Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ville ikke gått for D40, siden den "bare" har 6megapixler til tanke på fremtiden, kansje du vil ha dette kameraet lenge, og kjøpe bedre opptikk. Forskjellen mellom Canon 400D og Nikon D40x er vel generelt bare grepet, samt "statusen" og om noen av dine kompiser har en at merkene.

 

Jeg kjøpte nettopp et speilrefleks kamera, et Canon EOS 350D. Havnet på canon siden jeg har videokamera, hadde et canon kompakt kamera, og far min har canon +en god nabo har Canon, så da kan vi bytte på utstyr.

Jeg ville kjøpt kit-objektiv, for da har du en grei standard linse til normalt bruk +en 70-300mm tele/zoom objektiv fra Tamon til 999,- som er greit til oss nybegynnere. Da får du det meste til ca 8lapper.

 

Stativ har de på ekspert/elkjøpr(husker ikke hvor) 150cm høyt til 249.- Noe som er et greit stativ som jeg har hørt(har ikke prøvd det)

 

Skal du bestille på internett så anbefaler jeg Fotovideo/Fotomagasinet. Kjøpte mitt kamera der, 1døgn etterpå fikk jeg kamera på postkontoret, uten problemer.

 

*EDIT*

Vis du lurer på noe så send PM, for jeg har nettopp vært igjennom jungelen av kameraer, tester, objektiver, utstyr osvosv. Nettopp bla. Eos 400d, D40, D40X, 350D og Sony sitt A100 når jeg skulle kjøpe mitt kamera til under 7000kr.

 

Til minnebrikke vil jeg anbefale Sandisk ExtremeIII 1/2/4gb. De har 20mb/sek lese og skrive hastighet.

Endret av Dranc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

*EDIT*

Vis du lurer på noe så send PM, for jeg har nettopp vært igjennom jungelen av kameraer, tester, objektiver, utstyr osvosv. Nettopp bla. Eos 400d, D40, D40X, 350D og Sony sitt A100 når jeg skulle kjøpe mitt kamera til under 7000kr.

 

Til minnebrikke vil jeg anbefale Sandisk ExtremeIII 1/2/4gb. De har 20mb/sek lese og skrive hastighet.

8784329[/snapback]

 

Skal gjøre det, takk:)

Jo, jeg fikk prøvd EOS i dag, ialleafall. Det satt heller sugent i handa, og det ser ut som om Nikon sine har bedre grep. Men vi får se.

Lenke til kommentar
Jeg ville ikke gått for D40, siden den "bare" har 6megapixler til tanke på fremtiden, kansje du vil ha dette kameraet lenge, og kjøpe bedre opptikk.

Tatt i betraktning bildekvaliteten man kan få fra D40, og muligheten man har til å croppe bildene ganske hardt, og fremdeles skrive ut i A4-A3 format uten større problemer med redusert bildekvalitet, ser jeg ingen grunn til å anbefale D40x bare fordi det har 10MP... Kit-optikken klarer uansett ikke gjengi mer detaljer.

 

Jeg forstår helt klart at Nikon lanserte D40x, årsaken er definitivt at kundemassen ikke var voksne nok til å innse at 6MP faktisk er tilstrekkelig og vel så det. Investeringene for fremtiden, ligger uansett i optikk. Om fem år har sannsynligvis de aller fleste D40-eierne i dag enten lagt hele kameraet på hylla, eller investert i et nyere kamerahus uansett. Et kamerahus, som mest sannsynlig har funksjonalitet og egenskaper som langt overgår noen av dagens konsumentmodeller.

 

For all del - D40x er et bedre kamerahus enn D40, men[/] det er ikke på grunn av megapixlene. Den sensoren de har valgt å bruke, åpner bl.a. for ISO100, og de har økt seriehastigheten. For den vanlige forbruker, har ikke det så mye å si, men for dem som trenger det er det i høyeste grad viktig. Hadde man trukket frem dét når man anbefalte D40x fremfor D40, ville jeg ikke kommentert det i det hele tatt. Men at "ville ikke gått for D40, siden den "bare" har 6megapixler til tanke på fremtiden" er like tullete som at månen er en grønn ost...

 

Til trådstarter: hvis du ikke trivdes med grepet på 350D/400D, skal du ha svært gode grunner for å velge Canon. Er det én ting som tar fra deg fotogleden, er det utstyr som ikke passer deg...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Jeg forstår helt klart at Nikon lanserte D40x, årsaken er definitivt at kundemassen ikke var voksne nok til å innse at 6MP faktisk er tilstrekkelig og vel så det.

 

Hmm, jeg crop'er ofte bildene opp mot 50%, de gjenværende 5mp gir faktisk bedre kvalitet enn 3mp gjør (dersom orginalen hadd vært 6mp). Særlig når print blåses litt opp.

Grunnen til den voldsomme avskjeringen er bruken av Sigma 30mm F1.4 (som uansett ofte gir mye bokeh).

