Gå til innhold

Hvordan kjøre Tri-screen? [LØST]


Gjest

Anbefalte innlegg

Hvordan kan jeg få til dette?

 

Jeg har et radeon 1950pro kort med 2 DVI utganger, de bruker jeg nå til duelscreen, men jeg har også en VGA utgang på hovedkortet som er fra det integrerte skjermkortet, er det mulig å koble inn en skjerm her?

 

Eller går det i det hele tatt med crossfire, hvis jeg gir noen kroner å kjøper meg det? takk for svar :)

 

Med hovedkortet jeg har nå har jeg 1 PCIE16X 1 PCIE4X, kan jeg bare kjøpe et dårligere skjermkort å bruke en utgang fra det? i 4ganger porten?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ettersom jeg vet er det kun Matrox (Parahelia) skjermkort som har mulighet for

tri-mode\Quad-mode men her må du ofre en god del av spillytelsen.

 

før så kunne man under 98 kjøre flere skjermer med å innstalere flere PCI skjermkort

men dette er ikke en mulighet lenger om man ikke har et eldre p4 eller Athlon system

med standard PCI kortplasser

 

dog må jeg nevne at det er lite som støtter tre skjermer bortsett fra flight simulator og lign spill.

 

 

med crossfire hk eller lignende med flere 16(8)x porter er det mulig med flere skjermkort som gjør det teoretisk mulig med flere en 2 skjermer. men dog uten crossfire\SLI aktivert.

har ikke prøvd dette ut så her må du spør noen andre.

Lenke til kommentar

Ok for det eneste jeg er ute etter er en ekstra "independent skjerm" ikke til å spille på etc, bare en skjerm jeg kan dra dokumenter, internetsider etc på. Noen med noen gode ideer?

Lenke til kommentar

Litt usikker med hovedkortet, har lest om hovedkort som rett og slett lar deg velge en av delene (onboard VGA vs skjermkort), men ikke begge samtidig. Sjekk eventuelt BIOS/manual for dette, er du heldig sparer du pengene på et nytt skjermkort :)

 

Personlig kjører jeg et 7800GT sammen med et skral av et 7300GS (4 utganger totalt samtidig), og så lenge du kjører skjermkort fra samme produsent (nVidia vs ATi) kan det være så enkelt som plugg inn skjermkort, start maskin, og driverene du har inne finner ditt nye kort :) Begge kortene jeg har er 16x PCI Express, og sitter derfor på 16x slottene. Grunnet hardware begrensninger kjører nå kortene på 8x, men dette har i praksis ingen betydning for mitt bruk (testet, hehe...).

 

16x slotten er bakover kompatibel, men 4x TROR jeg blir et stort problem med tanke på skjermkort (er ikke de fleste PCI Express skjermkort bygget for 16x slotter/kontakter eller er jeg helt på bærtur nå?).

 

I så fall spørs det egentlig ikke om du bare kan kjøpe et billig vanlig PCI skjermkort som du nevnte. Anbefaler et ATi kort hvis du allerede har et ATi kort fra før med tanke på drivere, så blir alt samlet under samme kontrollpanel ;)

 

Detalj: 3 skjermer = triplehead.

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Litt usikker med hovedkortet, har lest om hovedkort som rett og slett lar deg velge en av delene (onboard VGA vs skjermkort), men ikke begge samtidig. Sjekk eventuelt BIOS/manual for dette, er du heldig sparer du pengene på et nytt skjermkort :)

 

Personlig kjører jeg et 7800GT sammen med et skral av et 7300GS (4 utganger totalt samtidig), og så lenge du kjører skjermkort fra samme produsent (nVidia vs ATi) kan det være så enkelt som plugg inn skjermkort, start maskin, og driverene du har inne finner ditt nye kort :) Begge kortene jeg har er 16x PCI Express, og sitter derfor på 16x slottene. Grunnet hardware begrensninger kjører nå kortene på 8x, men dette har i praksis ingen betydning for mitt bruk (testet, hehe...).

