Gå til innhold

Formatere partisjon med OS på en enkel måte


Anbefalte innlegg

Jeg har XP home innstalert på C, mens F er til lagring. Jeg skal formatere C, men det går ikke fra XP siden XP er innstalert på den.

 

Hvordan er den enkleste måten å formatere C på? Finnes det et enkelt dos program som man kan trykke formater C eller lignende.

 

Håper noen kan hjelpe meg snart da det haster...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lag en dos-bootdisk.

 

Hva skal du gjøre med partisjonen etter formatering?

Installere OS på nytt?

Isåfall kan du jo bare stappe xp-cden i maskina og boote.

 

Jeg skal reinstalere OS ja, og har gjort det du sa, og nå har jeg 2 Win XP home innstalert på maskinen.

 

Hvordan lager jeg en dos-bootdisk?

Lenke til kommentar

Det enkleste må vel være å boote fra WinXP-plata.

 

Selv gjør jeg akkurat det;

Booter opp. Velger å installere WinXP på c:.. Der finnes det allerede et operativsystem, og får da muligheten til å formatere. Bare å lese nøye på skjermen før du trykker, og husk å ta backup av viktige ting på c: (adressebøker, mailer, innstillinger m.m.)

 

I noen tilfeller får man ikke formatert på denne måten. Hadde f.eks. en episode hos naboen der vi bare fikk beskjed om at det ikke gikk an. Da fjernet vi bare c-partisjonen og opprettet den på nytt. Da må du formatere den etter på. Alt dette gjøres også ved å boote fra WinXP-plata. Følg menyene og lykke til!

Lenke til kommentar

Lag en boot disk. Skriv "format c:" der c er partisjonen du skal formatere hvis du gidder å formatere to ganger.

 

Sett inn xp cdn etter å ha rebootet, be om å innstalere. Du får da opp en melding om at det ligger et os der fra før, trykk så esc eller hva du må trykke for en ren innstalasjon. Du får nå beskjed om partisjon å innstalere på og beskjed om at du må formatere, formater og resten fikser du selv

 

Husk!!!

Du må sette boot sequence i bios så maskinen boter fra cd og ikke hd!!!! ellers går ikke dette

Lenke til kommentar
Takker for svar, og skal prøve dem ut nå, men hvordan fjerner jeg C:

Hvis du booter fra WinXP-plata, så får du opp en meny over alle dine partisjoner når du velger å installere WinXP. Da merker du bare c: og trykker på en eller annen bokstav for å fjerne partisjonen. Les på skjermen du - husker ikke akkurat hva man må trykke på.

 

Deretter velger du den upartisjonerte plassen og lager c: på nytt. Formater med NTFS, installer WinXP og voila.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...