Gaston Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Som tittelen sier mista jeg min eksterne harddisk på bakken i rommet mitt nå for 5min siden. Den lager nå en rar lyd. Jeg merker lyden at den jobber. Når jeg nå kobler den til PC'en skjer det ingenting. Hardisken er på, den lyser, men det skjer ingenting her. Den blir ikke registrert. Har en haug med filmer og musikk der. Jeg driter nærmest i filene, men harddisken har jeg lyst på. Hva skal jeg gjøre, kan den fikses?
CastorFiber Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Jeg er redd for at du kan regne med at disken er defekt. Det du kan spare noen kroner på, er å kjøpe en løs harddisk og sette inn i det kabinettet du har.
woptidu Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Jeg er redd for at du kan regne med at disken er defekt. Det du kan spare noen kroner på, er å kjøpe en løs harddisk og sette inn i det kabinettet du har. 8775638[/snapback] Avhengig av hvor villig du er til å redde innholder: http://www.ibas.no/ Er endel andre som driver med dette også, men IBAS er kremen
Blårens Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 (endret) Jeg er redd for at du kan regne med at disken er defekt. Det du kan spare noen kroner på, er å kjøpe en løs harddisk og sette inn i det kabinettet du har. 8775638[/snapback] Avhengig av hvor villig du er til å redde innholder: http://www.ibas.no/ Er endel andre som driver med dette også, men IBAS er kremen 8775691[/snapback] De redder ikke harddisker! Bare innholdet Endret 3. juni 2007 av MongoMan
woptidu Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Jeg er redd for at du kan regne med at disken er defekt. Det du kan spare noen kroner på, er å kjøpe en løs harddisk og sette inn i det kabinettet du har. 8775638[/snapback] Avhengig av hvor villig du er til å redde innholder: http://www.ibas.no/ Er endel andre som driver med dette også, men IBAS er kremen 8775691[/snapback] De redder ikke harddisker! Bare innholdet 8775711[/snapback] Sant nok - var det jeg mente da.. regner med at thread-starter forstår at en sånn ulyd betyr disaster;)
Gaston Skrevet 3. juni 2007 Forfatter Skrevet 3. juni 2007 Ja, det er en ulyd, men er det over? Jeg prøvde å slå den tilbake....! Skal fortsette å hamre på den til den funker.. pleier ikke det å funke da?
NevroMance Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 tror nok den harddisken er ganske død. Har du vært maks uheldig har til og med ett lesehode truffet en eller flere plater, da er til og med dataen helt ødelagt. Det skjedde hos meg, ekstremt frustrerende. Glad jeg nettopp hadde fått meg en større jeg hadde overført alt skolearbeidet jeg hadde der til.
woptidu Skrevet 3. juni 2007 Skrevet 3. juni 2007 Ja, det er en ulyd, men er det over? Jeg prøvde å slå den tilbake....! Skal fortsette å hamre på den til den funker.. pleier ikke det å funke da? 8775842[/snapback] Jeg ville iallefall prøvd å diagnostisere (spelling?) disken først før jeg gjorde noe jeg kanskje kunne finne på å angre på senere Prøv f.eks ut SeaTools (selvom det ikke nødvendigvis er en Seagate disk) http://www.seagate.com/www/en-us/support/downloads/seatools
Gaston Skrevet 4. juni 2007 Forfatter Skrevet 4. juni 2007 Problemet er jo tydligvis noe fysisk og ikke internt. Jeg kobler disken til PC'en, men PC'er registrer ikke at den er koblet til. Ingen reaksjon. Harddisken bråker litt begynnelsen når jeg tar den på. Den jobber så stopper den. Lyden er ganske vond å høre på.
Jannis-15 Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 ta ut selve disken og kjør en test på den. seatools som nevnt over fungerer fint til å se om det er noe feil med disken (men programmet retter bare feil på seagate og maxtor disker, vel og merke). spinrite kan også brukes for å teste disken grundig.