 

16x slotten er bakover kompatibel, men 4x TROR jeg blir et stort problem med tanke på skjermkort (er ikke de fleste PCI Express skjermkort bygget for 16x slotter/kontakter eller er jeg helt på bærtur nå?).

 

I så fall spørs det egentlig ikke om du bare kan kjøpe et billig vanlig PCI skjermkort som du nevnte. Anbefaler et ATi kort hvis du allerede har et ATi kort fra før med tanke på drivere, så blir alt samlet under samme kontrollpanel ;)

 

Detalj: 3 skjermer = triplehead.

8871692[/snapback]

 

Takk for svar :) men åssen får jeg fram alle 3 skjermene? for f.eks ati sitt driveroppsett vil kun virke på 2 skjermer, hvis du ikke har en splitter og setter på klone :/

men trenger jeg et ekstra program? har du et?

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Alle 3 skjermer på hva? Har du 2 skjermkort får du 2 nye utganger. Har du 1 skjermkort vil kun 2 av utgangene samtidig fungere, selv om du har DVI + VGA/DVI + TV utgang. Matrox korta er litt spesielle der, med triple/quad etc. utganger ;)

 

EDIT: Ingen programvare trengs, kan bruke Windows sitt eget skjermpanel (høyreklikk på skrivebordet, velg egenskaper, og gå inn i skjerm innstilingene fanen). Her ser du nå 2 skjermer. Nytt skjermkort, og nye vises.

 

EDIT2: Har lagt ved et bilde som demonstrerer. Skjermutgang som er valg er 7300GS kortet. For øyeblikket er projektoren av, så denne utgangen har jeg skrudd av for øyeblikket :)

post-15998-1181945034_thumb.png

Endret av Boye
Lenke til kommentar
Alle 3 skjermer på hva? Har du 2 skjermkort får du 2 nye utganger. Har du 1 skjermkort vil kun 2 av utgangene samtidig fungere, selv om du har DVI + VGA/DVI + TV utgang. Matrox korta er litt spesielle der, med triple/quad etc. utganger ;)

 

EDIT: Ingen programvare trengs, kan bruke Windows sitt eget skjermpanel (høyreklikk på skrivebordet, velg egenskaper, og gå inn i skjerm innstilingene fanen). Her ser du nå 2 skjermer. Nytt skjermkort, og nye vises.

8871733[/snapback]

 

edit: GENIALT!! takk for all hjelp :D

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Du kan dra og flytte de nesten med pikselpresisjon, så det meste er mulig :)

8871791[/snapback]

 

Dette er egentlig det svaret jeg har prøvd å finne, den store "multiscreen guiden" hjalp meg heller ikke stort med mitt problem.

 

Nå er det bare å eksperimentere litt ;) rote litt etter noen gamle pci kort hehe

Lenke til kommentar

Får du problemer med video, spill eller liknende...bare ta en tur tilbake til den kjempetråden - vis siste side, og les bakover så får du nesten garantert løst det meste av problemer :) Den tråden er en absolutt gullgruve, litt synd at den er såpass stor.

Lenke til kommentar

Njææææ, du kan strengt talt spille på begge kortene, men det ene kortet er trolig såpass mye bedre at du sikkert vil bruke dette på hovedskjermen din. Er du litt uheldig må du kanskje inn i BIOS for å velge at du har skjermkort på begge PCI Express 16x slottene, ellers blir det plug&play. Ingen ny driver så lenge du har samme produsent. Skjermkortet får egne innstillinger i nVidia panelet. openGL fungerer ganske bra over flere skjermer, men Direct3D blir problematisk.... Jeg har lekt meg litt med et lite program som heter "SoftTH" hvor man får triplehead i spill over 2 skjermkort, og det fungerer veldig bra bortsett fra musepilen som fort blir låst på kun midterste skjerm ;(

 

PS: Flere skjermer over 2 kort med SLI aktivert fungerer ikke såvidt jeg vet? DVS: Du kan ha 2 kort, men SLI-funksjonen hvor 2 kort samarbeider for 3D render må være avskrudd.

