Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Formatere raw til ntfs


Anbefalte innlegg

Har nettopp skrudd sammen pc'n etter strømforsyninga brente, og ble sendt inn til komplett. Jeg fikk meg en overaskelse når jeg da skulle starte den opp for første gangen og fikk feilmeldingen read error. Jeg gikk selvfølgelig over allt av kontakter og jumperinnstillinger, for å sjekke at ikke feilen lå der. Men allt var riktig.

 

Jeg mente å huske at jeg kjørte fat filsystem på disken, så tenkte som så å sette den inn i en annen pc, men fikk kun beskjed om å formatere disken, regner med at det er på grunn av ulikt filsystem. Så jeg kom ikke noe lenger med det.

 

Skaffet meg en ny disk som jeg har lagt inn xp på, og tenkte som så å bruke den gamle disken som bruksdisk, men har fortsatt det samme problemet. Kjører riktignok ntfs32 på den nye disken.

På den gamle disken får jeg opp Raw som filsystem, og har googlet litt og funnet ut at dette er en betegnelse for at det ikke er noe filsystem på disken.

Surt tenkte jeg....

 

For på disken er det mye filer som jeg vil ta vare på!

Så, er det derfor noen måte å kunne konvertere disken til ntfs, uten å slette partisjonen.?

Noen annen metode for å hente ut filene.?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her er et diagnoseprogram som inspiserer partisjonstabeller og bootsektorer. Gjør det mulig å finne ut hva som er galt.

Last ned denne filen, kjør programmet, og post MBRlist.txt her.

http://home.online.no/~paulsen8/MBRlister.zip

8800415[/snapback]

 

Litt offtopic, men:

 

Kan ikke du lage en guide til å inspisere MBR, med eksempler på typiske problemer og deres løsning. Gjør den gjerne iterativ, altså at den går igjennom MBR på stadig mer detaljert måte, slik at man kan tilegne seg så mye kunnskap som man har teknisk know-how til i utg.pkt.

 

Jeg vet at jeg hadde satt veldig stor pris på en slik liten guide

Lenke til kommentar

Her er mbrlist.txt;

 

_______/ MBRlister version 5.0 \______ Windows 5.1, build 2600

----------------------- Disk 0 MBR -------------- Size 488397168 = 250 GB (232 GiB)

# Activeflag Offset _____Size____________ Type

1 80 = Yes 63 488375937 = 238464 MiB 07 = Windows NT NTFS

2 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

3 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

4 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

Partition size 488376000. Unallocated 21168 sectors.

 

----------------------- Disk 1 MBR -------------- Size 66055248 = 33 GB (31 GiB)

# Activeflag Offset _____Size____________ Type

1 80 = Yes 63 488375937 = 238464 MiB 07 = Windows NT NTFS

2 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

3 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

4 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

Partition size 488376000. Exceeds disk by 422320752 sectors.

Reading backup boot sector 488375999 (disk 1) failed.

 

----------------------- Disk 2 MBR -------------- Size 1016064 = 520 MB (496 MiB)

# Activeflag Offset _____Size____________ Type

1 80 = Yes 47 1016017 = 496 MiB 06 = DOS FAT 16 CHS

2 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

3 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

4 00 = No 0 0 = 0 MiB 00 = Empty

Partition size matches disk size.

 

 

 

 

Det første jeg tenker når jeg ser denne, er at jeg kun har to disker i realiteten.

Ting nummer to jeg oppdager er diskstørrelsen, på disken det gjelder. Begge diskene er like store (25 gig) mens kun 33 er oppgitt.. Dette gir meg en stygg pekepinn :S

Endret av jfw69
Lenke til kommentar

Om du skal redde den data du har på disken vil jeg anbefale deg å hente det ut før du prøver å konvertere eller gjøre noe annet med disken. Det er stor fare for at du mister data når du starter å skrive til disken ved formatering eller konvertering.

