Gå til innhold

Snedige ting du lurer på V.2


Anbefalte innlegg

Den antennes, blåser luft/eksos ut, men da skapes et vakuum som drar ny luft inn som på en eller annen måte antennes av seg selv igjen.. Kanskje av varmen som er igjen og kompresjonen det blir :hmm:

 

Men er det virkelig så enkelt å lage? Dærsken dette skal jeg prøve :wee:

Endret av gilera
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den antennes, blåser luft/eksos ut, men da skapes et vakuum som drar ny luft inn som på en eller annen måte antennes av seg selv igjen.. Kanskje av varmen som er igjen og kompresjonen det blir :hmm:

 

Men er det virkelig så enkelt å lage? Dærsken dette skal jeg prøve :wee:

I en ordentlig pulsejet har man et eksosrør, og et innsug. Da vil vakumet bli så så sterkt at det trekker luft inn igjen før flammen har blitt blåst helt ut av eksosrøret. Den trekkes derfor inn igjen til forbrenningskammeret, og antenner på nytt.

 

Hvordan det fungerer i syltetøyglass vet jeg ikke helt, men har fått det til flere ganger :)

Lenke til kommentar
Hvordan det fungerer i syltetøyglass vet jeg ikke helt, men har fått det til flere ganger :)

 

Når det blir mangel på luft i glasset blir det et lite undertrykk som suger inn gass/luft. Tilgangen på luft gjør at forbrenningen kan fortsette, noe som skaper et overtrykk og blåser ut gass.

 

Hullet vil pga. dette fungere som både innsugings og eksos.

Lenke til kommentar
Hvordan det fungerer i syltetøyglass vet jeg ikke helt, men har fått det til flere ganger :)

 

Når det blir mangel på luft i glasset blir det et lite undertrykk som suger inn gass/luft. Tilgangen på luft gjør at forbrenningen kan fortsette, noe som skaper et overtrykk og blåser ut gass.

 

Hullet vil pga. dette fungere som både innsugings og eksos.

Men vil ikke flammen bli blåst ut før undertrykket "tar over"? Og hvis ikke, vil det jo ikke komme frisk luft til?

I f.eks. en lockwood-hiller er innsuget mye kortere enn eksosen, slik at undertrykket suger inn både frisk luft og flamme...

Lenke til kommentar

Jeg begynner å bli lei av alt refleksmaset. Alt jeg har sett av data som har blitt presentert er den relative forskjellen i sannsynligheten for å bli påkjørt med eller uten refleks. Dette er imponerende nok i seg selv og nok til å overbevise de fleste, men dette tallet sier meg svært lite.

 

Noen som vet hva den faktiske sannsynligheten for å bli påkjørt med og uten refleks er? Helst sammenlignet med t.eks. sannsynligheten for å bli truffet av lynet, dø i en bilulykke, o.l..

Lenke til kommentar
Jeg er ikke ute etter personlige erfaringer, disse er jeg fullt klar over selv. De er også helt og holdent irrelevante i dette tilfellet. De beskriver bare den opplevde trygghetsfølelsen til fører/fotgjenger og ikke hvor trygg de faktisk er.

 

Jeg mener det er ganske opplagt at hvis du står midt ute på en landevei med svart tøy og uten refleks, så er sannsynligheten mye høyere for å bli påkjørt av en bil i høy fart enn hvis du er utstyrt med reflekser og mindre mørkt tøy.

 

Samtidig som sjansen for å bli nedkjørt er mye mindre på fortauet enn midt i veien. Det blir med andre ord vanskelig å få til en helt vitenskapelig konklusjon her, ikke sant?

 

Når det gjelder opplevd trygghetsfølelse i en såpass enkel fysisk modell som trafikken, så korrelerer den sterkt til den faktiske tryggheten. Ser du ikke en person før han er 2 meter foran deg har du følgelig ingen mulighet til å stoppe i tide, og kan trygt vente deg en blindpassasjer som bruker frontruta som inngang til bilen.

 

Det er ikke ulovlig i henhold til norsk lov å bruke sunn fornuft i søken om å komme til en konklusjon når problemstillingen er såpass enkel. Du er ganske enkelt sikrere i trafikken hvis førerne kan se deg. Førerne har større mulighet til å se deg hvis du har på deg en refleks. Dette betyr i all enkelhet at du er sikrere som myk trafikant i trafikken hvis du har på deg en refleks.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Det er helt riktig det du sier, men i forhold til problemstillingen er det helt irrelevant. Om sannsynligheten for å bli truffet av denne bilen er like stor som å bli truffet av lynet har argumentet ditt helt rasjonelt sett svært lite å si. Den logiske konklusjonen av dette ville da være at folk også burde bruke lynavledere.

Lenke til kommentar
*snip*

 

Det er helt riktig det du sier, men i forhold til problemstillingen er det helt irrelevant. Om sannsynligheten for å bli truffet av denne bilen er like stor som å bli truffet av lynet har argumentet ditt helt rasjonelt sett svært lite å si. Den logiske konklusjonen av dette ville da være at folk også burde bruke lynavledere.

 

Dette er som å høre Erasmus Montanus, men det er nå så.

 

Hvordan mener du man skal beregne sannsynligheten for å bli truffet av en bil hhv. med og uten refleks? Eller skal man se på den statistikk som måtte føres om dette?

 

Det sier seg da egentlig selv at reflekser skaper stor trygghet, siden man åpenbart er langt mer synlig for bilistene med refleks enn uten. Jeg ser ikke hvordan det skal være nødvendig å kreve vitenskapelig belegg for dette. Har du noengang kjørt bil selv i mørke? Man ser jo refleksene lyse opp på lang avstand.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...