Gå til innhold

Trenger hjelp til å sende mail med php/linux.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter å tester ut mail() funksjonen til PHP, men scriptet bare henger seg når jeg tester det ut.

 

Bruker dette:

 

mail("[email protected]","Test subjekt","Testbody");

 

Tror det kanskje er noe med oppsettet på serveren min, hvordan kan jeg få sjekket dette? Har ikke veldig god peil på Linux og konfiguering av webservere men tror jeg må ordne noe der.

 

Håper det er noen der ute med svar til meg, på forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke så veldig god innsikt i oppsett som sagt, kikket litt på det og tror det er riktig på serveren min.

 

Testet å sende mail fra php filen min til en lokal bruker da byttet jeg epostadressen bare til brukernavnet, det fungerte. Men det tok 1-2minutter+ for å sende fra php filen. Hva kan det komme av? Er sikkert noe med det som gjør at det ikke går til en annen epost adresse.

Lenke til kommentar
Jeg løste problemet med postfix

 

hva slags distro bruker du?

8781539[/snapback]

 

Takker for svar.

 

Har "CentOS release 4.3 Final".

 

Har som sagt ikke så veldig mye erfaring med linux. Og jeg vet ikke hva BKK er. Kikket litt på phpmailer men jeg skal jo kun sende et par linjer med vanlig tekst så ser ikke helt behovet. Har fått til å sende epost med et webhotell tidligere, men der var det ferdigkonfigurert.

Lenke til kommentar

PHP bruker som default den lokale mailserveren. Altså må denne eksistere, og være konfigurert slik at den klarer å sende mail videre ut enn lokale unix-kontoer.

 

Hvis du vil slippe å knote med serverens mailsystem, kan du bruke en mail-klasse som kobler seg opp til SMTP-serveren til ISPen din. phpmailer er en slik, PEAR Mail er en annen (som kanskje er installert allerede). Disse er veldig enkle å bruke. Du bare inkluderer kildefila med klassen, lager en ny klasse, gir den SMTP-server, mottaker og mailinnhold og sender mailen. Det er ca tre linjer mer enn å bruke mail()

 

PEAR-eksempel:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
PHP
<?php

// Inkluder PEAR Mail pakken (kan ha en annen path)

require_once('/usr/share/pear/Mail.php');

 

// Sett sammen headerne

$headers['From'] = 'Mitt Navn <[email protected]>';

$headers['Subject'] = 'emne';

$headers['Content-type'] = 'text/plain; charset=iso-8859-1';

 

// Lag er mail-objekt

$mail_object =& Mail::factory('smtp',array('host' => 'mail.broadpark.no'));

$response $mail_object->send('[email protected]'$headers'epostmelding');

 

if (!$response) echo 'Det oppstod en feil under sending av mail!';

else echo 'Mailen er sendt';

?>

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...