Gå til innhold

TEST: Samsung SyncMaster 226BW


Anbefalte innlegg

For meg virker det som ingen produserer høykvalitets 22-tommere. Samsung sin 215 er dyrere enn 226. Samme gjelder NEC, Dell, HP osv. Skal man ha en god, dyr og stor skjerm, må man nøye seg med 20-21" størrelse eller så må man opp i 24-27" klassen. Merkelig at "alle" har valgt å hoppe over 22" størrelsen (bare se i prisguiden).

 

Jeg selv kjøpte 215 og er fornøyd. Helt jevn belysning og god kvalitet på bildet. Egentlig ville jeg ha 24", men hadde ikke råd, så en god 22" hadde passet bedre!

8814718[/snapback]

22 tommer er en billig stor løsning. Generelt sett virker det som om den minste skjermen med samme oppløsning er den beste. Alle andre er bare større versjoner med samme oppløsing til en billig penge - mest for å melke markedet med kule specs. Det er i alle fall mitt inntrykk.

 

 

Er det noen som vet om Samsung SyncMaster 206BW er den samme skjermen, bare 2 tommer mindre? I så fall gjelder vel testen også for den skjermen. Sitter å vurderer 20" versjonen nemlig :)

8815981[/snapback]

 

Jeg tror nok den testen gjelder 206BW også siden det er den samme skjermen bare 2"mindre og har litt lavere kontrast. Og det ser ut som den digge skjermen :)

8816101[/snapback]

Eh, nei? Hvis den ikke er i samme størrelse så er det et annet panel. Et annet panel har helt andre egenskaper - er ikke det fremhevet godt nok i denne testen av en skejrm med flere ulike paneler?

 

Man skal ALDRI sammenligne to skjermer basert på specs, da de så godt som aldri har det samme panelet eller den samme bildeprosessoren. Disse to komponentene spiller så stor rolle at to skjermer med identiske specs kan være som natt og dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det noen som vet om Samsung SyncMaster 206BW er den samme skjermen, bare 2 tommer mindre? I så fall gjelder vel testen også for den skjermen. Sitter å vurderer 20" versjonen nemlig :)

8815981[/snapback]

 

206 har kun 2ms respons tid og, hvis du vil lese en god 206BW test, så les her:

 

http://www.futurelooks.com/446-Samsung-Syn...tor-Review.html

 

Jeg kjøpte denne skjermen etter å ha lest denne testen, og er MEGET happy for å ha fått en så bra skjerm til den prisen. (Ca 2500kr)

Lenke til kommentar

Ifølge stor test i PCPro for noen måneder siden over 20-24" widescreen LCD skjermer, fikk ikke 225BW særlig god kritikk. Da ble Dell E228 ansett som mye bedre skjerm.

 

En måned senere testet de denne 226BW, og konkluderte med at det var den beste 22" widescreen LCD skjermen på markedet

 

Basert på dette kjøpte jeg to stk (en til meg selv, og en til min arbeidskollega).

 

Men vi reagerte begge på at vi ikke syntes tekst var opptimalt på denne skjermen. I forhold til våre eldre (også det Samsung) 19" og 20" 4:3 skjerm, synes vi nå at tekst er mye "spinklere" og med noe hvitskjær i seg. Spesielt på nettsider er dette synlig. Begge følte (uavhengig av påvirkning fra hverandre) at tekst ikke vistes korrekt eller optimalt. Til tross for forsøk på autokalibrering og manuell justering.

 

Er det slik at bredformatsskjermer rett og slett er dårligere på tekst enn 4:3 (at de ikke er helt optimalisert for dette)?

 

Når rett skal sies, er det ikke mye om å gjøre, og jeg har nok vent meg til det nå (reagerte mest med engang jeg byttet skjerm).

 

Noen som har noe input om tekstvisning på bredskjermer vs 4:3?

 

PS. Hvordan kan man sjekke panel type?

 

Grim

Endret av Grim_Fandango
Lenke til kommentar
Er veldig fornøyd med min 226BW, men er usikker på paneltype. Hvordan finner jeg ut av hva jeg har? Er det en egen tråd for denne skjermen?

 

Synes bildet er litt bedre på broderens 206BW, men liker størrelsen på min 226.

8818356[/snapback]

Her:Samsung Syncmaster 226BW GLOSSY - noe å satse på?

54 sider med alt du burde lure på.

Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
...

 

PS. Hvordan kan man sjekke panel type?

 

Grim

8818368[/snapback]

 

A panel:

Fra baksiden av skjermen:

Model:226BW [R] A

A = AOC panel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
88d5f807-dc99-4686-94bf-bcc0b56bcca8.jpg

 

Fra menyen til skjermen:

Panel info- AU M220EW01 = AOC panel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
8f0ccd02-a8bf-4edb-bc5e-0d717f427064.jpg

 

S panel:

Model:226BW [R] S

S = Samsung Panel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
94b554f1-3e79-4f43-a618-846b2da81d39.jpg

 

Panel Info-AMLCD 220M1 = Samsung Panel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
d5b981cc-c5b7-408d-80e7-9eea73ce4c8c.jpg
Endret av Dr.Ittsekk
Lenke til kommentar
...

 

PS. Hvordan kan man sjekke panel type?

 

Grim

8818368[/snapback]

 

A panel:

Fra baksiden av skjermen:

Model:226BW [R] A

A = AOC panel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
88d5f807-dc99-4686-94bf-bcc0b56bcca8.jpg

 

Fra menyen til skjermen:

Panel info- AU M220EW01 = AOC panel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
8f0ccd02-a8bf-4edb-bc5e-0d717f427064.jpg

 

S panel:

Model:226BW [R] S

S = Samsung Panel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
94b554f1-3e79-4f43-a618-846b2da81d39.jpg

 

Panel Info-AMLCD 220M1 = Samsung Panel

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
d5b981cc-c5b7-408d-80e7-9eea73ce4c8c.jpg

8820138[/snapback]

 

 

 

Jeg fikk min skjerm i dag og ingen av disse bildene stemmer med hva som er bakpå min skjerm, eller det som står i Servicemenyen. Bak på skjermen mangler det rett og slett A, C eller S.

 

post-52018-1181417964_thumb.jpg

post-52018-1181417978_thumb.jpg

 

Hvilken type panel har min skjerm?

 

Må forresten si at jeg til nå er kjempefornøyd! Min forrige skjerm har jeg hatt siden 2003 og jeg var klar for en forandring.

Lenke til kommentar

Fandango! Du sier at du bruker "Auto", men har du forsøkt DVI? Tekst spesielt blir renere (ingen skygger/glorie) så her burde skjermen gjøre jobben sin. Så lenge du kjører riktig oppløsning takler widescreenskjermer tekst likegodt som andre skjermer, ingen forskjell der :) Noen liker forøvrig ClearType for å få teksten litt tykkere, selv hater jeg det så dette er smak og behag :D

Endret av Boye
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
lov til å *bumpe* tråder? :p

9044178[/snapback]

Ikke på den måten dessverre.

Bumping er posting i gamle tråder, slik at de skal komme lengre opp på lister over de siste postede meldingene. Dette blir gjort av enkelte, og slike meldinger inneholder ofte bare "*bump*". Dette vil i første forsøk bli slettet, men hvis brukeren fortsetter bumpingen kan stenging av tråder og advarsler bli brukt. En har likevel lov til å svare på sine egne tråder, dersom en har ny informasjon å komme med. Bumping tillates i den grad at det går minimum 24 timer mellom hver slik post , at det maksimalt to stykker sammenlagt, og at innlegget inneholder minst 14 tegn.

Retningslinjer

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...