milliarder av år før han lagde jorda..

 

er det fordi lyset kom etter jorda du mener dette?

 

for hvis gud er allmektig så er det jo ingenting som sier at han ikke skapte jorda et helt annet sted i universet, og deretter flyttet jorden der den er nå, eller noe annet liknende..

 

eller kanskje han skapte sola og resten av universet, så skapte han jorda lenge etter sola, men gjorde det slik at lyset ikke nådde jorda før han sa "La det bli lys!"

 

du tenker vist ikke på det at gud skulle være allmektig.

 

ps. etter så mye relegions prat må jeg bare si det at jeg tror ikke på noen relegion, eller gud. relegion suger... hardt.. jeg tar vitenskap over relegion en hver dag.

8878010[/snapback]

 

Ifølge bibelen er gud ikke allmektig, og du kan lese om at solen og månen ble skapt etter jorden, for å skille natt og dag, og for å fastsette høytider.

Lenke til kommentar
Kristne misjonærer er det vel, som ble så overbeviste av bibelen og de første kristne at de - uten å stille spørsmål - spredte kristendommen.

8877910[/snapback]

Grunnen til at kritendommen er så populær er på grunn av at Romeriket, som hersket over hele den kjente verden, tok den til seg. Da hele Europa var kristen var det bare å begynne å omvende (les: slakte) hedningene. Men nok OT, nå!

Lenke til kommentar

I forbindelse med dette kan det være interessant å se på hva en høyt respektert kristen troslærebok sier om saken:

 

”Hvor gammel er Jorden? Hvor lenge er det siden ”i begynnelsen”? Vi kan etter Skriften bare gi ett svar: Det er umulig å svare på. Skriften selv gir oss ingen holdepunkter.

Derimot kan vi svare sikkert at det er positivt uriktig å angi jordens alder til ca.

6000 år. Vi vet nemlig ikke hvor lenge den var ”øde og tom”. Og egentlig er

det vel heller ikke mange troende bibellesere som hevder at jordens alder er ca.

6000 år.”

Lenke til kommentar
Enig i at selvmotsigelser i Bibelen ikke motbeviser at det kan eksistere en gud (hva nå enn en gud er...). Men Gud (Jahve) eksisterer definitivt ikke.

8879275[/snapback]

 

Ja, man må skille mellom "en gud" og Jahve.

 

En gud kan i teorien ha satt i gang Big Bang, slik at en gud kan finnes og bibelen og samtlige myter fortsatt være rent oppkok. Men at Jahveh skal finnes, det skal mye til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...