Gå til innhold

Er VGS bortkastet?


Barredo

Anbefalte innlegg

Det tør jeg faktisk påstå. Barne- og ungdomsskole er greit, hvor man lærer å skrive osv. Men hva er poenget med VGS? Hvorfor kan man ikke bare gå rett inn på et studium?

 

Et eksempel: En gutt som har lyst til å bli økonom har da ikke bruk for å lære geografi og historie? Høgskolene og universitetene legger selvfølgelig opp til at elevene ikke har gått VGS, og de lærer nødvendig matte o.l. der. Altså, kun det nødvendige.

 

Altså må man velge hvilken vei man skal gå allerede etter ungdomsskolen, slik som de som velger yrkesfagelige linjer.

 

Det er mange positive sider med dette: Skolegangen ville tatt kortere tid, ungdommen ville blitt mer selvstendige, hvor de kanskje må flytte ut tidligere. Vi ville fått flere høgskole-utdannede folk.

 

Det nagative måtte vært nettopp det at de kanskje må flytte hjemmefra i ung alder, men det er jo mange som gjør dette uansett. De vil også gå glipp av endel kunnskap, men det gjør jo også de som i dag velger yrkesfag.

 

Kunne dette vært noe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå gått 2 år almennfag, og må si jeg er svært fornøyd med hva jeg egentlig har lært. Dette er generelle kunnskaper, som jeg helt sikkert tar med meg videre.

 

En ulempe til ved det du nevner, er at vi kun får spesialiserte folk. Dette betyr at man blir 100% avhengige av hverandre. Dette er ikke verden klar for.

 

Selv skal jeg bli ingeniør, og da er jo faktisk en del av fagene på VGS ett krav for å kunne gå videre. 3MX, 2FY. I tillegg til da generell studiekompetanse (som betyr 3 år VGS :p)

 

Høgskolene og universitetene legger selvfølgelig opp til at elevene ikke har gått VGS, og de lærer nødvendig matte o.l. der. Altså, kun det nødvendige.

 

Hvor har du dette fra? Det er klart de regner med at han har gått VGS. Jeg er sikker på at en del av økonomistudiene krever fag som bedriftsøkonomi, og matte fra VGS.

 

Fiffig idé, men ikke gjennomtenkt :)

Lenke til kommentar

godt svart av mixy, vgs er en nødvendighet, personlig går jeg på ungdomskolen siste år, og jeg mener at kunnskapsnivået for gjennomsnittet er ikke høyt nokk for å gå rett på høyskole.. det kan jo også skylles modenheten på klassen min da :D

men for høyskole utdanning er det nødvendig med grundigere utdanning..

Lenke til kommentar

Beklager, men dette var en tåpelig idé. Du er ikke klar til å studere etter ungdomsskolen. Studier til teoretiske emner krever breddeforståelse, dette har du ikke nok grunnlag til å klare etter ungd.skolen. Det handler om studieteknikk, innføring i mange emner og aspekter, lære seg å reflektere og ikke minst modenhet. Kan banne på at de aller færreste finner ut av hva de skal bli eller studere ila ungd.skolen. Slik jeg har oppfattet det er ungdomsskolen ala; pugg, husk til prøve/eksamen, koble ut. VGS er en måte å få litt mer breddekunnskap på og samtidig lære seg noen viktige ting til studier. Kan ikke se for meg at det vil fungere med en generasjon som har spesialisert seg etter ungd.skolen. Samfunnet trenger mennesker som ikke bare kan "alt" om et par ting.

Lenke til kommentar
)

 

Høgskolene og universitetene legger selvfølgelig opp til at elevene ikke har gått VGS, og de lærer nødvendig matte o.l. der. Altså, kun det nødvendige.

 

Hvor har du dette fra? Det er klart de regner med at han har gått VGS. Jeg er sikker på at en del av økonomistudiene krever fag som bedriftsøkonomi, og matte fra VGS.