 

EDIT: Beklager edit, og småposter og skriveleif, forsøker å spise en småkald pizza før den blir virkelig kald :innocent:

Endret av Boye
Lenke til kommentar

Kan bekrefte at dette fungerer smertefritt. Jeg kjører tre skjermer på en 7800GTX sammen med en 7600GS (se resten her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=17508)

 

Hadde jeg hatt tid til å spille, så skjer det på skjermen i midten som er koblet til 7800GTX, mens de to sekundærskjermene på hver flanke er koblet til 7600GS. Har også tv og/eller projektor som kan kobles til det andre uttaket på 7800GTX dersom man skal spille i større format.

 

Det er ikke behov for å installere noe som helst lurium, bare vanlig nvidia-driver. Resten går av seg selv, og egenskaper for skjerm ser ut som bildet viser. Som det allerede er nevnt, så kan du selvfølgelig konfigurere skjermenes innbyrdes posisjon slik du selv ønsker, men en generell anbefaling er at innstillingene matcher hvordan det ser ut på pulten din... ;)

 

post-79843-1181948784_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Kan bekrefte at dette fungerer smertefritt. Jeg kjører tre skjermer på en 7800GTX sammen med en 7600GS (se resten her: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=17508)

 

Hadde jeg hatt tid til å spille, så skjer det på skjermen i midten som er koblet til 7800GTX, mens de to sekundærskjermene på hver flanke er koblet til 7600GS. Har også tv og/eller projektor som kan kobles til det andre uttaket på 7800GTX dersom man skal spille i større format.

 

Det er ikke behov for å installere noe som helst lurium, bare vanlig nvidia-driver. Resten går av seg selv, og egenskaper for skjerm ser ut som bildet viser. Som det allerede er nevnt, så kan du selvfølgelig konfigurere skjermenes innbyrdes posisjon slik du selv ønsker, men en generell anbefaling er at innstillingene matcher hvordan det ser ut på pulten din...  ;)

 

post-79843-1181948784_thumb.jpg

8872160[/snapback]

 

Da antar jeg det blir akkurat det samme med ATI?

Lenke til kommentar
Interessant. Må prøves ut altså :)

 

visste ikke at det fungerte jeg.

 

Må jeg ha SLI brua over kortene?

8874176[/snapback]

 

Glem SLI en liten stund og heller tenk 2 stk PCI-E 16x slotter på hovedkortet. ;)

 

SLI brua trengs kun når du har to like kort som skal kjøre SLI

Lenke til kommentar
Da antar jeg det blir akkurat det samme med ATI?

 

Nå er det lenge siden jeg hadde ATI i maskinen, så jeg skal vokte meg vel for å være bombastisk på ATIs vegne, men det ville forundre meg stort dersom dette skulle være et problem.

 

Det jeg nok heller hadde vært noe skeptisk til, er å blande ATI og nvidia, for da ser jeg for meg at man løper en risiko for kluss med drivere som krangler seg i mellom.

 

I gamle dager så måtte man bruke agp-kort pluss et pci-kort, og i riktig gamle dager så brukte vi et pci-kort og et isa-kort – men sistnevnte var for i det hele tatt å få to skjermer (hvilket knapt var støttet i operativsystemet), for kortene hadde jo ikke to uttak på den tiden. Da var det viktig at man i BIOS definerte om det skulle være agp, pci eller isa som skulle være master, men i dag blir dette mer av akademisk interesse når man sitter med både to og tre pcie-porter.

 

 

Må jeg ha SLI brua over kortene?

 

Nei, tvert i mot. Du ønsker jo ikke at kortene skal jobbe sammen, de skal kjøre hver for seg slik at du får fire uttak. I SLI vil du bare sitte igjen med ett aktivt uttak. Jeg har for øvrig undret meg over hvorfor de er nødt til å deaktivere de andre tre uttakene når man kjører SLI, skulle tro at man med to kort i SLI i det minste skulle kunne kjøre to skjermer… :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...