Gå til innhold

Fototur over vidden, hva kan man fotografere?


Anbefalte innlegg

Heihei!

 

I morgen natt skal jeg over vidden med klassen. Jeg har planlagt å ha med meg mitt 350D og kit-objektivet (18-55mm f/3.5-5.6), samt 70-210mm'en min.. Vi skal være der under solopp- og nedgangen, og da håper jeg på å få tatt noen fine bilder.

Selvom det er ganske varmt for tiden, kan det bli kaldt der oppe om natten. Hvordan kan jeg best mulig beskytte utstyret mitt mot kulde og eventuelle slag? Jeg har selvfølgelig mulighet til å ta med meg en sekk.. :)

 

Hva kan jeg ta bilde av der oppe, annet enn soloppganger og -nedganger? Selvfølgelig blir det noen bilder av folk, siden jeg tross alt drar med 24 andre.. :)

 

Tar også imot alle mulige tips dere kan gi meg med stor takk! :love:

Gleder meg virkelig.. :fun:

 

Redigert: Skiftet emnetittelen, da jeg fikk svar på mitt første spørmål ganske kjapt. Nå vil jeg ha forslag på hva jeg kan ta bilder av..

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke mye du trenger å tenke på annet enn kanskje å ta med deg batteriene til et lunt sted om natten slik at de varer litt lenger.

8798825[/snapback]

De skal altså ikke utsettes for så alt for mye kulde? :)

Det skal jeg klare.. :)

 

Hvor mye kulde tåler egentlig et sånt kamera, og ikke minst objektivene?

 

Været for Bergen.. :)

 

Turen begynner i morgen kveld kl. 21, og vi er nede igjen i 9-tiden.. :) Altså 12 timer..

 

Vi skal ikke ha med oss telt eller noe sånn. Bare en sovepose å sove i.. Hehe..

 

Red.: Som dere sikkert ser, melder Storm Weather Center 22 grader og overskyet i 20-tiden i morgen kveld. Jeg kan umulig tenke meg at det blir under 11-12 grader på noe som helst tidspunkt under turen. Ei heller mye vind.

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
...

Hvor mye kulde tåler egentlig et sånt kamera, og ikke minst objektivene?

...

8798852[/snapback]

I Canons brukermanual for 350D står det at arbeidstemperaturen for huset er mellom 0-40 grader. (Clicky!)

 

Men selv har jeg brukt mitt 400D-hus i kuldegrader så fingrene til slutt ikke greide å manipulere hjulkontrollen, så noen minusgrader tror jeg ikke du behøver å bekymre deg om. :thumbup:

 

-MightyTwin.

Endret av AnEvilTwiner
Lenke til kommentar
...

Hvor mye kulde tåler egentlig et sånt kamera, og ikke minst objektivene?

...

8798852[/snapback]

I Canons brukermanual for 350D står det at arbeidstemperaturen for huset er mellom 0-40 grader. (Clicky!)

Og omtrent det samme gjelder vel også for objektiver, antar jeg? :whistle:

 

Høres bra ut, så selv om kanskje jeg fryser under soveposen med lufttemperatur på 10 pluss-grader, lider kameraet ingen nød, og koser seg med temperaturen.. Hyggelig.. :)

Lenke til kommentar

Ihvertfall.. Jeg vet nå at kameraet tåler de påkjenningene som er mulig under værforholdene jeg skal utgi meg på, så det skal nok ikke være noe problem å ta med seg kameraet. Har nå bestemt meg for å satse på å ta med kameraet, så sant ikke noe uforutsett skjer.

 

Så, over til mitt andre, og forhåpentligvis siste spørsmål:

 

Hva kan man fotografere der oppe på vidden, øde, helt alene? Kan selvfølgelig ta bilder om kvelden, morgenen og midt på natten. Det eneste jeg tenker på er solen.. (som tidligere nevnt i førsteposten) :)

Forslag, noen?

Lenke til kommentar

Tja,

 

da jeg gikk over Hardangervidden så såg jo jeg ting som blomster, så det ble noen bilder av de med fantastiske bakgrunner (om man ser vekk i fra at jeg ikke klarte å få bildene til å vise at bakgrunnene var fantastiske).