 

Et program jeg har god erfaring med når det gjelder å hente data ut av disker som ikke oppvører seg er GetDataBack fra runtime.org. Er usikker på om du må passe på å velge rett program i forhold til FAT eller NTFS slik som man måtte tidligere, eller om det er alt i ett i instalalsjonsfil. Eneste ulempe med dette programmet er at det ikke er gratis.

Lenke til kommentar
Om du skal redde den data du har på disken vil jeg anbefale deg å hente det ut før du prøver å konvertere eller gjøre noe annet med disken. Det er stor fare for at du mister data når du starter å skrive til disken ved formatering eller konvertering.

 

Et program jeg har god erfaring med når det gjelder å hente data ut av disker som ikke oppvører seg er GetDataBack fra runtime.org. Er usikker på om du må passe på å velge rett program i forhold til FAT eller NTFS slik som man måtte tidligere, eller om det er alt i ett i instalalsjonsfil. Eneste ulempe med dette programmet er at det ikke er gratis.

8806381[/snapback]

 

Vet, men problemet er at jeg ikke har tilgang på disken.

Skal prøve programmet du nevnte:)

Lenke til kommentar

Du sier du har to disker, du mener to fysiske harddisker da, ikke sant? MBRLister lister, uten at jeg vet med sikkerhet, de logiske stasjonene i maskinen. Altså i en maskin med én fysisk harddisk, partisjonert i to, slik at man i Min Datamaskin ser en stasjon C: og en stasjon D: så vil MBRLister liste opp to stasjoner.

 

kårrekt mi iff ajm vrång...

Lenke til kommentar

Merk deg at du må ha en annen disk å kopiere innholdet til. Du kan ikke starte å bruke hardisken før du har tatt alt du vil ha fra den. Det kommer til å ta timesvis å scanne disken fordi den skanner hver eneste sektor. Anbefaler deg å lagre step 2 og step 3 slik at du slipper å scanne igjen om du slår av programmet en stund.

 

Når du har berget alt du vil ha partisjonerer du og formaterer disken i "diskbehandling". Etterpå kan du overføre data tilbake på den nyformaterte disken.

Lenke til kommentar
Du sier du har to disker, du mener to fysiske harddisker da, ikke sant? MBRLister lister, uten at jeg vet med sikkerhet, de logiske stasjonene i maskinen. Altså i en maskin med én fysisk harddisk, partisjonert i to, slik at man i Min Datamaskin ser en stasjon C: og en stasjon D: så vil MBRLister liste opp to stasjoner.

 

kårrekt mi iff ajm vrång...

8806419[/snapback]

 

Litt usikker når det gjelder det, mener å huske at det kun kan dreie seg om en tom partisjon på 8mb, men tror ikke den var en ordentlig partisjon, kun en uekte en som fantes før jeg i det hele tatt oppretta noen.

Lenke til kommentar
Merk deg at du må ha en annen disk å kopiere innholdet til. Du kan ikke starte å bruke hardisken før du har tatt alt du vil ha fra den. Det kommer til å ta timesvis å scanne disken fordi den skanner hver eneste sektor. Anbefaler deg å lagre step 2 og step 3 slik at du slipper å scanne igjen om du slår av programmet en stund.

 

Når du har berget alt du vil ha partisjonerer du og formaterer disken i "diskbehandling". Etterpå kan du overføre data tilbake på den nyformaterte disken.

8806436[/snapback]

 

Det er jeg klar over, det er derfor jeg nå har to disker i pcn. Jeg hadde tenkt den gamle disken som bruksdisk da, og den nye ligger kun systemet på akkurat nå. La inn xp på nytt på den.

Men men, begynner å se enden på de filene vel, ser ingen annen mulighet å gi tapt på filene og formatere disken. øsj..

Lenke til kommentar

MBRlister viser 2 fysiske disker og et memorykort.

Problemet har du allerede selv sett, at disk 1 er bare 31 GiB. Da begynner jeg å lure på om du har satt en jumper feil? Mange disker har en jumper som begrenser størrelsen til 32 GB.

Hvis det ikke er det så mistenker jeg at disken er defekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...