Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst nett forstyrres av andre trådløse nett..


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg bor i blokk og er omgitt av endel trådløse nett og problemet jeg opplever så alt for ofte er at jeg mister den trådløse forbindelsen.

 

Dette skjer på grunn av andre trådløse nett som går på samme kanal.

 

Jeg har lenge vært stabil på kanal 13, men nå er også den et problem.

 

Noen som har noe forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Last ned Netstumbler og sjekk hvilke kanaler som er mest i bruk hos deg. Velg deretter den kanalen på routeren din som ikke er ibruk/lavest signalstyrke i nærområdet ditt.

 

Det er bare 3 av kanalene hvor radiofrekvensen ikke overlapper. Dette er 1, 6 og 11 (12 og 13 dersom utstyret ditt støtter det).

 

Et annet alternativ (dersom du har muligheten for det) er å gå over til å kjøre rent 802.11a. Denne standarden er svært lite brukt, og har nok av kanaler å velge mellom.

 

Et tredje alternativ, er å gå for pre-802.11n standarden.

Lenke til kommentar
PowerZone , jeg vil ikke anbefale det, men det går fint og knekke wep.

kjøpe ny router vil ikke hjelpe noen ting. siden den og vl bruke samme kanaler som alt annet

8792303[/snapback]

 

Ja det er helt sant, men nå tenkte jeg mer i retningen som 'covah' mente, router som støtter a- eller n-standard, i stedet for b og g

Lenke til kommentar
n bruker faktisk samme G og B så det vil ikke hjelpe.

enest er 11A og da må du nok ha nytt wlan kort i laptopen hvis den ikke søtter det. siden den går på 5ghz

8792762[/snapback]

 

På 802.11n nettet kan man velge om man skal bruke 2,4 eller 5 Ghz nettet. Kjører man på 5Ghz nettet, vil ikke b og g forstyrre.

 

NB! Noe 802.11n utstyr kjører BARE på 2,4Ghz. Sjekk derfor at utstyret du kjøper kan bruke begge.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill.

 

Har testa litt med 'Network Stumbler' og det virker som om kanal 6 er den tryggeste, for der er det bare ett signal og det er veldig svakt.

Har kjørt kanal 6 siden i går uten problemer sålangt.

 

Men prisen på et 11a -kort var jo ikke så ille, så det er mulig jeg går over til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...