Gå til innhold

Slitasje- og belastningskader av Wii?


Anbefalte innlegg

Dette har jeg merket. For to måneder siden fikk jeg plutselig skikkelig vondt i ryggen, fra høyre skulder og nedover. All bevegelse med overkroppen gjorde vondt og det var vondt å hoste (litt kjedelig siden jeg også var forkjølet). Det var så ille at jeg våknet om natten hver gang jeg bevegde på meg i søvne. Jeg hadde heller ikke gjort noe annen fysisk aktivitet som skulle tilsi en sånn skade.

 

Sist gang jeg opplevde noe liknende var da jeg måtte levere inn en semesteroppgave samtidig som Might & Magic VIII kom ut. Det ble 16 timer foran dataen i døgnet over to uker og det ble slitasjeskade.

 

Uansett så ble det helt bra igjen etter to dager med Naproxen. Har ikke opplevd noen lignende problemer senere.

 

Jeg har spilt langt mer på PS-kontrollene og alt jeg har fått fra dem er litt såre tommelfingre. Skjønner at noen har behov for å forsvare Wii her, men det jeg opplevde var langt verre enn litt sliten/småvondt. Jeg har brukket arm og bein på skateboard, men de smertene jeg fikk fra Wii var langt verre. Istedet for å prøve å dytte skyld over på andre konsoller, bør en heller diskutere seriøst hvordan man kan unngå dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Istedet for å prøve å dytte skyld over på andre konsoller, bør en heller diskutere seriøst hvordan man kan unngå dette.

8831522[/snapback]

 

Følge rådet på skjermen? "Why not take a break" Jeg pleier å merke det godt et par dager når jeg kjører et 3 timers løp i GTR2 også. Men siden jeg velger å kjøre løpet i en sitting, er det min egen feil, og syter derfor ikke over selvpåført ubehag. (Kjører riktignok kvalik og warmup direkte før løp, så totalt blir det noe mer enn 3 timer bak rattet). Bottom line; det er kun ens egen feil om man spiller for lenge. Nytter ikke skylde på konsoll/pc/tilbehør.

Lenke til kommentar

Jeg spilte ikke mer enn 2 timer per dag (max) den uken jeg fikk vondt. Mulig jeg tok meg en røykepause midt i spillinga, men husker ikke helt sikkert akkurat det. Vet såklart at man bør ta pauser, men trodde at to timer ikke var for lenge.

 

Vi snakker om max to timers spilling per dag. Det måtte 16 timer per dag ved PC'en for å gi omtrent samme resultat.

 

Jeg vil si at det er ganske vanlig å ha to timers spillsessions uten pause og det bør gå greit. Jeg var nok veldig uheldig, og jeg tror ikke dette vil skje med så veldig mange. Jeg kommer til å fortsette å spille Wii, men ta litt flere pauser innimellom. Etter å ha gamet i nærmere 25 år, så trodde jeg at jeg hadde peiling på hva som var skadelig, men der tok jeg feil.

 

Poenget jeg ville har fram var ikke at Wii er helsefarlig, men at det kan skje uhell. Jeg trodde jeg var flink nok til å ta forhåndsregler, men det var jeg tydeligvis ikke. Mulig at det ikke var spilletiden heller som forårsaket det, men at jeg forstrakk en muskel i en uheldig bevegelse. Men nå begynner seriøse medisinere å rapportere om dette fenomenet og det er folks helse det snakkes om. Da bør man diskutere dette litt mer konstruktivt enn å benekte det eller kaste halvseriøse beskyldninger på andre konsoller.

Lenke til kommentar
Men nå begynner seriøse medisinere å rapportere om dette fenomenet og det er folks helse det snakkes om. Da bør man diskutere dette litt mer konstruktivt enn å benekte det  eller kaste halvseriøse beskyldninger på andre konsoller.

8832881[/snapback]

 

Siden noen rapporterer om 'fenomenet', bør geeks diskutere det samme 'fenomenet' konstuktivt? Yeah, sure. Cause and effect, I guess. Kos dere med det.

Lenke til kommentar

Uhell kan skje med alle konsoller, husker jeg fikk gnagsår på totten etter noen timer med Mario Party på N64 maskinen, å sykle med styrestikka tar virkelig på.