 

Videre er det jo mye elver/småfosser/vann og fugler (henger litt sammen).

Det er vel gjerne snø igjen på vidden enda. Var hvertfall det når jeg gikk der i juli 05.

(1200 - 1400 Moh).

 

Ensome trær/busker kan være ok motiver. Steiner.

 

Det er MASSE muligheter. Det handler bare om å se de og klare å finne den beste vinkelen osv.

 

Men det var da kanskje noen ideer ?

 

(Er det forresten 'vidden' fra Fløyen-Ulriken du snakker om ? Eller ER det Hardangervidden ?)

 

Mvh,

Beej80

Lenke til kommentar
Ikke mye du trenger å tenke på annet enn kanskje å ta med deg batteriene til et lunt sted om natten slik at de varer litt lenger.

Tja, batterier som ikke er i bruk varer lenger når de oppbevares kaldt. Når de er i bruk, bør de ha litt høyere temperatur, så en idé er å oppbevare dem kjølig om natten, og putte dem i lommen til frokost... Men som tomsi42 sier, med de temperaturene som er nå om dagen er det ikke noe stort problem. Med mindre det blir ganske mange minusgrader, burde et fulladet batteri holde hele turen uten problem.
Lenke til kommentar
Ikke mye du trenger å tenke på annet enn kanskje å ta med deg batteriene til et lunt sted om natten slik at de varer litt lenger.

Tja, batterier som ikke er i bruk varer lenger når de oppbevares kaldt. Når de er i bruk, bør de ha litt høyere temperatur, så en idé er å oppbevare dem kjølig om natten, og putte dem i lommen til frokost... Men som tomsi42 sier, med de temperaturene som er nå om dagen er det ikke noe stort problem. Med mindre det blir ganske mange minusgrader, burde et fulladet batteri holde hele turen uten problem.

8803795[/snapback]

Lader batteriet i dette sekund.. :)

 

Hvordan skal jeg pakke inn kameraet best, for å hindre at det blir for kaldt, tåler eventuelle slag bedre og beskytter mot noen enkelte regndråper, hvis det skulle komme?

Redigert: Og nå ser været bare enda bedre ut. Den laveste temperaturen kameraet kan bli utsatt for, er 14 plussgrader, i følge METs værvarsel for Bergen. Klokken 05.00 i natt, skal det være 14 grader. Selvfølgelig er det nok litt kaldere oppe på fjellet, men som sagt har jeg nok ingenting å bekymre meg for, annet enn eventuelle slag. Turen er forholdsvis lang, og jeg skal bære på en stor, tung sekk med blant annet mye mat oppi, samt kameraet.

 

Grønne søyler viser forventet nedbør (i millimeter) i det gitte tidsrom.

http://met.no/meteogram/bergen.html

Ser ingen grønne søyler, jeg? :whistle:

Endret av Gissan
Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg pakke inn kameraet best, for å hindre at det blir for kaldt, tåler eventuelle slag bedre og beskytter mot noen enkelte regndråper, hvis det skulle komme?

Kort sagt: kamerabag... Hvis det ligger i kamerabaggen (som bør ha en viss værbestandighet uansett), skal det ikke være noe problem. Dersom det ikke blir vått, har det ingen problemer med å bli oppbevart ute en norsk sommernatt. Dersom temperaturen ikke synker under 0, har du ingenting å bekymre deg for...
Lenke til kommentar
Hvordan skal jeg pakke inn kameraet best, for å hindre at det blir for kaldt, tåler eventuelle slag bedre og beskytter mot noen enkelte regndråper, hvis det skulle komme?

Kort sagt: kamerabag... Hvis det ligger i kamerabaggen (som bør ha en viss værbestandighet uansett), skal det ikke være noe problem. Dersom det ikke blir vått, har det ingen problemer med å bli oppbevart ute en norsk sommernatt. Dersom temperaturen ikke synker under 0, har du ingenting å bekymre deg for...