 

Redigert:

Men er forøvrig enig med deg i at antall mp ikke skal bør avgjørende for valg av kamerahus. Den måten jeg bruker kameraet på gjør at jeg får bruk for +6mp, men dette vil ikke gjelde alle.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Kva kamera ein skal velge er alltid vanskelig. Det viktigaste er å finne eit kamera som ein trives med, og å teste kameraet, gjerne ved å prøve det hos nokon ein kjenner eller noko sånt.

 

I tillegg har det mykje å seie kva du eventuelt vil komme til å gjere seinare, om du vil oppgradere objektivsamlinga osv.

Brukar sjølv Canon både i jobb og privat. 20D og 1Ds på arbeid. Er veldig fornøgd med oppsettet på alt frå knappar og menyar. No er det litt synd at 400D har knappar i staden for hjul bak på huset, men det er jo ei tilvenningssak.

 

Eg har så vidt prøvd 400D og bildekvaliteten er veldig fin. Det einaste ankepunktet eg har er kit-objektivet. Har greie erfaringar med det vi har, men har høyrt at enkelte ikkje er like gode.

 

Canon er muligens ikkje det mest økonomiske valget når det gjeld vidare utvikling av objektivpark og sånne ting, men utvalget er veldig godt og i tillegg kan ein spare eindel pengar på å kjøpe for eksempel Sigma objektiv som i mange tilfelle er omtrent like gode som dei orginale, men billigare.

 

Ellers anbefalar eg å lese testar av kameraa på f.eks Akam

Lenke til kommentar
Brukar sjølv Canon både i jobb og privat. 20D og 1Ds på arbeid. Er veldig fornøgd med oppsettet på alt frå knappar og menyar. No er det litt synd at 400D har knappar i staden for hjul bak på huset, men det er jo ei tilvenningssak.

8787918[/snapback]

 

Ja, smaken er som baken. Selv klarer jeg ikke å venne meg til hjulet bak på en Canon eos20d/30d når en er vant med tommelhjulet slik det er på Pentax og Nikon. Canon må jo også ha innsett hvor dårlig dette hjulet er når de har laget mulighet for å låse det med av/på-knappen.

Lenke til kommentar
Og med dette menes hva?

Jeg går ut i fra at produsenten av kameraet har tenkt på hastighet etc når de designer 10mp/12mp +++ kameraer...

 

Det skal du ikke være så sikker på, det er tildels store forskjeller på hastigheten til/fra minnekortet. Generelt gjelder at mye data=lang tid, mindre data=mindre tid. Og mindre mengde data som skal prosesseres. Du trenger vel 4-5Mp for å skrive ut en A3-side med OK kvalitet.

Lenke til kommentar

Hei, har hatt samme problemstilling som deg tidligere, for 2 uker siden var vi så nærme termin at jeg måtte kjøpe. Valget stod mellom D40, 400D og Alpha 100. Siden Siba der jeg skulle kjøpe ikke hadde noen av de andre endte jeg opp med Alpha'en.

 

Det har jeg ikke angret på! Har tatt både sportsfoto, babyfoto og noe landskap, er knallfornøyd. Autofokus funker kjapt og greit med kit-linsa. 18-70mm. Sitter godt i hånda gjør det og.

 

At det lager lyd plager meg ikke.

 

Så mitt tips som har prøvd 400D, 350D og Alpha 100: Sony lager gode kamera, godt nok til ditt formål. :)

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp vært i samme situasjon som deg. Skulle kjøpe meg speilrefleks for første gang, og helst noe som ikke ruinerte meg nedenom og hjem.

 

Valget falt på Nikon D40. Dette fordi jeg velger å bruke mer penger på gode orginalobjektiver istedet for et dyrt kamerahus (D80, D200). Kit-linsen som fulgte med (18-55mm) her jeg ikke testet ut, men har falt totalt for min Nikkor 18-200mm VR! Meget fleksibel linse som dekker de fleste behov. Bildestabilisator er jo et enormt pluss.

 

Kommer muligens til å kjøpe et 50mm f/1.8 evt f/1.4 fra Nikkor til å ta portretter. Til alt annet kommer jeg til å bruke 18-200mm linsen.

 

6mp holder i massevis om du ikke har tenkt å forstørre opp til A2.

 

Var jeg deg ville jeg valgt D40 om det sitter bra i hånden, og heller invistert mer i ordentlige objektiver!

 

De siste bildene på flickr profilen min er tatt med D40 + 18-200mm.

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar

Skal du bruke Kit objektiv ville jeg valgt Nikon, Canon sitt kit objektiv er det dårligste kit objektivet man får på dagens kameraer. Beste man får er vel Nikon D80 med 18-70mm kit objektiv. Mens 18-55mm som følger med D40/x er det beste man får, hvis man ser bortifra D80. :thumbup:

 

I tillegg så er D40 bedre å holde, mener ihvertfall jeg.

 

Står mellom D40 og D40x for meg, Men faller mye mot D40 pga pris. Og 2.5 bilder/sek mot 3 er ikke så viktig, og 6MP Holder som regel. Legger heller penger i et bedre objektiv.