 

Fiffig idé, men ikke gjennomtenkt :)

8832068[/snapback]

 

Det er ikke slik det er nå, men slik det kunne blitt. Det finnes vel faktisk forkurs for å bli ingeniør?

 

Uansett, etter å ha lest svaret til sistemann, skjønner jeg at dette ikke er mulig. Flesteparten av oss er ikke smarte/dyktige nok til å studere med kun ungdomsskole.

 

Men jeg synes det var en litt morsom idé.

Lenke til kommentar

Det ligger nok litt i modenhet (som er nevn før her).

 

Ikke bare modenhet i seg selv for å klare å studere, men å bli moden nok til å være relativt voksen og kunne ta dine egne valg.

 

Dessuten har jeg inntrykk av at de med for lite generell kunnskap om verden ofte har mer fordommer fordi de ikke vet om/forstår hva som har skjedd, skjer og mest sannsynlig kommer til å skje. Hvilke effekter det som skjer har, og uvitenhet generelt.

 

Er det et lavt kunnskapsnivå generelt i samfunnet tror jeg også det blir lettere for en "vis" stemme som klarer å trenge gjennom mørket med uvitenhet med et så enkelt budskap at alle kan forstå og godta det uten å tenke selv eller spørre om logikken... Kan jo alltids dra relasjoner til en viss Adolf i mellomkrigstiden.. ;)

 

Kanskje litt satt på spissen, men er bare en teori jeg har..

Lenke til kommentar

Men om du spør om VGS-nivået i dag er tilfredsstillende vil jeg absolutt si nei!

 

Elever blir ikke utfordret, de blir ikke "opplært" i å tenke selv og forme meninger selv, det blir veldig mye gjengitt fra lærebøker, og nivået av selvinnsikt i de store temaene for elever i VGS blir ikke satt på prøve og utviklet i den graden det absolutt burde.

 

Får håpe det blir bedre med den nye reformen, den virker lovende, og det er absolutt på tide med en satsning på (den lavere?) utdanningen igjen!

Lenke til kommentar
snip*

8832164[/snapback]

 

Er enig med så og si alt du skriver. VGS handler om å lære seg studieteknikker, ta ansvar og ettehvert bestemme seg for et yrkesvalg. Fag er selvfølgelig viktig, men studieteknikker er noe av det viktigste jeg lærte på VGS. :)

Endret av egil88
Lenke til kommentar
Et eksempel: En gutt som har lyst til å bli økonom har da ikke bruk for å lære geografi og historie? Høgskolene og universitetene legger selvfølgelig opp til at elevene ikke har gått VGS, og de lærer nødvendig matte o.l. der. Altså, kun det nødvendige.

8831964[/snapback]

 

Hvis vi ser vekk fra de fullstendig opplagte sidene ved dette (Dannelses- og modningsfunskjonen til VGS), så er denne biten fullstendig feil. Alle høyere utdanninger som inneholder en eller annen form for matematikk forutsetter at studentene har basiskunnskaper tilsvarende en eller annen form pensum fra VGS. Det vil naturligvis være kurs som tilbyr enten spesialisering i en form for matte, eller tilbyr oppfriskningskurs, men de vil alltid bygge på et minstekrav.

 

Siden du er så skråsikker i det du sier, så kan du jo f eks ta deg en tur på et bibliotek og låne en innføringsbok i mikroøkonomi, samfunnsøkonomi eller tilsvarende bøker beregnte for førsteårsstudenter i økonomi og se hvor lett det er å forstå ut fra pensum fra ungdomsskolen. Selvfølgelig vil noen mennesker ha evner til å gjøre dette, men de tilhører unntakene.

 

Men at den norske VGS har forbedringspotensiale, det er klart.

Lenke til kommentar

De fleste som går ut fra ungdomsskolen er heller ikke i stand til å skrive en sammenhengende tekst, noe som er viktig for stort sett all form for høyere utdanning. Det er med andre ord ikke rent tekniske ting som grammatikk og matte som er viktig å ha med seg. Språk og argumentasjon, i allefall evnen til å få det ned på papir, kommer ikke av seg selv gjennom modenhet, det må jobbes med.