 

Eller, jeg fikk og megavondt i henda etter 10 timer Syphon Filter på PS1 i sin tid.

 

Poenget er, man har da had slike "belastnings" problemer i spilling siden Atari 2600 dagene (om ikke tidligere, siden gamingens morgen) men det har aldri blitt gjort noe fuss om det. Derfor synes jeg det er rart at de først nå syter over belastningsskader når man spiller Wii, når faktum er at det ikke akkurat er noe nyhet med belastningsskader av spilling, vis man ikke tar en pause i ny og ne.

 

Derfor jeg og sier at det virker som enkelte bare må finne noe dritt om en konsoll, slik at den ikke ser for perfekt ut. Er jo synd om den ser for perfekt ut til å være sant. Hva er det neste, at det er farlig med PS3 i huset fordi en klumpfjott klarte å miste den på stortåa, slo hodet i veggen, besvimte over steinbordet slik at han knakk nakken og endte i rullestol? Lets blame Sony shall we!

 

Det er jo en grunn til at man har slike "health and safty" deler i manualer, der oppfordres det til 10 min pause per 1 time spilling f.eks. Hvor mange følger disse rådene? Ikke jeg, jeg kan sitte å spille i 4 - 5 timer lett jeg på 1 konsoll, bytte over og spille 2 - 3 timer på neste konsoll. Med 5 konsoller og en PC er det et guds under at jeg ikke er uføretrygdet.

Lenke til kommentar
Dette har jeg merket. For to måneder siden fikk jeg plutselig skikkelig vondt i ryggen, fra høyre skulder og nedover. All bevegelse med overkroppen gjorde vondt og det var vondt å hoste (litt kjedelig siden jeg også var forkjølet). Det var så ille at jeg våknet om natten hver gang jeg bevegde på meg i søvne. Jeg hadde heller ikke gjort noe annen fysisk aktivitet som skulle tilsi en sånn skade.

 

...

 

Jeg har spilt langt mer på PS-kontrollene og alt jeg har fått fra dem er litt såre tommelfingre.

Så har du heller ikke hatt muligheten til å spille med Wii slik du spiller med tradisjonelle kontrollere heller.

 

Det er forøvrig din egen feil hvis du tar helt av. Ro litt ned. Spill andre spill enn Wii Sports. Folk har spilt Zelda i 50-70 timer uten problemer. Problemene kommer hvis du plutselig kjører på med hard fysisk aktivitet etter et stillesittende liv.

Lenke til kommentar
Skyggeboksing har eksistert i lengre tider uten at det skal få en sykdom oppkalt etter seg. Blir man ødelagt av de spillene som er på Wii så er man pill råtten inn til beinet fra før av.

8837031[/snapback]

 

Klokt, tenkte faktisk på det med skyggeboksing :thumbup:

Lenke til kommentar
Poenget er, man har da had slike "belastnings" problemer i spilling siden Atari 2600 dagene (om ikke tidligere, siden gamingens morgen) men det har aldri blitt gjort noe fuss om det. Derfor synes jeg det er rart at de først nå syter over belastningsskader når man spiller Wii, når faktum er at det ikke akkurat er noe nyhet med belastningsskader av spilling, vis man ikke tar en pause i ny og ne.

 

Nå vil jeg si at Wii'en er litt annerledes, i og med at den har blitt en slags "folkemaskin". Folk i 50 års alderen kjøper den ikke til barna, men til seg selv. Sånn sett kanskje wii-sykdommene vil bli mer kjente, da disse gruppene ikke skjønner hvorfor de begynner å få vondt.

 

På den annen side høres det ikke ut som om denne fysioterapauten var i spesielt god form, da han spilte noen timer en kveld og endte med å ta smertestillende i en hel uke. Tror ikke jeg har hørt om liknende "dagen-der-på" med wii'en...

 

Kildeartikkelen sier jo noe om at det ikke er første gang vi får høre slike nyheter, og nevner både "Nintendinitis" og "Space Invaders' wrist" =D Så det har nok blitt "gjort fuss over det" før.

Endret av LeChef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...