Lenke til kommentar

Canons kit-objektiv er ikke så fryktelig dårlig som alle skal ha det til. Og siden det er så billig, er det et fint objektiv å begynne med for å finne ut hvilke brennvidder man føler at man mangler.

 

Og når tiden kommer for å gå til innkjøp av et 70-200 f:4L fra Canon, vil du innse at 400D var et godt valg:) Litt partisk kanskje...hehe

 

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Canons kit-objektiv er ikke så fryktelig dårlig som alle skal ha det til. Og siden det er så billig, er det et fint objektiv å begynne med for å finne ut hvilke brennvidder man føler at man mangler.

 

Og når tiden kommer for å gå til innkjøp av et 70-200 f:4L fra Canon, vil du innse at 400D var et godt valg:) Litt partisk kanskje...hehe

 

Lykke til med valget!

8792599[/snapback]

Skjønner godt den der for Canon 70-200 F4L er et nydelig objektiv. Synd at ingen har 350D lengre. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Til trådstarter: hvis du ikke trivdes med grepet på 350D/400D, skal du ha svært gode grunner for å velge Canon. Er det én ting som tar fra deg fotogleden, er det utstyr som ikke passer deg...

8787666[/snapback]

Vil nødig pushe merker her, men Pentax KAN dette med ergonomi, jfr Akams test av K10D. Er selv Pentaxbruker(surprise!), og bare det å holde i et Pentax er farlig nært Nirvana! :)

Lenke til kommentar
Men allikevele er det en tommelfingerregel:

 

Canon = lag for massen. De som ikke har behov for det lille ekstra.

Nikon = For eliten

Pentax = Kan sammenlignes med Linux. De som bruker det elsker det, men det kommer aldri til å bli noe særlig ut av det. Litt nerds som bruker dette

Sony = For de kunnskapsløse og som som forbinder Sony med kvalitet.

 

Det er også sagt at Canons markedsavdeling er langt dyktigere enn utviklingsavdelingen, og at Nikonfolk er mer opptatt av utstyret enn fotograferingen :)

 

Spøk til side, men jeg må nevne at Pentax 'var noe særlig' før de andre laget sitt første kamera, med unntak av Nikon. De er dessuten oppfinneren av mange av de features som idag er selvsagte på speilreflekskamera, og de har antagelig det største utbudet av optikk til sine kameraer av alle produsenter, og det i en relativt høy kvalitetsdivisjon. Nordmenn har kanskje ikke oppdaget dette enda, men resten av verden har...

Lenke til kommentar

pentax er store/større i den store verden, ja!

 

for meg ble Canon litt for liten til hørehånda og Sony litt for dårlig på høy ISO, og siden d40 til nikon ikke har fokussmotor kunne jeg ikke tenkt meg den (selv om d70s egentlig var den aktuelle når jeg skulle kjøpe.)

jeg ble rett og slett litt mer glad i Pentax. bildestabelisering i huset trakk også opp.

 

mitt tips er rett og slett å forelske seg litt i et kamera, og gå for det.

man blir fornøyd stort sett uansett.

for all del: se på olympus og/eller samsung også.

Lenke til kommentar
Liten pris å gå opp til d80

 

- Bedre søker, fler muligheter +++

 

Strupstad: Du kjører hvertfall Nikon, og ikke minst Volvo :)

8792029[/snapback]

Om jeg finner ut at fotografering tar opp mer og mer av tiden min, kommer jeg nok til å bytte ut kamerahuset etterhvert.

Men innen den tid klarer jeg meg helt fint med D40, og mitt elskbare 18-200mm objektiv <3

 

Bygger heller opp en liten kolleksjon av kvalitetsobjektiver, for så å kjøpe et litt proffere kamerahus om 4-5 år :)

Da har har nok selv de billigste kameraene bedre funksjoner enn dagens proff-hus!

 

Og PS! Ja, volvo er tingen ;)

Endret av Strupstad
Lenke til kommentar

Er det noen av dere D40-eiere som opplever autofokus som tregt/problematisk tregt ved bruk av kit-objektivet?

 

Ser at kameraet får litt kritikk for det.

 

Er millimetere fra å kjøpe D40, og dette er vel i grunn den eneste bekymringen.

 

Har fra før et pek-og-klikk kamera som må slåes på om morgenenen for å kunne ta bilde til lunsj. Og da bør motivene være spikret fast inntil kameraet fokuserer, noe som er svært frustrerende til tider.

Lenke til kommentar

Dette gjør meg gal. Er så i tvil mellom Canon eos 400d og Nikon D40X. Tror nok at jeg blir fornøyd uansett hva jeg velger, men det er bare så utrolig vanskelig. Masse penger som skal ut, eller, masse penger i forhold til kompaktkameraene, og jeg vil være sikker på at disse tre lappene som skiller virkelig er nødvendig. Men jeg tror, av en eller annen grunn, at jeg velger Nikon. Føler bare et lite "fiendskap" mot Canon :mad:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...