 

Som flere har nevnt så er den breddekunnskapen du tar med deg fra VGS nesten uvurdelig. Jeg kjenner folk som har blitt siviløkonomer med strålende karakterer uten å ha vært på VGS, men det krever en del merarbeid, og samtidig snevrer det kanskje inn en del av problemstillingene til å bare gjelde den bransjen en har jobbet med før.

 

Og det er bare de generelle fagene. Selv har jeg har jeg hatt veldig nytte av valgfagene mine, fordi studiet ikke forutsetter at jeg har denne forkunnskapen, noe som har gjort mine første semestre til en mer behagelig opplevelse.

Det er av en eller annen grunn veldig mye lettere å lære ting du allerede kan, selv om det er på et litt annet nivå.

 

At U-daler har blitt gravd ut av isbreér under istiden er kanskje ikke verdens mest relevante ting å vite for studiene mine, men noe kunnskap om verden rundt seg har aldri skadet noen.

Endret av Brillefin
Lenke til kommentar

Nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener.

 

jeg bare pekte på noen av de tingene man utvikler på VGS som ikke er en del av modningsprosessen etter ungdomsskolen. Med andre ord ting en ikke hadde plukket opp hvis en bare hadde tatt de mest nødvendige forkursene for å starte rett på en høyere utdanning.

Lenke til kommentar
Men om du spør om VGS-nivået i dag er tilfredsstillende vil jeg absolutt si nei!

 

Elever blir ikke utfordret, de blir ikke "opplært" i å tenke selv og forme meninger selv, det blir veldig mye gjengitt fra lærebøker, og nivået av selvinnsikt i de store temaene for elever i VGS blir ikke satt på prøve og utviklet i den graden det absolutt burde.

 

Får håpe det blir bedre med den nye reformen, den virker lovende, og det er absolutt på tide med en satsning på (den lavere?) utdanningen igjen!

8837326[/snapback]

 

Jeg er blant de første som tar videregående under kunnskapsløftet, og kunnskapsløftet virker egentlig ikke lovende Lærerene er ikke inntressert i å tilpasse seg de, de gjør bare det de alltid har gjort. Nya aspekter med informasjonsteknologi i skolen ol. blir skrytt til himmels i teorien, men fungerer dårlig i praksis osv.

Endret av ptta
Lenke til kommentar

Eller bedre, hvorfor ikke bare hoppe over høyere utdanning? Alt står jo i bøkene, det er jo bare å ta de med på juleferie - så er kunnskapen lagret. Det er nå fem år siden jeg var "ferdig" med min utdannelse, og først nå ser jeg klart at det ikke dreide seg utelukkende om fagkunnskap. Det er et tenkesett, og en måte å formulere seg på. Det er det å kunne trekke en mengde faktakunnskap sammen på tre sider, slik at det passer inn i en sak som skal leveres til Universitetsstyret. Det er evnen til å sette seg raskt inn i nye saksfelt, og trekke ut vesentlig kunnskap - og bygge videre på denne.

 

Metode, metode, metode.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skolen har ingen annen funksjon i samfunnet enn å fremme personlig utvikling gjennom kunnskap. Det som mangler i det norske skolesystemet er strengere krav og mer disiplin - man har for mye frihet og mange lærer ikke at man alltid kan diskutere. På sett og vis burde derfor militærtjenesten være obligatorisk siden man der snarere lærer å holde munn og bare utføre...

 

Uansett for å svare: Nei. VGS er ikke bortkastet. Særlig ikke i 2007. Heller er VGS nødvendig om du har noen form for realistisk ambisjon her i livet, du overlever også uten VGS men du får en enkelt strukturert vei å klatre videre oppover på den sosiale (og økonomiske) rangeringen.

Endret av Remerser
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...