Gå til innhold

Overført penger for et utlegg til feil arb.taker!


whitewolf

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg fikk en tlf fra min tidligere arbeidsgiver som sa at det hadde blitt gjort en feil med en utbetaling for et utlegg som en arbeidstaker hadde kjøpt.

De hadde overført beløpet til meg, men det skulle egentlig gått til en annen tidligere kollega (han har forresten også fått pengene for utlegget, og jeg skulle egentlig ikke fått det utlegget).

Dette fant de ut denne uken, men saken er at overførselen skjedde i Sept. i fjor og lurer da på de kan kreve beløpet tilbake siden det er så lenge siden (litt over 9mnd) og jeg har vært i ny jobb nå ca 2,5mnd.

Hvilke krav sitter jeg med?

 

Mvh .....-...... ......

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ærligtalt da mann...vær nå game og gi dem pengene tilbake. Er det noe å lure på?

 

Hvis det var så lite beløp at du ikke merket det så vil du heller ikke merke å betale tilbake.

 

Var beløpet så stort at du viste med engang at noe var galt og du priset din lykkes smed for å gi deg gratis penger så viste du også at noe var galt og du stjal.....oooog desto større grunn til å gi det tilbake.

 

AKIRA

Lenke til kommentar
ærligtalt da mann...vær nå game og gi dem pengene tilbake. Er det noe å lure på?

 

Hvis det var så lite beløp at du ikke merket det så vil du heller ikke merke å betale tilbake.

 

Var beløpet så stort at du viste med engang at noe var galt og du priset din lykkes smed for å gi deg gratis penger så viste du også at noe var galt og du stjal.....oooog desto større grunn til å gi det tilbake.

 

AKIRA

8853968[/snapback]

 

Jeg spurte ikke om hva jeg burde gjøre, men hvilke krav som gjelder ang. foreldringstid osv. Jeg er klar over at noen tusen ikke er så mye penger i dag, men synes det er dårlig/uproff og først finne ut slike ting etter over 9Mnd. og så prøve og få de tilbake.

Jeg vet hva jeg kommer til å gjøre og gidder ikke og være kjipt mot tidligere bedrift.

Lenke til kommentar

Den alminnelige foreldelsesfrist er jo på 3 år. Imidlertid kan man jo diskutere om arbeidsgiver i det hele tatt har en fordring på deg, ettersom du ikke på noen måte har samtykket.

Tror uansett de vil ha store problemer med å inndrive disse pengene.

Jeg er ingen advokat akkurat, men om du bare forholder deg passiv og håper at firmaet gir opp, kan jeg vanskelig se for meg at det vil få noen negative konsekvenser for deg.

 

Moralen i dette får bli opp til andre å vurdere, men mitt råd e ihvertfall å beholde pengene om du ikke er opptatt av å bevare et godt forhold til firmaet.

Endret av millencolin
Lenke til kommentar

At din gamle bedrift overfører feil er deres problem og ikke ditt.

At noen gir deg penger, uten at du gjør noe aktivt for det kan neppe kalles stjeling, og kan heller ikke kreve det tilbake.

 

Du hadde jo kvinnen som overførte 500.000 feil, og hun fikk ikke igjen.

 

Og takket været denne damen uten tall-kontroll er nettbanken mye mer tungvint å bruke idag! :hrm:

 

Men som sagt tidligere, så er jo det riktige å gi tilbake!

Lenke til kommentar
Du hadde jo kvinnen som overførte 500.000 feil, og hun fikk ikke igjen.

8895398[/snapback]

Som det går klart fram i artikkelen skulle hun hatt pengene igjen. Grunnen til at hun ikke får det er at han som mottok dem er en dust som lever på minimumsinntekt. Hvis whitewolf kunne tenke seg å gjøre det samme resten av livet for å slippe å betale tilbake pengene er det selvsagt bare å kjøre på.

Lenke til kommentar
At din gamle bedrift overfører feil er deres problem og ikke ditt.

At noen gir deg penger, uten at du gjør noe aktivt for det kan neppe kalles stjeling, og kan heller ikke kreve det tilbake.

8895398[/snapback]

 

Feil. De kan kreve dette tilbake. Dette forutsetter at betalingen ikke er så liten at mottaker ikke har grunn til å reagere. Her var det snakk om en ektra utbetaling - noe som vanskliggjø en slik argumentasjon.

 

Du hadde jo kvinnen som overførte 500.000 feil, og hun fikk ikke igjen.

8895398[/snapback]

Feil igjen. Årsaken til at hun ikke fikke beløpet igjen var at mottaker ikke "eide nåla i veggen". Hadde han hatt penger vil hun fått penger tilbake.

Lenke til kommentar
Dersom du ønsker at firmaet skal være en god referanse for deg ved senere jobb intervjuer, så er det ingen tvil om hva du bør gjøre. Betal pengene tilbake umiddelbart.

8871401[/snapback]

 

 

Betal tilbake. Men har du ikke råd til å betale alt nå med en gang, så burde kontakte den gamle arbeidsgiveren og komme frem til en grei avbetalingsløsning.

8871520[/snapback]

 

 

Med tanke på referanse til senere jobber bør du betale tebake.

8886344[/snapback]

 

Les hva han skriver da!

 

 

Jeg vet hva jeg kommer til å gjøre og gidder ikke og være kjipt mot tidligere bedrift.

8854039[/snapback]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...