8803940[/snapback]

Jeg aner ikke hvor solid det jeg har nå er, men det funker sikkert helt fint. Den er rimelig stor, og det er som en bag, ikke en veske.. Skal jeg liksom presse den røde feite dingsen ned i sekken? :D Kan legge ut et bilde hvis dere trenger det.. :)

Lenke til kommentar
Ikke mye du trenger å tenke på annet enn kanskje å ta med deg batteriene til et lunt sted om natten slik at de varer litt lenger.

Tja, batterier som ikke er i bruk varer lenger når de oppbevares kaldt. Når de er i bruk, bør de ha litt høyere temperatur, så en idé er å oppbevare dem kjølig om natten, og putte dem i lommen til frokost... Men som tomsi42 sier, med de temperaturene som er nå om dagen er det ikke noe stort problem. Med mindre det blir ganske mange minusgrader, burde et fulladet batteri holde hele turen uten problem.

8803795[/snapback]

 

Ikke helt enig i det. Har hendt mer enn en gang at et batteri med pleny strøm har vært flatt etter en natt i kalde (rundt 0) omgivelser en natt (eller noen timer).

Å oppbevare batteriene i innerlomma inntil de skal brukes, når temperaturene synker ned mot og under de blå, er et godt stalltips (spør du meg ;) )

Blir det neppe minsusgrader på 'vidden' med det nærmeste, men nå er det nevnt.

 

Fin liten artikkel som "will offer some tips on how to deal with the cold so that your equipment operates smoothly and flawlessly on those cold winter days"

 

http://www.naturescapes.net/122003/ej1203.htm

Lenke til kommentar
Ikke helt enig i det. Har hendt mer enn en gang at et batteri med pleny strøm har vært flatt etter en natt i kalde (rundt 0) omgivelser en natt (eller noen timer).

Men varmet du det opp igjen før du brukte det? Dét er nemlig veldig vesentlig. Saken er at alle kjemiske reaksjoner går saktere når det er kaldt, selv reaksjoner som ikke trenger varme for å gå. Dermed vil ikke batteriet tappes noe særlig når det oppbevares kaldt (av samme grunn skal film oppbevares kaldt). Samtidig er de fleste batterier laget slik at de yter best når de er litt varme, og har også størst kapasitet da. Med andre ord - oppbevar dem kaldt - varm dem opp i lommen før bruk. Det er min erfaring, og stemmer med teorien gjør det også ;o)
Lenke til kommentar
Ikke helt enig i det. Har hendt mer enn en gang at et batteri med pleny strøm har vært flatt etter en natt i kalde (rundt 0) omgivelser en natt (eller noen timer).

Men varmet du det opp igjen før du brukte det? Dét er nemlig veldig vesentlig. Saken er at alle kjemiske reaksjoner går saktere når det er kaldt, selv reaksjoner som ikke trenger varme for å gå. Dermed vil ikke batteriet tappes noe særlig når det oppbevares kaldt (av samme grunn skal film oppbevares kaldt). Samtidig er de fleste batterier laget slik at de yter best når de er litt varme, og har også størst kapasitet da. Med andre ord - oppbevar dem kaldt - varm dem opp i lommen før bruk. Det er min erfaring, og stemmer med teorien gjør det også ;o)

8804248[/snapback]

 

Nja...varmet opp og varmet opp...Det får jeg nesten prøve ut før jeg kverulerer mer ,-)

Lenke til kommentar

Nå er det jo tross alt bare noen timer jeg har anledning til å ta særlig mange bilder, så tror ikke jeg har så veldig mye problemer med batteri.. Isåfall om det midlertidig mister litt av ytelsen sin, tror jeg ikke jeg lider noen nød. Er for det meste soloppgangen jeg skal fotografere.. :)

Lenke til kommentar
Nå er det jo tross alt bare noen timer jeg har anledning til å ta særlig mange bilder, så tror ikke jeg har så veldig mye problemer med batteri.. Isåfall om det midlertidig mister litt av ytelsen sin, tror jeg ikke jeg lider noen nød. Er for det meste soloppgangen jeg skal fotografere.. :)

Nei, for din del tror jeg det er ganske klart at du neppe kommer til å merke dårligere batteri på turen. Vi diskuterte litt mer generelt :o)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...