1915 Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 Jeg er redd for at du kan regne med at disken er defekt. Det du kan spare noen kroner på, er å kjøpe en løs harddisk og sette inn i det kabinettet du har. 8775638[/snapback] enig. selve hdd kabinettet koster jo en 300-400 kr ca. så du kan jo kjøpe en ny disk. og hvis det var en 250 disk er den jo ikke stor. du kan jo kjøpe en 400-500 disk å sette inni da hvis du ser deg råd til det da:) men husk: i eksterndisker så er det IDE disker så husk å kjøp ide disk
1915 Skrevet 4. juni 2007 Skrevet 4. juni 2007 du kan jo ta den ut av hdd kabinette og sette den direkte i pcn med kabel. (IDE)
Vizla Skrevet 8. juni 2007 Skrevet 8. juni 2007 Når du sier at den lager ulyder kan det høres ut som et leserhode har løsnet eller blitt litt forskjøvet. Er nok ikke så mye du kan gjøre for å redde disken da. Som siste utvei, eventuelt åpne disken og se om du ser noen åpenbare feil, og prøve å fikse Reddet min gamle WD-disk, alt som trengtes var å lirke litt på hodet.
V-by Skrevet 8. juni 2007 Skrevet 8. juni 2007 (endret) Når du sier at den lager ulyder kan det høres ut som et leserhode har løsnet eller blitt litt forskjøvet. Er nok ikke så mye du kan gjøre for å redde disken da. Som siste utvei, eventuelt åpne disken og se om du ser noen åpenbare feil, og prøve å fikse Reddet min gamle WD-disk, alt som trengtes var å lirke litt på hodet. 8812175[/snapback] Den operasjonen er vel ganske risky. du har ivvertfall ødelagt disken hvis det skal finne på å komme noe støv, eller andre ting på plata... Men hvis du ikke får det til, er det jo forsåvidt ikke blitt noe større skade, så skader jo ikke å prøve Jeg tror nok du har greid å ødelegge disken din. For å gjøre det billigst mulig anbefaller jeg deg å skru ut HD-en som sitter inne i den, og kjøpe en ny HD som du setter inn selv. Å redde harddisken din tror jeg det er en veldig liten sjangse for å få gjort... Endret 8. juni 2007 av V-by
PerB Skrevet 8. juni 2007 Skrevet 8. juni 2007 Jeg prøvde å slå den tilbake....! Skal fortsette å hamre på den til den funker.. pleier ikke det å funke da? 8775842[/snapback] Harddikser liker ikke brutale brukere. Hamrer du på den vil du bare gjøre vondt værre og redusere sjangsen til å redde data.
CastorFiber Skrevet 8. juni 2007 Skrevet 8. juni 2007 (endret) Det å åpne en disk som snart skal dø, er faktisk ikke så farlig. Jeg har gjort det selv, og vet helt sikkert at det er en vanlig prosedyre hos "velrenomerte selskaper som redder data fra harddisker". Det at en ukyndig bruker får så mye ut av operasjonen, er en annen sak. Farlig er det ikke. I et normalt rom vil en disk virke i flere timer. Endret 8. juni 2007 av CastorFiber
Vizla Skrevet 8. juni 2007 Skrevet 8. juni 2007 Ville ikke anbefalt det vanligvis, men når eneste andre løsning er å levere det inn til Ibas ( Som egentlig ikke er vits for oss vanlig "dødelige" ) er det et forslag jeg kommer med
Jannis-15 Skrevet 9. juni 2007 Skrevet 9. juni 2007 nå har han jo allerede sakt at han ikke bryr seg om dataene på disken da, han vil bare ha en fungerende harddisk.
Gaston Skrevet 9. juni 2007 Forfatter Skrevet 9. juni 2007 Det å åpne en disk som snart skal dø, er faktisk ikke så farlig. Jeg har gjort det selv, og vet helt sikkert at det er en vanlig prosedyre hos "velrenomerte selskaper som redder data fra harddisker". Det at en ukyndig bruker får så mye ut av operasjonen, er en annen sak. Farlig er det ikke. I et normalt rom vil en disk virke i flere timer. 8817203[/snapback] Er det ikke vakum der da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå